آفتاب

سیروس ناصری: بهتر است برجام با وتوی اوباما از فیلتر کنگره بگذرد

سیروس ناصری: بهتر است برجام با وتوی اوباما از فیلتر کنگره بگذرد

سیروس ناصری در کافه خبر می گوید: بهتر است برجام با وتوی اوباما از فیلتر کنگره عبور کند.

سفیر پیشین ایران در ژنو با اشاره به این موضوع می گوید:« پیش بینی شخصی من از ابتدا این بود که توافق قطعا از کنگره عبور می کند. اینکه در چه زمان به ۳۴ رای اعلام شده مثبت برسند در ابتدای امر قابل پیش بینی نبود. ولی در مجموع برداشت شخصی من این بود که موافقین در روزها و هفته های اخر اعلام موضع خواهند کرد. این رای امروز حاصل شده است. فکر می کنم سناتورهای باقیمانده ای که رایشان را برای این مقطع گذاشته اند بسیار زیرک هستند چرا که می خواهند از اوباما امتیاز بیشتری مطالبه کنند.»

مذاکره کننده پیشین هسته ای کشرومان همچنین با کلیدی خواندن ۴۱ رای در مجلس سنا افزود: « اگر به ۴۱ رای قطعی برسند شرایط فیلی باستر یا آبستراکسیون فراهم می شوند یعنی اطاله دادن موضوع به نحوی که امکان رای گیری فراهم نشود. نظر شخصی من این است که در هفته نهایی منجر به ۱۷ سپتامبر احتمال اینکه مجموعه ای ناگهان به جمع موافقین توافق بپیوندد وجود دارد و دلیلش این است که در آن مقطع خیلی از دموکرات ها محاسبه می کنند رای مخالف دادن به کاخ سفید آنهم در حالی که اوباما بیش از یکسال از ریاست جمهوری اش باقیست برایشان منفعتی ندارد.»

سیروس ناصری که در زمان مذاکرات توقف جنگ ایران و عراق هم حضور داشته معتقد است، تصویب برجام با وتوی اوباما برای ایران بهتر است. « به نظر شخص من بهتر این است توافق در مرحله اول رد شود و اوباما آن را وتو کند. به دو دلیل. یکی اینکه اوباما تا حدی به ما بدهکار باقی خواهد ماند چرا که نتوانسته با قاطعیت همین حد از تعهدات را اجرا نماید و همیشه این موضوع در قالبی روانی به عنوان مطالبات ما باقی خواهد ماند. اما فکر می کنم مهمتر این باشد که در این کارزار جمهوری خواهان هم احساس کنند تا حدی به نتیجه ای که می خواستند رسیدند. بنابراین کل این تقابل های داخلی آمریکا فروکش می کند چون در هر صورت تداوم این مقابله روی موضوع رفع تحریم در عمل اثر روانی خواهد داشت.

ناصری همچنین اشاره کرد جز این هرچه در حاشیه بحث می شود در همان سطح باید مورد تحلیل قرار گیرد. بحث هایی که در کنگره یا از سوی شخصیت های سیاسی آمریکایی پیرامون اعمال تحریم ها و محدودیت های تازه تر و جداگانه بر برنامه هسته ای ایران را باید در همین سطح مورد توجه قرار داد.   وضعیت فعلی مانند یک مسابقه بوکس است که دو حریف تقریبا وسط رینگ هستند و راند دوازدهم راند آخر نتیجه تقریبا مساوی به پایان می رسد است. آنچه بعد از آن اتفاق می افتد چیزی است که اطرافیان و کسانی که در کنار این ماجرا قرار دارند میخواهند هیجان را زنده نگاه دارند.  

 

گفتگوی مفصل خبرآنلاین با سیروس ناصری در کافه خبر به زودی منتشر خواهد شد.

49308

کد N947932

وبگردی