آفتاب

نشست احزاب کرد عراق برای تعیین ریاست اقلیم به تعویق افتاد

نشست احزاب کرد عراق برای تعیین ریاست اقلیم به تعویق افتاد

دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که نشست احزاب برای تعیین تکلیف پست ریاست اقلیم که قرار بود امروز برگزار شود به یکشنبه آتی موکول شده است. از سوی دیگر مسعود بارزانی تهدید کرد که اگر اصلاحات حیدر العبادی کردها را به حاشیه براند آن را اجرا نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سومریه نیوز، فواد حسین، رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا بر درخواست حزب اتحادیه میهنی کردستان و موافقت چهار حزب دیگر اقلیم یعنی حزب دموکرات، جنبش تغییر، اتحادیه اسلامی و جماعت اسلامی، نشست احزاب مذکور برای تعیین سرنوشت پست ریاست اقلیم که قرار بود امروز (یکشنبه) برگزار شود، به یکشنبه هفته بعد موکول شد.

حسین افزود: هدف از به تعویق افتادن نشست آن است که گروه‌های سیاسی شرکت‌کننده در این نشست فرصت بیشتری برای بررسی پیشنهادات و مسائل مطرح شده در طرح رهبران بیابند و در نهایت در نشست بعدی نتیجه‌ای حاصل شود.

وی ابراز امیدواری کرد که نشست یکشنبه آینده به موضعگیری متحد و مشترکی در راستای منافع مردم اقلیم کردستان بیانجامد.

قرار بود پنج حزب اصلی اقلیم کردستان امروز نشستی برای بررسی بحران ریاست‌ این اقلیم تشکیل دهند و در آن به بحرانی که پس از پایان دوره ریاست مسعود بارزانی و ناکامی احزاب کرد در دستیابی به توافقی در مورد جانشین وی به وجود آمده، بپردازند.

در همین راستا، بارزانی در بیانیه‌ای که پس از دیدار با یان کوبیس، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق صادر شد، گفت: مذاکرات میان جریان‌های سیاسی درباره بحران ریاست اقلیم تاثیری در جبهه‌های نبرد با تروریسم ندارد.

بارزانی گفت: مذاکرات و اختلافات در این مورد بخشی از روند اجرای دموکراسی در اقلیم است.

بارزانی از جناح‌های سیاسی اقلیم نیز خواست در این زمینه نقش تاثیرگذارتری ایفا کنند. وی از آنان خواست در صورتی که به راه‌حل مناسبی دست نیافتند، برای حل مساله به آراء مردم مراجعه کنند.

کوبیس نیز با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن شرایط عراق و منطقه در صورت ادامه این وضعیت و احتمال وخیم شدن اوضاع، ابراز امیدواری کرد که این مشکل در اسرع وقت حل شود.

از سوی دیگر بارزانی در جریان دیدار با کوبیس در اربیل تاکید کرد: در صورتی که در بسته اصلاحاتی العبادی قانون اساسی و تشکلات سیاسی به ویژه کردها نادیده گرفته شوند، ما با آن مخالفت خواهیم کرد.

وی افزود: در صورتی که طرح العبادی در راستای تثبیت قانون اساسی، مشارکت حقیقی گروه‌ها و نیز مبارزه با فساد باشد اقلیم کردستان آن را کاملاً تایید می‌کند اما اگر هدف از آن به حاشیه راندن قانون اساسی و تشکل‌های سیاسی از جمله کردها باشد با آن مخالف هستیم.

انتهای پیام

کد N947418

وبگردی