آفتاب

ارزیابی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی

ارزیابی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن ارزیابی راه‌اندازی کمپینی که برای نخریدن خودرو‌های داخلی ایجاد شده است، گفت: خودروسازان داخلی چندین سال است که به مردم زور گفته‌اند و از موضع انحصار، خودشان را به مردم تحمیل کرده‌اند. خودروسازان ما باید بتوانند خود را به روز کنند، درغیر این صورت هیچ ایرادی ندارد که شرکت‌های خودروسازی داخلی ورشکست شوند.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به راه‌اندازی کمپین نخریدن خودروهای داخلی گفت: راه‌اندازی این کمپین حتی اگر منشأ مردمی نداشته باشد و منشأ آن آنگونه‌ای که برخی مطرح کرده‌اند واردکنندگان خودرو باشد، باز هم یک حرکت اجتماعی مدنی در راستای حقوق مصرف کننده است.

وی افزود: باید یاد بگیریم که مصرف‌کننده حقوقی دارد و می‌تواند در مورد حقوق خود صحبت کند و نسبت به موضوعی که آزارش می‌دهد برخورد مدنی داشته باشد. از جنبه دیگر حرکتی که اتفاق افتاد در تاریخ ما کمتر سابقه داشته است. اینکه وزیری در حالت عصبانیت مطلبی را گفته یا سوء برداشتی از گفته‌هایش شده است و بعد وزیر برای بیان این مطلب از مردم عذرخواهی می‌کند، معتقدم به غیر از موضوع کیفیت خودرو این دو اتفاق دستاورد‌های خوبی به دنبال داشته است.

این فعال اقتصادی درباره دلایل راه‌اندازی کمپین برای نخریدن خوروهای داخلی ادامه داد: کمپین به وجود آمده علیه تولید داخلی نیست بلکه کمپینی علیه خودروسازان است. در طول یک سال و نیم گذشته قیمت لبنیات به شدت افزایش یافته است ولی کسی علیه لبنیات کمپین راه اندازی نکرد، به این دلیل که مردم می‌دانند که دلیل آن افزایش قیمت شیرخام بوده است. مردم به درستی درک می‌کنند که یک چرخه اقتصادی درمورد گران شدن قیمت لبنیات مقصر است.

حریری با انتقاد از رویکرد خودروسازان در سال‌های گذشته نسبت به مصرف‌کنندگان عنوان کرد: خودروسازان چندین سال است که به مردم زور گفته‌اند و از موضع انحصار خودشان را به مردم تحمیل کرده‌اند. خودروسازان مردم را به صف کردند، پول‌های پیش از مردم گرفتند، بد قولی کردند و خودرو بی کیفیت به مردم عرضه کرده‌اند. رفتار خودردساز با مردم سرانجام به جایی رسید که بغض فرو خرده مردم علیه خودروساز‌ها تبدیل به ایجاد چنین کمپینی شد.

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: معتقدم صنعت خودروسازی ایران مقصر بی‌کیفیت بودن و وضعیت فعلی‌ آن است. اینکه می‌گویند یک و نیم میلیون کارگر با تعطیلی کاخانه‌های خودروسازی ما بیکار می‌شوند حرف درستی نیست. حداکثر 10 هزار کارگر در کارخانه‌های خودروسازی داخلی مشغول کارهستند. در واقع اشتغالی که در خودرو سازی وجود دارد بیشتر در قطعه‌سازی است.

وی اضافه کرد: قطعه‌سازان اگر محصولات درجه یک تولید کنند می‌توانند قطعات‌شان را به کارخانه‌های معتبر بفروشند. قطعه سازان ما اگر بیکار می‌شوند به این دلیل است که قطعه ساز پراید هستند. هیچ اشکالی ندارد یک تولید بعد از بیست و چند سال که تاریخ مصرف آن گذشته است از بین برود. همانطور که همه تولید‌هایی که در دنیا تاریخ مصرف‌شان می‌گذرد از بین می‌رود. مثل این می‌ماند که بگوییم هنوز مس‌گرها باید کارکنند، پس قطعه سازان داخلی هم باید خودشان را به روز کنند و مردم نباید محکوم به خرید اجناس بی کیفیت‌آن‌ها باشند.

رییس سابق کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران با بیان راهکاری برای حل وضعیت فعلی درصنعت خودروسازی داخل گفت: به جای لجبازی کردن با مردم و اینکه علیه خواسته به حق مصرف کننده مواضع کینه توزانه گرفته شود باید فکری اساسی شود. بار‌ها قرار شده است حمایت از خودروسازان جهت‌دار، محدود و زمان‌بندی شده باشد، اما این حمایت‌ها همواره جهت‌دار بوده و سال‌هاست که بدون زمان‌بندی انجام می‌شود.

حریری افزود: خودرو ساز‌ داخلی یا باید بتواند خود را با شرایط بین‌المللی تطبیق دهد یا اینکه اشکالی ندارد که دو شرکت ایران خودرو و سایپا هم ورشکست شوند. در دنیا روزانه صد‌ها شرکت ورشکست می‌شوند و اساسا معتقدم تولید برای اشتغال سیستم غلطی است. اگر تولید هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولید‌کننده سود داشته باشد خود به خود منجر به اشتغال می‌شود.

انتهای پیام

کد N947036

وبگردی