آفتاب
جانشین پدافند هوایی جنوب غرب کشور:

تحرکات خصمانه هوایی در سریع ترین زمان ممکن شناسایی می شوند

تحرکات خصمانه هوایی در سریع ترین زمان ممکن شناسایی می شوند

اهواز ـ جانشین پدافند هوایی جنوب غرب کشور گفت: با توانایی که امروز در کشور وجود دارد، تحرکات خصمانه هوایی علیه کشور در سریعترین زمان ممکن شناسایی و با شدیدترین وجه به آنها پاسخ داده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمد حسین فلاحت کار در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته اهواز اظهار کرد: یکی از مولفه های قدرت ملی هر کشور، داشتن نیروی مسلح مقتدر و توانا است.

وی افزود: با توجه به وضعیت کنونی جهان، اصول دینی حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران و ماهیت تهدیدات حال و کنونی راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت مرزهای هوایی، زمینی و دریایی کشورمان در قانون اساسی دفاعی و بازدارندگی تعریف شده است.

جانشین پدافند هوایی جنوب غرب کشور تصریح کرد: توجه به روند جنگ های اخیر و جنگ های به وقوع پیوسته در سطح منطقه باعث شده که راهبرد ما دفاعی باشد. در جنگ های اخیر، استفاده حداکثری از فناوری های پیشرفته و هوافضایی برای کسب برتری های هوایی مشاهده شده به همین دلیل فرماندهی معظم کل قوا در چند سال اخیر بر توسعه و تقویت توان رزمی پدافند هوایی تأکید فرموده اند.

فلاحت کار بیان کرد: در همین راستا با دستور حکیمانه مقام معظم رهبری در ۱۰ شهریور ماه سال ۸۷ پدافند هوایی از نیروی هوایی منفک و قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران با مأموریت حفظ، حراست و صیانت از هوا، فضا و آسمان کشور تشکیل شد.

شناسایی هر پرنده ای که وارد کشور می شود

وی عنوان کرد: برای حفظ و حراست از فضای این کشور پهناور نیاز است تا هر شی پرنده ای را که وارد فضای کشور شده، کشف و مورد شناسایی قرار گیرد. این قرارگاه همواره از زمان جنگ و چه در زمان صلح به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام این مأموریت خطیر بوده و کارکنان ما در سایت های راداری، مواضع زمین به هوا، مراکز فرماندهی کنترل، دیده بانی مستقر در نقاط مختلف این کشور و سایت های جمع آوری اطلاعات قرارگاه، همواره فضای کشور را مورد کاوش قرار داده و در حال رهگیری و کشف اهداف است.

فلاحت کار ادامه داد: در این رصدها، بارها حرکات خصمانه برخی از پرنده های کشف و مشاهده شده و با صلابت و با استقامت همرزمان مورد برخورد جدی قرار گرفته اند.

وی یادآور شد: پاسداری از قلمروی هوا فضایی جمهوری اسلامی که به قرارگاه پدافند هوایی واگذار شده با چهار مأموریت بسیار مهم کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و نهایتا در صورت متخاصم بودن دشمن انهدام انجام می شود.

جانشین پدافند هوایی جنوب غرب کشور تأکید کرد: پدافند هوایی با بهره گیری از ظرفیت های پدافند هوایی کشور اعم از نیروهای هوایی، زمینی، دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و نیروهای بسیجی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند.

وی اضافه کرد: در حوزه کشف اهداف پرنده، اهداف با سرنشین و بدون سرنشین از سامانه های راداری گسترش یافته در سطح کشور، پست های دیده بانی و مراکز اطلاعات و شناسایی انجام می گیرد.

فلاحت کار تصریح کرد: هر شی پرنده ای که بخواهد وارد فضای کشور شود بلافاصله مورد رصد ما قرار گرفته و به فاصله کمتر از دو دقیقه مورد شناسایی و برای اقدامات بعدی از طریق شبکه یکپارچه پدافند هوایی به مرکز عملیات پدافند هوایی مستقر در تهران ارسال و تجزیه و تحلیل می شود.

جانشین پدافند هوایی جنوب غرب کشور ادامه داد: همانگونه که دوستان ما به عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین پلیس راهور در جاده های کشور انجام وظیفه کرده و ماشین ها را از نظر سرعت و عدم انحراف راهنمایی می کنند، پدافند هوایی در چنین وضعی در فضای کشور عهده دار این مسئولیت است.

وی عنوان کرد: در این آسمان لایتناهی، راه های هوایی تعریف شده و هر پروازی که می خواهد مسافرت کرده و یا مسافران را جابه جا کند باید از این جاده هوایی تردد کند. اگر هواپیمایی بخواهد از کوبا به سمت کویت برود باید از فضای جمهوری اسلامی ایران استفاده کند، بنابراین ما این مسیر را لحظه به لحظه مورد رصد قرار داده تا از مسیر خود منحرف نشود، شاید بخواهد عمل خصمانه ای را انجام دهد.

تردد روزانه بالغ بر ۹۰۰ هواپیما از آسمان ایران

فلاحت کار بیان کرد: روزانه بالغ بر ۹۰۰ فروند هواپیما از فضای کشور در حال تردد بوده و لازم است که همه مورد رصد و کشف قرار گیرند. بنابراین مأموران ما به صورت ۲۴ ساعته انجام وظیفه می کنند.

جانشین پدافند هوایی جنوب غرب کشور اظهار کرد: در حوزه شناسایی نیز به صورت شبکه یکپارچه پدافند هوایی همه اهداف کشف شده با سرنشین و بدون سرنشین با تطبیق موارد دستورالعمل برای این پدافند مورد شناسایی قرار گرفته و در صورتی که نیاز باشد هواپیمایی رهگیری شود، توسط هواپیماهای نیروی الهی هوایی مورد رهگیری و جستجو قرار می گیرند.

وی افزود: در صورت لزوم از هواپیمای نیروی هوایی استفاده شده و در صورتی که لازم باشد هواپیمای دشمن مورد ضربه شدید واقع شود، توسط سامانه های موشکی و تجهیزات زمین به هوا مورد هدف قرار خواهد گرفت.

فلاحت کار یادآور شد: امروزه تمام تحرکات و فعالیت های پرنده های با سرنشین و بدون سرنشین در زیر ذره بین سامانه های کشف پدافند هوایی کشور بوده و هرگونه تحرکات خصمانه ای به شدیدترین وجه پاسخ داده می شود.

جانشین پدافند هوایی جنوب غرب کشور در پایان گفت: هم اکنون نیروهای مسلح و به ویژه پدافند هوایی مفتخر است که از بالاترین سطح آمادگی برخوردار است. ما مفتخریم در منطقه پدافند هوایی جنوب غرب با داشتن یگان های پدافندی مستقر در شهرستان های اهواز، ماهشهر، امیدیه، بهبهان، رامشیر و دزفول وظیفه حفظ و حراست از فضای این منطقه را بر عهده داریم.

کد N945207

وبگردی