آفتاب

اعلام آمادگی و اشتیاق اسپانیا برای صدور گاز ایران به اروپا

اعلام آمادگی و اشتیاق اسپانیا برای صدور گاز ایران به اروپا

«بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، از اعلام آمادگی اسپانیا برای استفاده از پایانه های واردات گاز (ال.ان.جی) این کشور برای ورود ایران به بازار گاز اروپا خبر داد و گفت: مذاکرات ایران و اسپانیا در این زمینه ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، زنگنه صبح امروز -دوشنبه- پس از دیدار با «خوزه مانوئل سوریا لوپز» وزیر صنعت انرژی و گردشگری اسپانیا با اشاره به اینکه دو کشور برای تجدید روابط که به دلیل تحریم ها دچار مشکل شده بود، ابراز علاقه کردند، افزود: در این دیدار امکانات و برنامه های ایران برای توسعه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و ساخت تجهیزات و همچنین بهینه سازی انرژی برای شرکت های اسپانیایی تشریح شد.
وی، با اشاره به ابراز علاقه دو طرف برای همکاری با یکدیگر در این زمینه، افزود: در این دیدار تاکید شد که شرکت های دو کشور باید همکاری با هم را ادامه دهند، ضمن آنکه دولت اسپانیا هم باید بستر را برای حضور و فعالیت این شرکت ها در ایران فراهم کند.
زنگنه اظهار داشت: تغییرات ساختاری حاصل شده در صنایع ایران و همچنین تغییر سیاست در بخش پتروشیمی که توسعه آن در سال های گذشته به بخش خصوصی واگذار شده در این دیدار تشریح و تصریح شد که دولت ایران از سرمایه گذاری شرکت های اسپانیایی در بخش پتروشیمی ایران حمایت و استقبال می کند.
وزیر نفت از پیشنهاد ایران به شرکت های اسپانیایی برای ساخت تجهیزات صنعت نفت در ایران خبر داد و گفت: همان گونه که در دیدارهای گذشته با طرف های خارجی اعلام شده به شرکت های اسپانیایی نیز عنوان کردیم که آنها برای حضور در ایران نباید تنها به بازار ایران نگاه کنند، بلکه هدف باید بازار کل منطقه جهت صادرات کالا و تجهیزات باشد.
بیشترین حجم مبادلات تجاری میان ایران و اسپانیا مربوط به سال ٢٠١١ است که طی آن ارزش تجارت دو کشور به رقم ٤,٧ میلیارد یورو رسید. در این سال، عمده تجارت دو کشور مربوط به صدور اقلام انرژی ایران به اسپانیا بوده است.
آمارهای منتشره توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران مربوط به مبادلات دو کشور طی سال ١٣٩٣ بود که ارزش مبادلات را در این سال، بالغ بر ٣٢١ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: از این میزان را حدود ١٤٦ میلیون دلار صادرات اسپانیا به ایران و رقمی حدود ١٧٥ میلیون دلار را صادرات ایران به اسپانیا تشکیل داده است.
حجم مبادلات ایران و اسپانیا در چهار ماهه نخست ٩٤ شامل صادرات حدود ٨٩ میلیون دلار آهن، زعفران، انگور، روده، فرش و کفپوش ایران به اسپانیا و ٥٣ میلیون دلار واردات الکترودهای زغالی، جرثقیل، مرکب چاپ، کاغذ گراف و نخ نساجی ایران از اسپانیا بوده است.
کد N948565

وبگردی