آفتاب

حمله طرفداران اردوغان به دفتر روزنامه حریت

حمله طرفداران اردوغان به دفتر روزنامه حریت

روزنامه حریت اعلام کرد، حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه پس از آنکه این نشریه را به نقل قول غلط از رئیس جمهوری ترکیه متهم کردند، به دفتر آن در استانبول حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروهی متشکل از 150 تن از حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه شعارهایی در حمایت از حزب متبوع خود سر داده، به طرف دفتر روزنامه حریت واقع در منطقه "باغجیلار" استانبول سنگ پرت کرده و پنجره‌ها و در ورودی را شکستند.

روزنامه حریت در وب سایت خود نوشت، پلیس ضد شورش برای متفرق کردن این افراد مداخله کرد.

این حمله پس از آن صورت گرفت که به دنبال حمله گسترده روز یکشنبه در منطقه "داغلیجا" واقع در جنوب استان هاکاری چندین تن از سربازان ترکیه کشته شدند و گمان می‌رود که شبه نظامیان حزب کارگردان کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک این حمله را انجام داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در خصوص ناآرامی‌های اخیر در ترکیه گفت: اگر مردم در انتخابات هفت ژوئن سال جاری میلادی به 400 نماینده از یک حزب واحد رای می‌دانند و به من در تغییر قانون اساسی ترکیه کمک می‌کردند، الان همه چیز فرق داشت.

وی در مصاحبه‌ای زنده با شبکه تلویزیونی حامی دولت "آهابر" افزود: اگر در انتخابات یک حزب واحد 400 کرسی پارلمان را به دست می‌گرفت و تعداد لازم در پارلمان را برای تغییر قانون اساسی به دست می‌آورد شرایط الان متفاوت بود.

روزنامه حریت در پیامی در توییتر نوشت، بیانیه‌های اردوغان اشاره‌ای مستقیم به حمله صورت گرفته در "داغلیجا" است که می‌گوید: اگر 400 کرسی کسب شده بود این اتفاق رخ نمی‌داد.

اما روزنامه حریت این پیام توییتر را پاک کرد چرا که باعث شد طرفدارانش حزب حاکم عدالت و توسعه در توییتر کمپینی به راه انداخته و خواستار اعتراض به روزنامه حریت شوند.

اردوغان در گذشته بارها از هلدینگ رسانه‌ای "دوغان" که مالک روزنامه حریت است و همیشه خط مشی دولت را دنبال نمی‌کند، انتقاد کرده است.

حمله به دفتر روزنامه حریت در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها نسبت به آزادی مطبوعاتی در ترکیه و استفاده رئیس جمهور از دادگاه‌ها برای تحت پیگرد قرار دادن خبرنگارانی که از وی انتقاد می‌کنند، رخ داد.

اردوغان از طرفدارانش خواسته بود تا به انتخاب 400 قانونگذار حزب عدالت و توسعه در انتخابات ژوئن سال جاری میلادی کمک کرده و از او در بازنویسی قانون اساسی حمایت کنند.

اردوغان در حال حاضر خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در تاریخ اول نوامبر (10 آبان) سال جاری میلادی شده است.

منتقدان، اردوغان را به راه اندازی یک عملیات نظامی برون مرزی علیه پ.ک.ک با هدف کسب آرای ناسیونالیست‌ها متهم کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N948283

وبگردی