آفتاب
«بوش» و «ترامپ»؛

دو جمهوری خواهی که برای پاره کردن توافق ایران تعلل می‌کنند

دو جمهوری خواهی که برای پاره کردن توافق ایران تعلل می‌کنند

نقض توافق هسته ای ایران شعار اصلی جمهوری خواهان در عرصه سیاست خارجی آمریکاست با این حال دو کاندیدای اصلی این حزب برای آنکه خود را تا حدی معقول جلوه دهند در پاره کردن آن تامل بیشتری به خرج خواهند داد.

به  گزارش خبرگزاری مهر، «دونالد ترامپ» که تا به این جای کار به هر ترفند ممکن خود را از سایر رقبای جمهوری خواه خود متمایز جلوه داده بار دیگر با اظهارنظر درباره توافق هسته ای ایران نه تنها خود را بیش از پیش در مرکز توجه قرار داد، بلکه خاطر هم حزبی های تندروی خود را نیز آشفت.

وی که علیرغم یکه تازی های خود در عرصه انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در اقدامی تعجب برانگیز حمایت ضمنی خود از «جب بوش» دیگر نامزد جمهوری خواه این عرصه را اعلام کرد، بار دیگر در رویکردی که بی شباهت به مواضع جب نیست، هم حزبی هایش را که مدعی پاره کردن توافق هسته ای ایران در همان روز نخست هستند، مورد سرزنش قرار داده و گفت: این توافق از بسیاری جنبه ها فاجعه بار است و من بیش از هر کس دیگری مایل به پاره کردن آن هستم. اما یک چیز را می دانید؟ حقیقت زندگی به این شکلی که شما تصور می کنید پیش نمی رود.

وی که با شبکه «ام اس ان بی اس» مصاحبه می کرد در ادامه مدعی شد: توافق را چنان سخت و مشکل خواهم کرد که ایرانی ها مجبور شوند بهای سنگینی را به خاطر نقض آن بپردازند. من در تمام عمرم دوست داشته ام که قراردادهای بد که در آنها افراد با شکست مواجه شده اند را تحویل گرفته و آنها را به قراردادی خوب بدل کنم. این هم یک نمونه عالی از تحویل گرفتن یک قرارداد بد است.

البته اظهارنظرهای ترامپ را نباید به پای موافقت وی با توافق هسته ای ایران گذاشت چرا که وی اغلب به ضد و نقیض گویی شهره است و از فحوای کلام وی می توان به این نتیجه رسید که قصد او سنگ اندازی در مسیری است که در حال حاضر هم به اندازه کافی فراز و فرود دارد با این حال وی شیوه خوبی را برای متمایز کردن خود از رقبایی که دایم حرف های تکراری می زنند انتخاب کرده است.

پیشتر نیز جب بوش حرف های مشابهی را در این زمینه مطرح کرده بود و از تامل و رایزنی با مشاورانش پیش از پاره کردن توافق سخن گفته بود.

ناگفته نماند که ترامپ در ادامه سخنان خود مدعی شد: در متن توافقنامه، قسمتی وجود دارد که در آن گفته شده آمریکا قرار است در صورتیکه اسرائیل به ایران حمله کند، از ایران دفاع نماید. چنین چیزی هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد، اما پرسش اینجاست که آنها چگونه با چنین چیزهایی موافقت می کنند؟ ما با توافقی وحشتناک مواجه هستیم، اما حداقل با یک توافق مواجهیم.

کد N945530

وبگردی