آفتاب
با تاکید بر پیشرفت روند مذاکرات؛

پیش‌بینی سازمان ملل درباره امضای توافق صلح لیبی تا پیش از 20 سپتامبر

پیش‌بینی سازمان ملل درباره امضای توافق صلح لیبی تا پیش از 20 سپتامبر

فرستاده سازمان ملل به لیبی ضمن تاکید بر اینکه مذاکرات صلح در ژنو شاهد پیشرفت جدی بوده است، پیش‌بینی کرد که طرف‌های درگیر لیبی تا پیش از 20 سپتامبر توافق صلح را امضا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: مذاکرات طرف‌های درگیر لیبی در ژنو که روز پنجشنبه 3 سپتامبر آغاز شد، شاهد پیشرفت چشمگیری بود و مسائل مورد اختلاف در حال حل وفصل است و تاکنون درباره هفت مورد از 9 موضوع مورد اختلاف توافق شده و این خود یک پیشرفت چشمگیر و ملموس است.

همچنین شرکت‌کنندگان در مذاکرات دور روزه ژنو توافق کردند دور بعدی مذاکرات در شهر "صخیرات" مراکش و در تاریخ 9 سپتامبر برگزار شود.

لیون تاکید کرد: توافق صلح میان طرف‌های لیبیایی که احتمالا تا پیش از 20 سپتامبر امضا شود با برگزاری مذاکرات بیشتر به دست خواهد آمد.

وی در پایان نشست روز جمعه خود در استانبول با نمایندگان کنگره منحل شده لیبی از این نمایندگان خواست تا هرچه سریع تر مساله اعتراض به پیش‌نویس توافقنامه صلح را حل و فصل کنند.

طرف‌های مذاکره‌کننده لیبیایی ماه گذشته میلادی به شکل اولیه سند توافق سیاسی را در شهر "الصخیرات" مراکش امضا کردند اما کنگره منحل شده لیبی با برخی بندهای آن مخالفت کرد.

اوضاع لیبی هم از نظر سیاسی و هم از نظر امنیتی وخیم است. دو دولت "لیبرال طبرق" و "دولت طرابلس"(کنگره منحل شده لیبی) در این کشور حکومت می‌کنند اما تنها دولت طبرق از نظر بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

از نظر امنیتی نیز شبه‌نظامیان مسلح از زمان سرنگونی دولت معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی کنترل بیشتر مناطق را در دست گرفته‌اند و همواره درگیری‌هایی میان آنها رخ می‌دهد. ارتش ملی لیبی مدت‌هاست که عملیاتی را علیه شبه‌نظامیان در این کشور آغاز کرده است. اخیرا داعش نیز کنترل برخی از مناطق این کشور را در دست گرفته و بر وخامت اوضاع امنیتی افزوده است.

انتهای پیام

کد N945802

وبگردی