آفتاب
مدیر حوزه‌های علمیه:

حوزه خود را با مطالبات رهبری همراه کند

حوزه خود را با مطالبات رهبری همراه کند

مدیر حوزه‎های علمیه کشور، با تاکید بر لزوم زمان‌شناسی حوزویان، گفت: مسئولیت امروز علما و حوزویان به هیچ وجه قابل قیاس با گذشته نیست و حوزه باید خود را برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های جدید آماده کند.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور، با تاکید بر لزوم زمان‌شناسی حوزویان، گفت: مسئولیت امروز علما و حوزویان به هیچ وجه قابل قیاس با گذشته نیست و حوزه باید خود را برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های جدید آماده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‎الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‎های علمیه کشور در مدرسه علمیه فیضیه، گفت: برخی از دروس زودتر از امروز آغاز شده است که به حسب شرایط آب و هوایی برخی شهرها صورت گرفت.

وی افزود: از نیمه خرداد تا امروز که دروس حوزه تعطیل بوده است، حوزویان در کارهای تبلیغی مشارکت داشتند و جمع قابل توجهی از مدارس در طول تابستان، اردوهای تابستانی برگزار کردند؛ اگر گفته می‎شود که تعطیلات حوزه زیاد است، ولی در سال‌های اخیر تدبیراتی صورت گرفته است که اردوهای تابستانی و درس و بحث طلبگی در مدارس فعال بوده است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور، گفت: علاوه بر آن، امسال آموزش زبان عربی را نیز در این تابستان آغاز کردیم که در این برنامه 500 نفر از طلاب در درس آموزش عربی شرکت کردند.

حسینی‌بوشهری، بیان کرد: شرایط باید به شکلی باشد که نیازی به حضور و غیاب نداشته باشیم گرچه که این کار امروز انجام می‎شود؛ طلاب باید درس را به همه چیز در زندگی خود ارجحیت دهند.

وی افزود: هرچه جهان توسعه پیدا می‎کند به تناسب کار حوزه نیز بیشتر می‎شود و در ابتدای دوره غیبت، دروس محدود بود ولی امروز دروس خارج فقه بیش از 20 سال به طول می‎انجامد.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور، گفت: امروز شبهات بسیاری علیه مکتب اهل بیت(ع) مطرح می‎شود و به همین دلیل باید خود را برای پاسخ به این شبهات آماده کنیم؛ حوزه باید همیشه یک سروگردن از دیگران جلوتر باشد و هیچگاه بیکار نیستند و نباید هم باشند.

وی خاطرنشان کرد: فرصتی که امروز روحانیت دارد، در هیچ زمانی از آن برخوردار نبوده است؛ امروز رسانه‎هایی که در اختیار روحانیت است در تاریخ بی‎نظیر است؛ ظرفیت‎های فوق‎العاده‎ای در اختیار روحانیت است که باید از آن استفاده کرد.

حسینی‌بوشهری، بیان کرد: هیچگاه روحانیت در جامعه ملی و بین‎المللی تا به امروز چنین موقعیت اجتماعی نداشته است؛ البته دشمنانی نیز که امروز داریم نسبت به گذشته قابل قیاس نیستند؛ به همان مقدار که روحانیت قدرت پیدا کرده است دشمنان روحانیت نیز بیشتر شده است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور، گفت: امروز جامعه ما به مباحث اخلاقی نیاز بسیار زیادی دارد که باید در این زمینه طلاب ما کار بیشتری انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه‎های رهبر معظم انقلاب باید به تک تک طلاب منتقل شود و باید با دغدغه‎های ایشان همراهی کنیم؛ در مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید کار کنیم؛ ما مرزبان هستیم و باید در این عرصه به خوبی بدرخشیم زیرا روحانیت مرزبان است و باید هم لوازم مرزبانی را داشته باشد و هم حوزه مرزبانی را بشناسد.

حسینی‌بوشهری، بیان کرد: طلاب در طرح میثاق طلبگی با زی طلبگی آشنا می‎شوند و عقبه بسیار خوبی را در این زمینه پیدا می‎کنند؛ امسال حضور و غیاب دروس آزاد حوزه نیز انجام می‎شود.

وی افزود: در مدت اخیر 12 هزار اثر پژوهشی از سوی طلاب تولید شده است؛ در دو سال اخیر استعدادهای حوزه نیز شناسایی و پرورش داده می‎شود؛ پنجشنبه همین هفته طلاب برجسته کشور و نخبگان حوزوی در قم حضور خواهند یافت و برنامه‎ ویژه‏‌ای برای آنها خواهیم داشت.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور، گفت: 50 نشریه تخصصی و 40 نشریه پژوهشی و 15نشریه ترویجی از جمله ظرفیت‎های مطبوعاتی حوزه است؛ گسترش و توسعه انجمن‎های علمی و کرسی آزاداندیشی و نظریه پردازی، اعزام اساتید اخلاق و طرح تبلیغی بینات، از جمله فعالیت‏‌های اخیر حوزه‎های علمیه است.

انتهای پیام

کد N947451

وبگردی