آفتاب

هافینگتن‌پست: اسراییل با مخالفت با برجام خود را در مرکز حمایت آمریکا قرار داد

هافینگتن‌پست: اسراییل با مخالفت با برجام خود را در مرکز حمایت آمریکا قرار داد

روزنامه هافینگتن‌پست با انتشار مقاله‌ای انتقادی نسبت به رفتارهای رژیم صهیونیستی که موجب جلب توجه و حمایت از این رژیم می‌شود نوشت: نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل برنده توافق هسته‌ای ایران است که با اتخاذ سیاست‌های تند و خشن موفق شد خود را در مرکز توجه کابینه اوباما و کنگره ایالات متحده قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این مقاله آمده است: در چند هفته گذشته توجه بسیاری به تعداد سناتورهای دموکرات حامی توافق هسته‌ای ایران معطوف شد تعدادی که برای تضمین توافق باید از 34 نفر می‌گذشت. هر چه به عدد طلایی 34 نزدیک می‌شد، رسانه‌ها در ایالات متحده و اسراییل مملو از تحلیل‌ها و اظهارنظرها می‌شد درباره‌ی این که این توافق برای اسراییل چه معنی دارد.

پس از این که بنیامین نتانیاهو برای متوقف کردن توافق هسته‌ای از خود مایه بسیار گذاشت و شاه لابی‌گر وی (آیپک) نیز در اولویت شماره یک خود شکست خورد، نمی‌توان روشنفکران یهودی که خواستار شکست آیپک بودند و کسانی که نسبت به اشتباه استراتژیک نتانیاهو شکوه سر می‌دادند را سرزنش کرد.

در این مقاله آمده است: این نگرش‌ها ساده‌لوحانه و کوتاه‌بینانه است زیرا در چند مرحله نتانیاهو پیروز شده است.

در اولین گام، از میانه دهه 1990 نتانیاهو و آیپک به دنبال منحرف کردن تمرکز ایالات متحده از روند صلح فلسطینیان – اسراییلیان به سمت ایران بودند و آن‌ها موفق شدند. دو دهه بعد در حالیکه اسراییل در مسیر درست حرکت می‌کند و فلسطینیان در اغتشاش و بی‌نظمی کامل به سر می‌برند، دیگر بحث و گفت‌وگوی جدی درباره‌ی روند صلح اسراییل و فلسطین وجود ندارد.

این مقاله می‌افزاید: تمایل دارم که چرخش رییس‌جمهور اوباما را از پیروزی توافق هسته‌ای ایران به سمت تلاش بین‌المللی برای خاتمه دادن به اشغال و تضمین حقوق فلسطینیان ببینم – اما نمی‌توانم منتظر بمانم.

در این مقاله آمده است: کاخ سفید با فشار بر سناتورها برای به زمین زدن آیپک بر سر توافق هسته‌ای یک بار دیگر برای رویارویی دوباره با اسراییل دچار تردید خواهد شد.

طرف اسراییلی با ایجاد بدخلقی‌های سیاسی و دیپلماتیک موفق شد خود را در مرکز توجه کابینه و کنگره ایالات متحده قرار دهد. در این ماه‌های اخیر نشست‌های بسیاری برگزار شد، ساعات زیادی گذشت و تلاش‌های بسیاری انجام شد تا اسراییل و حامیانش نسبت به تعهدات تزلزل‌ناپذیر و ناشکستنی ایالات متحده مطمئن شوند. این فعالیت‌ها در هیچ دوره‌ی تاریخ ما سابقه نداشته است.

هرهفته با گزارشی درباره‌ی رییس‌جمهور، معاون رییس‌جمهور یا وزیر خارجه همراه بود که تلاش داشتند تا در نشست با حامیان اسراییل برای آن‌ها درباره‌ی توافق هسته‌ای توضیح دهند و آن‌ها را نسبت به تعهدات‌شان آگاه کنند.

این مقاله می‌افزاید: رفتار بد نتانیاهو به کودک خرابکاری می‌ماند که می‌داند زمانی که بدرفتاری می‌کند نه تنها هیچ تنبیعی در کار نیست در عوض پدر و مادر بسیار بخشنده‌اش عشق بیش‌تری را نثارش خواهند کرد. پس رفتار بد نه تنها شما را در مرکز توجه قرار می‌دهد بلکه این پتانسیل را دارد که جوایز را هم درو کنید.

این مقاله با اشاره به این جوایز نوشت: کابینه اکنون به اسراییل یک بسته امنیتی پیشرفته به ارزش 1.8 میلیارد دلار پیشنهاد داده است. این کمک جدید همراه با افزایش کمک نظامی ایالات متحده به همراه دیگر پیشنهادات اضافی مثل گنبد آهنین که کنگره هر ساله برای اسراییل فراهم می‌کند، است.

سناتورها و اعضای کنگره در حال حاضر قصد دارند تا حمایت خود از اسراییل را روشن کنند. بسیاری از دموکرات‌ها که حمایت خود را از رییس‌جمهور را اعلام کردند، موضع زوال‌ناپذیر خود در حمایت از اسراییل را نیز بیان کرده‌اند و انتظار می‌رود بسیاری از اعضای کنگره با وجود مقاومت در برابر فشارهای آیپک و نتانیاهو، انرژی و زمان بسیاری صرف خواهند کرد تا حمایت خود از اسراییل را به اثبات برسانند.

در این مقاله آمده است: اسراییل برای کسب کمک‌های ایالات متحده با حمایت دو حزب ادامه خواهد داد.

برای پایان دادن به اشغال فلسطین و نادیده گرفتن آزادی مردم فلسطین دیگر فشار واقعی از سوی رهبران احزاب ایالات متحده وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N947659

وبگردی