آفتاب

مراسم ویژه پاکستان به مناسبت پنجاهمین سالگرد جنگ با هند

مراسم ویژه پاکستان به مناسبت پنجاهمین سالگرد جنگ با هند

پاکستان امروز (یکشنبه) مراسمی را به مناسبت پنجاهمین سالگرد دومین جنگش با هند برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مراسم‌ها چند هفته بعد از آنکه هند و پاکستان شاهد چند درگیری مرگبار در مناطق مرزی جامو و کشمیر بودند برگزار شدند.

50 سال پیش مصادف با اوت و سپتامبر 1965 هند و پاکستان وارد یک جنگ بزرگ شدند و بعد از آنکه بن‌بست در این جنگ به دنبال مداخله آمریکا و اتحاد شوروی پایان یافت، هر دو طرف مدعی پیروزی شدند. پاکستان هر سال روز ششم سپتامبر را به عنوان روز دفاع یا روز ارتش گرامی داشته و در این روز رسانه‌های این کشور از قدرت ارتش به دلیل دفع کردن تجاوز هند ستایش می‌کنند.

با این حال تعداد زیادی از تاریخدانان توافق دارند که این جنگ بعد از آن آغاز شد که نیروهای پاکستانی وارد بخش کشمیر تحت کنترل هند شدند. دو کشور بعد از استقلال انگلیس در سال 1948 سه جنگ را با یکدیگر داشته‌اند که دو مورد از آنها بر سر کشمیر بوده است.

اخیرا روابط میان دهلی‌نو و اسلام آباد در پی وقوع حملات توپخانه‌ای در طول مرز آنها در کشمیر که تنها در ماه اوت حدود 20 کشته در نیروهای هر دو طرف برجای گذاشت وخیم شده است. اوایل ماه جاری میلادی نشست میان مشاوران امنیت ملی هند و پاکستان قرار بود در دهلی نو برگزار شود اما در آخرین دقیقه به دلیل مناقشه در خصوص دستور کار نشست لغو شد.

مراسم امروز در پاکستان ابتدا در شهر اسلام‌آباد با شلیک 31 گلوله به نشانه احترام آغاز شد و مراسم مشابهی نیز در شهرهای دیگر این کشور برگزار شد. همچنین یک دقیقه سکوت نیز به احترام حدود چهار هزار سربازی که در جنگ 50 سال پیش کشته شدند برقرار شد و نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در بنای یادبود یک قهرمان جنگ در شهر لاهور در شرق این کشور حلقه گل گذاشت. همچنین جنگنده‌های نیروی هوایی نیز در پاکستان به اجرای حرکات نمایشی پرداختند.

انتهای پیام

کد N947737

وبگردی