آفتاب
یوسفی‌مقدم:

بیگانگی با وحدت اسلامی، وحدت ملی را محقق نمی‌کند

بیگانگی با وحدت اسلامی، وحدت ملی را محقق نمی‌کند

رئیس مرکز فرهنگ و معارف دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: در ایران و سایر کشورهای اسلامی رسیدن به وحدت ملی بدون توجه به وحدت اسلامی محقق نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «وحدت ملی یکی از پایه‌های اساسی و مهم‌ترین اصل برای ارتقا و رشد یک ملت و کشور است» اظهار کرد: در هر مملکتی که وحدت ملی تحقق پیدا نکند آن مملکت نه تنها ارتقا پیدا نمی‌کند بلکه دچار بی‌ثباتی شده و کم‌کم رو به زوال پیش می‌رود. بنابراین رسیدن به وحدت ملی یک ضرورت غیرقابل انکار برای هویت و سعادت یک ملت محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: در جمهوری اسلامی ایران دو نوع وحدت داریم یکی وحدت ملی و دیگری وحدت اسلامی. اما اینها دوعنوان و دو مفهوم هستند که در یک مصداق انطباق پیدا کرده‌اند. در رسیدن به وحدت ملی یک نقطه قابل قبولی وجود دارد که عقلا آن را پذیرفته‌اند و آن اینکه ملت‌ها با اتحاد و انسجام موفق‌تر هستند و تفرقه سبب می‌شود که ثبات ملت از بین رفته و مردم به سمت گرفتاری و فقر و ناامنی بروند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف دفتر تبلیغات اسلامی قم عنوان کرد: وحدت ملی با وحدت اسلامی به هم پیوند خورده‌اند و تمام جریانات فکری کشور باید به این واقعیت توجه کنند. برای رسیدن به وحدت ملی نمی‌شود از وحدت اسلامی فاصله گرفت و این حقیقت غیر قابل انکار است. اگر سعادت ملت ایران را تعقیب می‌کنیم و جریان‌های فکری و فرهنگی به دنبال سعادت مردم هستند باید بدانند که سعادت ملت ایران در گرو وحدت ملی و اتحاد اسلامی است و این دو قابل تفکیک نیستند.

یوسفی‌مقدم افزود: در ایران نمی‌توان نگاهی ملی‌گرایانه صرف داشت یعنی دیدگاه ناسیونالیستی درست نیست. به معنی اینکه به مذهب و اندیشه‌های دینی و وحدت اسلامی توجهی نشود این حرکت یک انحراف جدی از سعادت ملت ایران است چرا که ملت ایران، مسلمان هستند با اکثریت شیعه و اقلیتی سنی مذهب. بنابراین کسانی که تفکر ملی گرایانه دارند باید به اتحاد امت اسلامی هم توجه کنند.

وی افزود: کسانی که دارای احزاب سیاسی هستند اگر به شیپور اختلاف بدمند مطمئنا نمی‌توانند برای سعادت ملت امید بخش باشند. قطعا همه اندیشه‌ها و افکار دینی، سیاسی و فرهنگی در کل مملکت ایران باید به وحدت ملی و وحدت اسلامی توامان توجه کنند، چون این دو در خارج یک مصداق دارند. کسانی که به دنبال اتحاد ملی هستند نمی‌توانند از اتحاد اسلامی غافل شوند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف دفتر تبلیغات اسلامی قم تاکید کرد: منافع ملت ایران و تمامیت ارضی و سعادت و ارتقای ملت ایران باید مورد توجه عموم اندیشمندان دینی و جریانات اسلامی باشد، بنابراین معارضه بین اندیشه‌های ملی گرایانه و اندیشه‌های اسلامی قابل قبول نیست.

یوسفی‌مقدم همچنین در ادامه با بیان این‌که «بدون شک اصل تقدم مسلمانی بر هر اندیشه‌ای جایگاه خودش را دارد» گفت: ما قبل از هر چیزی مسلمان هستیم و باور الهی و توحیدی داریم که این باور هیچ مرز و جغرافیایی را نمی‌پذیرد یعنی یک مسلمان با هر مسلمان دیگر در هر جایی که باشد برادر و برابر است. اما باید این را هم بدانیم که امروز در جامعه بین‌المللی مرزهای جغرافیایی تعریف شده است و ما ناچار هستیم به این مرزها توجه کنیم و ویژگی‌های ملی ملت ایران باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: بیگانگی با وحدت اسلامی و بی‌توجهی به آن، وحدت ملی را در ایران فراهم نخواهد کرد و عدم توجه به این موضوع تفرقه و اختلاف به وجود می‌آورد به ویژه اینکه استعمار و استکبار همواره به دنبال ایجاد اختلاف در بین مسلمانان است پس کسانی که به دنبال وحدت ملی هستند باید به وحدت اسلامی توجه کنند و اگر بنا باشد ایران به سر منزل مقصود برسد باید وحدت اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل پیروزی انقلاب و نجات پیداکردن از وابستگی به کشور‌های استعمارگر این بود که تمام ملت زیر سایه وحدت حرکت کردند، تمام قبایل کرد، لر، فارس، ترک و بلوچ همگی در اینکه باید ایران آزاد باشد متحد شدند و شیعه و سنی هم متحد شدند. بنابراین، ملت ایران در سایه وحدت ملی و اسلامی آزاد شد و در یک مسیری برای ارتقا قرار گرفت. اگر می‌خواهیم این مسیر ادامه داشته باشد باید باز هم به همان روش عمل کنیم.

یوسفی‌مقدم با بیان این‌که «امام راحل همواره مردم را به وحدت ملی و اسلامی دعوت می‌کردند» گفت: در انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم مقام معظم رهبری عموم مردم را به شرکت در این انتخابات دعوت کردند، حتی آنهایی که باوری به اندیشه‌های مذهبی نداشتند. این گونه سخنان نشان از آن دارد که باید به اندیشه وحدت ملی و اسلامی در جامعه توجه کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف دفتر تبلیغات اسلامی قم در ادامه با بیان این‌که «باید برای رفع موانع رسیدن به وحدت ملی برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم» گفت: یکی از مسائلی که سبب می‌شود به وحدت ملی نرسیم عدم توجه به منافع ملی است یقینا افرادی که به منافع ملی توجه نمی‌کنند نمی‌توانند از وحدت ملی صیانت کنند. کسانی که بر اختلافات اسلامی دامن می‌زنند نمی‌توانند برای امت اسلامی سعادتی را فراهم کنند. هر جا که سخن از افتراق و اختلاف باشد در آنجا هیچ عزتی برای هیچ کسی نیست.

وی ادامه داد: دشمنان ما برای اینکه با منافع ملی ما مقابله کنند با همدیگر متحد شده‌اند و نمونه آن را می‌توان در جریان مذاکرات با 1+5 دید که آنها برای تحت الشعاع قرار دادن ما با هم متحد شدند همچنان که دشمنان ما در منافع ملی خود وحدت دارند ما هم باید به یک وحدت برسیم. باید نقاط اختلاف انگیز شیعه و سنی را کنار گذاشت و بر مشترکات تاکید کنیم تا به وحدت برسیم.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف دفتر تبلیغات اسلامی قم خاطرنشان کرد: ما اگر به زندگی ائمه (ع) دقت کنیم می‌بینیم که آن بزرگواران هیچ کدام بر طبل تفرقه بین شیعه و سنی نکوبیده‌اند و همواره مردم را به وحدت و اتحاد دعوت کرده‌اند ما اگر بخواهیم بر نقاط اختلافی بپردازیم این امر سبب اختلاف بیشتر می‌شود و برعکس توجه به نقاط اشتراک سبب تقویت قدرت ملت شده و یاس دشمن را در پی دارد.

وی افزود: همچنین توجه به برادری و برابری در بین ملت سبب می‌شود که به وحدت برسیم. قرآن کریم ما را به این امر دعوت می‌کند که مسلمانان باید مانند جان برای یکدیگر باشند. همچنین ملت باید این را بداند که حکومت در جهت تحقق حقوق آنها حرکت می‌کند تمام این عوامل سبب می‌شود که ما به یک وحدت ملی برسیم.

وی گفت: برای رسیدن به وحدت باید موانع وحدت را برداشت و به تقویت عوامل وحدت اسلامی و ملی پرداخت. امیدوارم ما در کشور ایران بتوانیم به این وحدت ملی که آرمان امام و رهبری و تمام ملت است برسیم و مصلحت مردم و جامعه هم بر همین اصل استوار است و باید هر چه بیشتر بر ترویج این اصل اساسی توجه کنیم.

انتهای پیام

کد N947964

وبگردی