آفتاب
رییس انجمن سردرد عنوان کرد

آمار بالای سردردهای تنشی/غفلت ایران از این بیماری

آمار بالای سردردهای تنشی/غفلت ایران از این بیماری

رئیس انجمن سردرد ایران ضمن مقایسه بروز سردردهای تنشی در زنان و مردان، گفت: علیرغم اینکه این بیماری بسیار شایع است و آمار بالایی در مورد سردردهای تنشی وجود دارد، اما در مورد آن در کشور غفلت شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر منصوره تقاء، رئیس چهارمین کنگره بین المللی سردرد در نشست خبری این کنگره در خصوص جزئیات برگزاری آن گفت: این کنگره 25 تا 27 شهریور با حضور میهمانان و دانشمندان داخلی و خارجی برگزار می‌شود. در ایران در خصوص سردرد فعالیت زیادی انجام نمی‌شود، درنتیجه حضور کسانی که از خارج از ایران در این مورد کار کرده‌اند، مفید خواهد بود. همچنین کارگاه‌های نحوه صحیح تزریق توکسین بوتولونیوم که در بین مردم به بوتاکس معروف است، برگزار می‌شود. ما در کشور بوتاکس نداریم و سم توکسین بوتولونیوم از سایر کشورها وارد می‌شود.

وی افزود: دراین کنگره همچنین کارگاهی در خصوص نحوه تزریق بلوک عصب که در درمان برخی سردردها موثر است نیز برگزار می‌شود.

رئیس انجمن سردرد ایران با اشاره به مورد غفلت قرار گرفتن مقوله سردرد در کشور، گفت: علیرغم اینکه این بیماری بسیار شایع است و آمار بالایی در مورد سردردهای تنشی وجود دارد، در مورد آن در کشور غفلت شده است. حداقل 30 درصد و حداکثر 80 درصد موارد سردرد مربوط به سردردهای تنشی است.

وی اعلام کرد: سردردهای تنشی در بین زنان 17 تا 18 درصد و در بین مردان 5 تا شش درصد شایع است.

تقاء درخصوص سردرد‌های اولیه و ثانویه و همچنین مواردی که باید مورد توجه قرار گیرند، گفت: به طور کلی دو نوع سردرد اولیه و ثانویه داریم. در سردردهای اولیه هیچ ضایعه‌ای در جمجمه نیست و شامل سردردهای تنشی و میگرنی می‌شود .این نوع از سردرد رایج‌ترین نوع درهمه جوامع است. در سردردهای ثانویه نیز در فضای جمجمه و گاهی در گردن عاملی وجود دارد که باید حتما شناخته و درمان شود.

وی ادامه داد: احتمال دارد سردردهایی که در سنین زیر پنج سال و بالای پنجاه سال رخ می‌دهند جزو موارد ثانویه باشند. همچنین سردردهایی که برای اولین بار در دوران بارداری یا چند هفته بعد از زایمان به طور ناگهانی و شدید شروع می‌شوند نیز باید مورد توجه قرار گیرند. شدیدترین سردردها که به طور ناگهانی بروز می‌کنند نیز بسیار مهم هستند و باید حتما به پزشک مراجعه شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به سایر سردردهایی که باید مورد توجه قرار گیرند، گفت: بروز سردرد در افرادی که نقص ایمنی دارند یا دیالیزی هستند یا اینکه دچار بیماری روماتیسمی هستند و همچنین کسانی که سابقه سرطان در نقطه‌ای از بدن دارند و سردرد جدیدی را تجربه می‌کنند اگر همراه با تاری دید، سرگیجه، ضعف قسمتی از بدن و غیره باشد، باید مورد توجه قرار گیرند. اگر کسی سردرد همراه با تب داشته باشد یا در دوران عادت ماهیانه ترشحات غیرعادی از سینه داشته باشد نیز باید به آن به طور ویژه توجه داشته باشد. همچنین سردردهایی که باعث بیدار شدن فرد ازخواب می‌شوند نیز باید به پزشک ارجاع داده شوند.

تقاء در خصوص عوارض این سردردها گفت: بسیاری از اوقات شایع‌ترین عارضه سردردهای ثانویه به علت افزایش فشار داخلی جمجمه مربوط به بینایی است. اگر این سردرد نشانه‌ای از تومور باشد ممکن است فرد دچار اختلالات دیگری نیز شود.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست دکتر سمیه باقی‌زاده، متخصص نورولوژی و عضو کمیته اجرایی و علمی چهارمین کنگره بین‌المللی سردرد گفت:‌ برنامه این کنگره به صورت آموزشی، پانل و کارگاه است و پنج سخنران‌ از کشورهای آمریکا، انگلیس و ترکیه دعوت شده‌اند. کنگره در سه روز به صورت فارسی و انگلیسی برگزار می‌شود. دو پانل نیز مربوط به درمان‌های غیردارویی سردردهای میگرنی و همچنین درمان سردردهایی که از تغییرات فشار داخل جمجمه نشات می‌گیرند، برگزار می‌شود.

وی در خصوص انواع سردردهای تنشی که جزو رایج‌ترین انواع آن در کشورها هستند، گفت: 90 درصد موارد، سردردهای اولیه هستند و شایع‌ترین آنها سردردهای تنشی است که معمولا به صورت یک درد خفیف تا متوسط در دو طرف سر است. تهوع، استفراغ شدید، حساسیت به نور و بو در این موارد وجود ندارد.

باقی‌زاده ادامه داد: دو تا سه درصد افراد جامعه ممکن است بیشتر از 15 روز در ماه درگیر سردرد شوند. بار بیماری سردرد یا به خاطر شدت آن است که معمولا سردردهای میگرنی این بار را تحمیل می‌کنند و جزو 10 بیماری ناتوان کننده محسوب می‌شوند. همچنین این سردردها باعث بروز افسردگی در فرد و اطرافیان وی می‌شوند.

انتهای پیام

کد N948484

وبگردی