آفتاب

نتایج نهایی انتخابات شوراهای محلی مراکش و پیروزی برای هر دو جناح

نتایج نهایی انتخابات شوراهای محلی مراکش و پیروزی برای هر دو جناح

با اعلام نتایج نهایی انتخابات شوراهای محلی و منطقه‌ای مراکش، مخالفان در مجموع بیشترین کرسی‌ها را ازآن خود کردند و حزب حاکم نیز کرسی‌های موثر را به دست آورد. به این ترتیب اداره شهرهای بزرگ به حزب حاکم رسید و مناطق روستایی و شهرهای کوچک همچنان در دست مخالفان می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، براساس نتیاج نهایی انتخابات شوراهای محلی و منطقه‌ای مراکش که برای تعیین سرنوشت بیش از 30 هزار کرسی‌ شوراهای شهر و روستا و شورراهای استانی برگزار شد، حزب لیبرال "اصالت و نوگرایی" در مجموع با به دست آوردن بیشترین کرسی‌ها در جایگاه نخست قرار گرفت و حزب عدالت و توسعه حاکم که گرایش اسلامی دارد جایگاه دوم را به دست آورد.

گرچه حزب حاکم در مجموع در این انتخابات دوم شد اما پیروز اصلی انتخابات محسوب می‌شود چرا که این حزب با 66 / 25 درصد بیشترین کرسی‌های شهرهای بزرگ (در 12 استان) را به دست آورد. البته مخالفان نیز از اداره مناطق روستایی و شهرهای کوچک که پشتوانه اصلی آنها هستند، راضی‌اند.

حزب مخالف "اصالت و نوگرایی" با 47 / 19 درصد یعنی 132 کرسی مناطق شهری در جایگاه دوم و حزب مخالفان استقلال با 5 / 17 درصد و 119 کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت.

حزب "تجمع ملی آزادگان" نیز با 27 / 13 درصد و 90 کرسی در جایگاه چهارم و حزب "جنبش مردمی" با 58 کرسی و 55 / 8 درصد در جایگاه پنجم قرار گرفت.

اما در روستا و شهرهای کوچک حزب اصالت ونوگرایی با 12 / 21 درصد و 6655 کرسی در جایگاه اول قرار گرفت، حزب استقلال با 22 / 61 درصد و 5105 کرسی در جایگاه دوم و حزب عدالت و توسعه حاکم با 94 / 15 درصد و 5021 کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت.

به عبارت ساده‌تر اکنون حزب حاکم اداره بیشتر شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها را در اختیار می‌گیرد و احزاب مخالف نیز در شهرهای کوچک و روستاها حرف اول را خواهند زد.

در همین راستا الیاس العماری، معاون دبیرکل حزب اصالت و نوگرایی اعلام کرد که احزاب مخالف وارد هیچ گونه ائتلافی با حزب حاکم عدالت و توسعه نمی‌شوند.

وی تاکید کرد که دلیل اتخاذ چنین موضعی به ماهیت "طرح سیاسی عدالت و توسعه که برداشت خاصی از اسلام دارد" برمی‌گردد.

احزاب مخالف مراکش خواهان تحریم‌ هرگونه ائتلاف با حزب عدالت و توسعه به دلیل "تقلب‌های" این حزب طی انتخابات شده‌اند.

ائتلاف حزب حاکم که ازچهار حزب تشکیل می‌شود نیز اعلام کرده که ائتلاف میان این احزاب اولویت در تشکیل شوراهای محلی خواهد بود و ائتلاف با احزاب مخالف "صرف یک استثناست".

انتهای پیام

کد N947097

وبگردی