آفتاب
کیسینجر در گفتگو باCCTV:

چین و آمریکا در آینده به تعاملات راهبردی بیشتری می‌رسند

چین و آمریکا در آینده به تعاملات راهبردی بیشتری می‌رسند

«هنری کیسینجر» دیپلمات کهنه کار آمریکایی در مصاحبه ای به تحلیل و واکاوی ابعاد مختلف روابط کنونی و آینده پکن-واشنگتن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که در دهه ۷۰ نقش برجسته ای را در برقراری روابط میان چین و آمریکا برعهده داشت، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، به بررسی سفر آتی «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین به واشنگتن، سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل و نقش اقتصاد پکن در تحولات جهان پرداخته است.

وی که نظریه پرداز مکتب رئالیسم و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری پیشین آمریکا بوده است، اکنون در سن ۹۲ سالگی در یک شرکت مشاوره ای در شهر نیویورک مشغول به کار است. وی همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه هارواد بوده و هنوز کرسی تدریس خود را در آن جا حفظ کرده است.

او در سال ۱۹۷۳ به دلیل انجام مذاکراتی که به جنگ ویتنام پایان داد، جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داد. وی در طول سالیان، بیش از ۵۰ بار به چین سفر کرد که حاصل این مسافرت ها تألیف زیادی از جمله کتاب «درباره چین» بود.

آن چه می خوانید، مصاحبه وی با شبکه تلویزیونی سی سی تی وی درباره روابط آمریکا با چین و آینده آن است.

در این ماه قرار است، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین به آمریکا سفر کند که اولین سفر رسمی وی به آمریکا است. مقامات آمریکایی می گویند که امیدوارند تا این سفر فصل خوبی از روابط فیمابین را میان دو کشور بگشاید. این سفر را چگونه ارزیابی می کنید؟

سفر شی جینپینگ به آمریکا از اهمیت فراوانی برخوردار است. من هم معتقدم که این سفر یک نقطه عطف در روابط دوجانبه محسوب می شود؛ زیرا ما در موقعیتی هستیم که اساساً مسائل اقتصادی به دیدارهای متناوب این دو رئیس جمهور نیاز دارد، تا از این رهگذر به سیاست های موازی دست یابیم.

در جهان کنونی شاهد جنگ های فرقه ای، اغتشاشات و .. هستیم. آیا آمریکا و چین در اوضاع کنونی به همکاری های بیشتری نیاز دارند؟

بله. ما در دورانی زندگی می کنیم که خشونت ها در جهان  زیاد شده است؛ اما اقتصاد مشترک دو کشور آمریکا و چین، برای اقتصاد جهان نیز مهم است. ما به ایجاد مفاهیم و سیاست های مشترکی نیاز داریم که از طریق آن تداوم همکاری ها در مسیر های موازی برایمان مقدور و آسان باشد.

شما چند دهه درباره روابط آمریکا با چین مطلب نوشتید. شما سال هاست که شاهد گسترش روابط این دو کشور بوده اید. روابط کنونی این دو کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

روابط پکن-واشنگتن ادوار مختلفی را به خود دیده است. من می خواهم روابط کنونی آن ها را بازگو کنم. آن ها تلاش می کنند تا بیش از هر دوره دیگری به توسعه همکاری ها و مشورت ها با یکدیگر بپردازند. اکنون آن ها بیش از هر زمان دیگری به تعامل نیاز دارند. اگرچه این دو کشور اختلافات زیادی با هم دارند، اما در آینده به تعاملات راهبردی بیشتری دست خواهند یافت.

یکی از اختلافات چین و آمریکا درباره ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی است. آیا در دیدار دو رئیس جمهور نیز باید به این مسأله پرداخته شود و آیا اساساً برای این مشکل راه حل دیپلماتیک نیز وجود دارد؟

فکر می کنم در مدت زمان محدود این دیدار، حل و فصل اختلاف مذکور ممکن نباشد، ولی تلاشها برای یافتن راه حل ادامه خواهد یافت. مثلاً طرفین می توانند مسائل را به صورت جداگانه مورد بحث قرار دهند، مسأله آزادی کشتیرانی، تمامیت ارضی و استقلال. در این مذاکرات طرفین می توانند به صورت مستقل به این موارد بپردازند. اولین تصمیمی که آمریکا و چین می توانند بگیرند این است که این مسأله چیزی نیست که موجب بروز تنش و جنگ میان پکن-واشنگتن شود. پس مذاکره باید تا موفقیت ادامه یابد. به عقیده من اگر دو کشور به صورت مجزا به مذاکره موارد بپردازند، اوضاع بهبود خواهد یافت.

رئیس جمهوری چین قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ایراد سخنرانی بپردازد. به نظر شما درباره چه موضوعاتی صحبت خواهد کرد؟

شخصاً بر این باورم که وی برای دیپلمات های حرفه ای صحبت می کند. لذا او در سخنرانی خود جزئیات روابط با آمریکا را بیان نخواهد کرد. اما می توانم بگویم که وی بیانیه ای را درباره نظام بین المللی منتشر خواهد کرد. سخنان وی درباره این که برخی کشورها که پیشتر با هم دشمن بودند، اکنون برای دستیابی به اهداف مشترک با یکدیگر همکاری خواهند کرد، بخش اصلی سخنان او خواهد بود.

در حال تکمیل.... .

کد N946542

وبگردی