آفتاب

شوهانی: بررسی‌های مجلس در مورد برجام ادامه دارد

شوهانی: بررسی‌های مجلس در مورد برجام ادامه دارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که اختلاف نظر در مورد ارائه یا عدم ارائه لایحه برجام به مجلس باید به گونه‌ای حل شود تا هم جایگاه نظارتی مجلس در این زمینه مورد توجه باشد و هم الزامی برای دولت ایجاد نشود.

احمد شوهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان، اظهار کرد: فرمایش رهبری این بود که مجلس از بررسی برجام کنار گذاشته نشود و قطعاً تأکید ایشان باید لحاظ شود. مجلس هم حتماً موضوع برجام را بررسی و بر آن نظارت خواهد کرد. کما اینکه دو سال است مجلس در بطن او هست و آنچه در چارچوب اختیارات مجلس بود بوده انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر هم کمیسیون ویژه برجام مشغول بررسی متن توافق است و پیش از آن هم کمیسیون امنیت در جریان ریز قضایا بود و چندین بار مذاکره کنندگان را برای ارائه گزارش فرا خوانده بود و بررسی‌ها کماکان ادامه دارد.

نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان اینکه همچنان در مورد ارائه یا عدم ارائه لایحه برجام به مجلس اختلاف نظرهایی وجود دارد، ادامه داد مجلس می‌تواند برجام را خط به خط اگر قرار باشد برجام به شکل لایحه به مجلس بیاید و در مجلس کم و زیاد شود، طرف مقابل آن را قبول نمی‌کند و اصل قضیه با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین این موضوع باید به گونه‌ای حل شود تا هم مجلس برجام را مورد بررسی قرار دهد و هم در عین حال در چارچوب توافقات دوطرف باشد.

شوهانی با تأکید بر اینکه مجلس به عنوان یکی از ارکان قدرت نظام باید بعد نظارتی خود را در مورد برجام داشته باشد، تصریح کرد: در عین حال اگر برجام بخواهد به قانون تبدیل شود برای دولت الزام آور خواهد شد و مشکلات بعدی را به دنبال دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اظهارات مقامات آمریکایی علیه ایران بعد از برجام نیز، گفت: به هر حال گفتمان آنها تغییر نمی‌کند زیرا ساختار ساسی در آمریکا با ماهیت نظام ما مشکل دارد. اگرچه ممکن است در مسأله هسته‌ای اختلافت با این توافق کمتر شود اما گفتمان زیاده خواهی و دخالت آنها در منطقه همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

وی ادامه داد: ما اختلاف منافع زیادی با آمریکا داریم و آنها ممکن است مسائل جدیدی مثل حقوق بشر یا مسائل دیگر را علیه ما مطرح کنند که به نظر می‌رسد لازم است دولت در قبال اظهارنظر و مواضع آنها واکنش نشان دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه توافق هسته‌ای به معنای عقب‌نشینی ایران از اصول و ارزش‌ها نیست، تصریح کرد: ایران و آمریکا اختلافات جدی و عمیقی دارند و یکی از این اختلافات همین است که در مسأله سوریه، حزب‌الله و اسرائیل در دو جهت مخالف قرار داریم و گفتمان ما در این‌باره مشخص است همچنان که رئیس جمهور و دولت هم بارها حمایت خود را از جبهه مقاومت اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N948207

وبگردی