آفتاب
«شیخ زهیر الجعید» در گفتگو با مهر:

ملت ایران متحد ودارای رهبری حکیم است/لبنان نیازمند توافق منطقه‌ای

ملت ایران متحد ودارای رهبری حکیم است/لبنان نیازمند توافق منطقه‌ای

دبیر کل جبهه عمل اسلامی لبنان با اعلام اینکه توافق هسته ای ایران توان این کشور را در محور مقاومت افزایش داده است گفت: لبنان برای حل مسائل خود نیازمند توافق منطقه ای است.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهور و دوام گروههای تروریستی در منطقه با هدف تجزیه کشورهای منطقه و جلوگیری از نفوذ محور مقاومت است. در حال حاضر کشورهای منطقه بیش از پیش نیازمند وحدت و انسجام برای جلوگیری از تحقق این هدف هستند. در گفتگو با «شیخ زهیر الجعید» دبیر کل جبهه عمل اسلامی لبنان این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم که در ادامه می آید.

*گفته می شود شکل گیری گروه های تروریستی تکفیری بخشی از اجرای پروژه خاورمیانه بزرگ است این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در منطقه ای زندگی می کنیم که از سوی گروه های تروریستی تکفیری که به دنبال کشتار بی رحمانه و تخریب و برانگیختن اختلافات طائفه ای و مذهبی هستند احاطه شده ایم گروه هایی که نه تنها سوریه و عراق بلکه لبنان، تونس، مصر، الجزایر، لیبی و یمن را نیز هدف قرار داده اند. هدف شکل گیری این گروه ها اجرای توطئه ای بزرگ یعنی تجزیه منطقه است. توطئه ای که از طریق آن مسلمانان درگیر جنگ های طائفه ای و مذهبی شوند و پروژه مقاومت و وحدت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی از بین برود چرا که تاکنون گروه های مقاومت درغزه و لبنان این رژیم را به شکست کشانده اند.

در واقع همه گروه های تروریستی تکفیری در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی عمل می کنند، این توطئه آمریکایی صهیونیستی به دنبال از بین بردن مقاومت منطقه و محاصره ایران است کشوری که خواهان وحدت در جهان اسلام و حامی مقاومت در منطقه و نابودی رژیم صهیونیستی است موضوعی که امام خمینی آن را بنیان گذاشت و امام خامنه ای آن را ادامه داد. در برابر این توطئه ناگزیر باید به توسعه و مقابله با تفکر افراطی که کشتار مردم بیگناه را در دستور کار خود قرار داده است روی آورد.

طبعا اساس این توطئه اسلامی نیست هر چند که متاسفانه گروه های تروریستی تکفیری همچون داعش در ظاهر اسلام و به اسم دین دست به اقدامات تروریستی می زنند اما از چنین گروه هایی مبرا است. لذا راهکار مقابله با این گروه ها توجه به وحدت و فهم یکدیگر و رفع اختلافات میان شیعه و سنی و چنگ زدن به ریسمان الهی است و در واقع همه مسلمانان باید در برابر این توطئه آمریکایی صهیونیستی متحد باشند.

*ایران پس از توافق هسته ای را چگونه می بینید و آیا این توافق می تواند در حل مشکلات منطقه تاثیرگذار باشد؟

ایران برای دستیابی به حق برخورداری از تکنولوژی هسته ای صلح آمیز با مشکلات و جنگ بزرگی مواجه شد اما این کشور اکنون در این جنگ پیروز شده است و این امر توانمندی ایران در محور مقاومت در منطقه را افزایش داده است. این توانمندی باید به مقابله با تکفیری ها کمک کند اما به نظر من در مرحله آینده، دشمنان ایران در برابر این پیروزی سکوت نخواهند کرد.

من در عین حال معتقد هستم ایران ملتی متحد و دارای رهبری حکیم است و مردم آن پیرو خط امام خامنه ای هستند، ایران زمانی که تحت محاصره بود در علوم تکنولوژی پیشرفت کرد لذا با توانمندی های خود خواهد توانست در برابر هر گونه تهدید تکفیری و تروریستی و فتنه و ایجاد هرج و مرج در کشورش جلوگیری کند.

*مسئله انتخاب رئیس جمهوری در لبنان بیش از یک و سال نیم به طول انجامیده است چه موانعی در این رابطه وجود دارد؟

ساختار مذهبی، حزبی و طائفه ای در لبنان با دیگر کشورها مختلف است و نظام این کشور تا حدود زیادی مبتنی بر توافق رؤسای طوائف مختلف در لبنان است نه مبتنی بر قانون. در حال حاضر میان دو جریان اصلی ۸ مارس (حامی مقاومت) و ۱۴ مارس (حامی غرب) اختلاف و شکاف بسیاری وجود دارد. هر دو این جریان ها از پایگاه مردمی گسترده ای برخوردار هستند. رئیس پارلمان در لبنان شیعه و نخست وزیر از اهل تسنن است اما این گروه ها با اینکه چنین موضوعی در مورد مسیحیان وجود داشته باشد مخالف است لذا مشاهده می کنیم که در این مرحله جریان ۸ مارس از نامزدی «میشل عون» که حامی مقاومت است حمایت می کند و جریان ۱۴ مارس با نامزدی وی مخالفت می کند. در پارلمان نیز هیچکدام از جریان های ۸ و ۱۴ مارس از تعداد کافی نمایندگان برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان برخوردار نیستند.

در عین حال مسئله مهمی در این رابطه وجود دارد و آن پیشنهادات منطقه ای است و اوضاع منطقه نیز بر انتخاب رئیس جمهوری در لبنان تاثیرگذار است در واقع باید گفت انتخاب رئیس جمهوری در لبنان از داخل کشور صورت نمی گیرد بلکه از طریق توافق منطقه ای و بین المللی انجام می شود. طبعا اگر برخی توافقات منطقه ای وجود داشته باشد رئیس جمهوری لبنان به زودی انتخاب خواهد شد اما در غیر اینصورت لبنان به میدانی برای درگیری های منطقه ای تبدیل خواهد شد چرا که لبنان در تمامی مسائل خود نیازمند توافق منطقه ای و بین المللی است.

گفتگو: سمیه خمارباقی

کد N945041

وبگردی