آفتاب
در واکنش به طرح تونی بلر؛

حماس: ادامه دهنده توافقنامه اسلو نخواهیم بود

حماس: ادامه دهنده توافقنامه اسلو نخواهیم بود

همزمان با پایان سفر دو ساعته نخست‌وزیر پیشین انگلیس به قاهره با هدف بررسی آخرین تحولات منطقه و فلسطین، جنبش حماس اعلام کرد ادامه دهنده توافقنامه اسلو نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری الرای الیوم گزارش داد: تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در سفری دو ساعته وارد قاهره شده و آخرین تحولات منطقه و راه‌های ازسرگیری مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین را با مسئولان مصری مورد بحث و بررسی قرار داد.

این دومین سفر بلر به مصر ظرف مدت یک هفته است. وی ظهر یکشنبه با هواپیمای شخصی خود در تل‌آویو به قاهره رفته بود.

بلر همچنین روز یکشنبه گذشته نیز طی سفری دو روزه وارد قاهره شد و با شماری از مسئولان مصری به منظور بحث و بررسی آخرین تحولات منطقه و راه های احیای مذاکرات سازش بین طرفین فلسطینی و صهیونیستی دیدار و گفتگو کرد.

گفتنی است که تونی بلر اخیرا از سمت خود به عنوان "فرستاده ویژه صلح کمیته چهارجانبه صلح در خاورمیانه" استعفا کرد.

در همین راستا، موسی ابومرزوق، عضو برجسته دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هر گونه ارتباط مستقیم میان این جنبش و رژیم صهیونیستی را رد کرد.

وی درباره طرح بلر درباره تثبیت آتش‌بس با اسرائیل نیز گفت: باید همه مطمئن باشند که ما ادامه دهنده توافقنامه اسلو نخواهیم بود و هرآنچه برای دیگران دوست نداریم برای خود نیز نمی‌پسندیم. ما به بلر هم اطلاع دادیم که هرگز نمی‌پذیریم ادامه دهنده توافقنامه اسلو باشیم.

ابومرزوق در ادامه به جزئیات طرح بلر اشاره‌ای نکرد اما از جزئیات اظهاراتش مشخص است که این طرح چیزی مشابه توافقامه اسلو است.

وی در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی "فیس‌بوک" در این باره نوشت: "تثبیت توافق آتش‌بس امضا شده در پایان نبرد "العصف الماکول" در تابستان 2014 که همه گروه‌های فلسطینی در آن مشارکت داشتند، مستلزم بازگشایی گذرگاه‌های نوار غزه، واردات مصالح مورد نیاز برای بازسازی غزه، لغو محاصره، راه اندازی فرودگاه و احداث بندر در غزه است و این همان چارچوبی است که برای تثبیت آتش‌بس با رژیم صهیونیستی لازم است."

پیش از این نیز یکی از رهبران حماس اعلام کرده بود که طرح بلر برای تثبیت آتش‌بس با رژیم صهیونیستی پاسخگوی خواسته‌های فلسطینی‌ها نیست و به همین دلیل به زودی شکست می‌خورد.

انتهای پیام

کد N948371

وبگردی