آفتاب
نماینده ویژه سازمان ملل:

امید زیادی به حصول توافق برای تشکیل دولت واحد لیبی وجود دارد

امید زیادی به حصول توافق برای تشکیل دولت واحد لیبی وجود دارد

نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی دیدار با نمایندگان دولت «طرابلس» را که مورد تایید جامعه بین الملل نیست مثبت ارزیابی کرده و اظهار امیدواری کرد رایزنی ها برای تشکیل دولت واحد به نتیجه مطلوب برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «برناردینو لئون» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور مربوط به لیبی گفت: مذاکره برای برقراری اتحاد بین دو دولتی که بر سر تقسیم قدرت در لیبی با یکدیگر مشکل دارند وارد مرحله نهایی شده و انتظار می رود که تا تاریخ ۲۰ ماه میلادی جاری (سپتامبر) طرفین توافقی را در این زمینه امضا کنند.

 وی در این باره به خبرنگاران گفت: طی روزهای آتی از شانس زیادی برای رسیدن به توافق نهایی برخوردار هستیم. ما و لیبی هیچ کدام در شرایطی نیستیم که این فرصت را از دست بدهیم.

لئون دیروز جمعه طی دیداری ۵ ساعته با اعضای کنگره عمومی ملی لیبی – که جامعه بین المللی آن را به رسمیت نمی شناسد- به گفتگو نشست و قرار است روز چهارشنبه هفته جاری نیز مجددا با شماری از آنها در کشور مراکش ملاقات کند.

به گفته لئون، پاسخ دادن به این سؤال که کدام یک از دو گروه درگیر کنترل حکومت و شورای دولتی را بر عهده خواهد گرفت، همچنان مشکل ترین چالش پیش روی توافق است.

لیبی که درگیر جنگ داخلی است در حال حاضر دو دولت و دو پارلمان دارد که برای به دست گرفتن قدرت با یکدیگر رقابت می کنند. یکی از این دولت ها که در «طرابلس» مستقر است تحت سیطره گروههای شبه نظامی قرار دارد و دیگری که جامعه بین المللی آن را به رسمیت می شناسد، در شرق این کشور و در شهر «طبرق» فعالیت می کند.

ناگفته نماند که دوره قانونی پارلمان مستقر در طبرق تا پایان ماه میلادی اکتبر به پایان می رسد و لئون هشدار داد که عدم حصول توافق طی ماه جاری عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

کد N945638

وبگردی