آفتاب
تلاش واشنگتن برای اعتمادسازی مجدد؛

آمریکا و اروپا معاهده تبادل اطلاعات امنیتی امضا می کنند

آمریکا و اروپا معاهده تبادل اطلاعات امنیتی امضا می کنند

توافقی که به بهانه حمایت از اطلاعات شهروندان اروپایی و آمریکایی منعقد خواهد شد فرصت خوبی برای دولت واشنگتن است تا از حجم بی اعتمادی به وجود آمده در پی جاسوسی گسترده «آژانس امنیت ملی آمریکا» بکاهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا و آمریکا به مرحله نهایی عقد معاهده ای نزدیک شدند که گفته می شود هدف از آن مخفی نگاه داشتن اطلاعات شخصی مورد استفاده در بازجویی هایی است که به اسم مبارزه با تروریسم انجام می گیرد.

 دو طرف مدت چهار سال برای حصول چنین توافقی ـ که ظاهرا چتر حمایتی برای پوشش اطلاعات شخصی مبادله شده بین پلیس و مراجع قضایی در روند بازجویی های انجام گرفته است ـ مذاکره کردند. این توافق مبادله اطلاعات بین شرکت های خصوصی و نهادهای مجری قانون را نیز شامل می شود.

با این حال، مذاکره برای به نتیجه رساندن توافق امنیتی مورد نظر به دلیل عدم وجود بندی که حق شکایت مسافرین اروپایی را به هنگام مراجعه به دادگاه های آمریکایی محفوظ نگاه دارد، به کندی پیش می رود. اما متن نهایی توافقنامه به پایان رسیده و پس از حل مشکل باقی مانده به امضای طرفین خواهد رسید.

تاکنون اسناد بی شماری از جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا علیه مردم این کشور و نیز بسیاری از مقامات بلند پایه اروپایی از جمله «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه منتشر شده و امضای این توافق که از حمایت هر دو حزب کنگره آمریکا برخوردار است، می تواند زمینه ای برای اعتماد سازی مجدد بین آمریکا و اروپا باشد.

کد N948411

وبگردی