۰

شرق: رسانه «ملی» به میل زاکانی

  • ۱۷بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه

شرق نوشت: «عده‌ای توقع دارند فقط حرف‌های موافقان مطرح شود که این امر رویکرد ما نبوده است». (محمد سرافراز، ٢٢ مرداد، خانه ملت). رئیس صداوسیما اما گویا با رویکرد برعکس آن که فقط حرف‌های مخالفان طرح شود مشکلی ندارد. رسانه ملی پنجشنبه‌شب به میل «علیرضا زاکانی» رفتار کرد تا بار دیگر در عمل ثابت کند اگر قرار به انتخاب باشد، ترجیحش بر این است که تریبون خود را به دلواپسان بدهد. صداوسیما در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه‌شب خود عذر نماینده دیپلماسی دولت را خواست تا مخاطبانش تنها شنونده گفته‌های یک‌سویه نماینده اصولگرای مجلس شوند.

مخاطبان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه‌شب درحالی شاهد گفته‌های نماینده مجلس اصولگرای منتقد دولت درباره بررسی برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» در مجلس بودند که خبر نداشتند این برنامه قرار بوده به‌صورت دونفره با حضور «حمید بعیدی‌نژاد»، مدیرکل حقوقی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای برگزار شود. اما طبق آن چیزی که بعیدی‌نژاد به ایرنا گفته است، در نیمه‌های راه رسیدن به استودیو با او تماس می‌گیرند و ضمن عذرخواهی می‌گویند زاکانی، رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس اصرار دارد خودش به‌تنهایی در این برنامه صحبت کند. بعیدی‌نژاد به ایرنا گفته است: «تلاش ما در وزارت امور خارجه تمرکز روی محتواست نه حاشیه. ما در وزارت امور خارجه همیشه برای گفت‌وگو و مشارکت در مباحثات آمادگی داریم و در اغلب موارد به درخواست صداوسیما و مجلس شورای اسلامی در این زمینه پاسخ مثبت داده‌ایم. آمادگی ما برای حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه‌شب هم در همین راستا بود ولی گویا آقای زاکانی شخصا تصمیم گرفته بودند به‌تنهایی در برنامه شرکت کنند».

صداوسیما که همواره متهم است در بازی‌های سیاسی سمت یک جریان را گرفته، در این ماه‌های اخیر در پرونده هسته‌ای هم بارها از سوی منتقدان یا دولت سرافراز متهم به بی‌عدالتی شده است؛ متهم به اینکه از برجام بهره‌برداری سیاسی کرده و وجه تخریب و نقد سیاست دولت در پرونده هسته‌ای و تیم دیپلماسی بر وجوه مثبت آن چربیده است. در تحلیل برجام هم همواره بر نقاط ضعف آن تأکید شده و منتقدانش بیش از حامیانش از رسانه ملی سهم گرفته‌اند. هم‌زمان با درجریان‌بودن مذاکرات هسته‌ای هم در چندین‌نوبت از صداوسیما مستندهایی پخش شد که محتوایش القاگر بیهودگی مذاکرات و تضعیف عملکرد تیم هسته‌ای بود؛ مستند‌هایی با عنوان «سال‌های هسته‌ای»، «از هیروشیما تا لوزان»، «شطرنج با گرگ‌ها» و«سکوت استقلال، فریاد پیروزی». این درحالی است که پرونده هسته‌ای، پرونده‌ای ملی است نه متعلق به یک جناح یا جریان سیاسی.

انتقادها به موضع رسانه ملی در ماجرای «برجام» یکی، دوتا نبود؛ از «علی‌اکبر ولایتی» تا «عراقچی». وزیر اسبق خارجه در یک برنامه کنایه‌وار به مجری صداوسیما گفته بود: «اینکه درمورد توافق هرچه بگوییم، شما قانع نشوید، به خودتان مربوط است؛ غرض ما مجادله نیست. آنها که حرف ما را می‌شنوند قضاوت می‌کنند». برخی هم تعبیرشان از حضور تلویزیونی ظریف در صداوسیما در روزهای بعد از توافق، نوعی بازجویی بود. «ظریف» به روزنامه اعتماد گفته‌ بود: «در مصاحبه تلویزیونی‌ام برخی این حس را پیدا کردند که بازجویی شده‌ام». اگرچه خودش گفته است: «اما خودم این‌طور فکر نمی‌کنم». چند وقت قبل هم «عراقچی»، از اینکه محتوای یک جلسه خصوصی و کاری با شورای خبر صداوسیما به‌صورت ناقص و مخدوش در سایت خبری صداوسیما منتشر شد، ابراز شگفتی کرد و آن را مغایر با منافع و امنیت ملی دانست. این واکنش تند منجر به حذف خبر منتشرشده از سایت صداوسیما و توضیحی نه‌چندان قانع‌کننده شد. قبل از آن«مجید انصاری»، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و «حسام‌الدین آشنا»، مشاور روحانی، هم به شیوه خود از صداوسیما انتقاد کرده بودند. «انصاری» گفته بود: «این رسانه در پخش دستاوردها و توفیقات دولت یازدهم کم‌لطفی می‌کند». «آشنا» هم با اشاره به اینکه «کاش صداوسیما تک‌صدایی باشد ولی صدای ملت ایران باشد»، این پرسش را طرح کرده بود که «این صدای کیست؟»

2727

 

 

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.