آفتاب
سه عامل سقوط قیمت جهانی نفت ؛

روایت «عذاب‌آور» زنگنه از پرداخت یارانه نقدی/ شب‌ها خوابم نمی‌برد

روایت «عذاب‌آور» زنگنه از پرداخت یارانه نقدی/ شب‌ها خوابم نمی‌برد

وزیرنفت ازسرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در پارس جنوبی خبرداد و زمان پرداخت یارانه‌ها را «عذاب آور» خواند و گفت: بسیاری از شب‌ها از نگرانی اینکه چطور باید پول یارانه نقدی را تامین کنیم، خوابم نمی‌‌برد.

به گزارش خبرنگار مهر بیژن زنگنه در برنامه زنده تلویزیونی اقتصادایران شبکه پنجم سیما درباره مهمترین دلایل سقوط آزاد قیمت جهانی نفت گفت: به اعتقاد ایران و بسیاری از کشورهای عضو اوپک، در شرایط فعلی نفت به بشکه ای ۷۰ تا ۸۰ دلار یک قیمت مناسب به شمار می رود و برای افزایش قیمت نفت تا سطوح بشکه ای ۷۰ تا ۸۰ دلار برنامه ریزی و اقدام می کنیم.

وزیر نفت با اعلام اینکه تمامی تصمیمات سازمان اوپک براساس اجماع به تصویب می‌رسد و حتی پس از تصویب آن هم اجرای تصمیمات داوطلبانه است و الزامی در کار نیست، تصریح کرد: هم اکنون قیمت نفت در محدوده بشکه ای ۵۰ دلار معامله می شود که پیشی گرفتن عرضه از تقاضا مهمترین عامل کاهش قیمت نفت است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در طول یک سال گذشته برخی کشورهای عضو اوپک سعی کردند تا با پایین نگه داشتن قیمت جهانی نفت شیراویل‌ها را از بازار خارج کنند، بیان کرد: این سیاست تاکنون جواب نداده و به منظور تصویب قیمت نفت باید تمامی کشورهای اوپک و غیر اوپک با یکدیگر همکاری کنند.

زنگنه از تقویت ارزش دلار در مقایسه با یورو، پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و بحران اقتصادی در چین به عنوان سه عامل کاهش قیمت نفت یاد کرد و افزود: چین به تنهایی و با در اختیار داشتن یک اقتصاد چند هزار میلیارد دلاری تاثیر قابل توجهی در افزایش تقاضای نفت در بازار جهانی دارد.

وی با بیان اینکه کوچکترین نوسانی در اقتصاد چین به تمامی بازارهای از جمله بازار نفت ضربه می زند، تصریح کرد: ایران در طول چند سال گذشته تاکنون در برابر رویدادهایی همچون تحریم و کاهش قیمت نفت مقابله کرده و شرایط اقتصاد کشور در دوره نفت ارزان را می‌دانیم.

زنگنه در ادامه با اعلام اینکه با لغو تحریم‌ها صادرات نفت ایران دو برابر می شود، تاکید کرد: قطعا با افزایش تولید و صادرات نفت حتی در صورت سقوط جهانی طلای سیاه زیانی نمی‌بینیم.

روایت «عذاب‌آور» زنگنه از یارانه نقدی

وزیر نفت در پاسخ به این سئوال مجری که از وی پرسید احساس خود را درباره واژه هدفمندی یارانه ها بگویید، گفت: خیلی عذاب آور است.

وی از پرداخت یارانه نقدی همچون وزیر اقتصاد به عنوان یک مصیبت بزرگ یاد کرد و با اشاره به اینکه تقریبا ٨٠ تا ٩٠ درصد درآمد ناشی از فروش شرکت گاز و ٨٠ درصد درآمد شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از محل فروش فرآورده ها به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص می‌یابد، اظهارداشت: جمع کردن پول هدفمندی و رساندن به موقع آنها واقعا «عذاب الیمی» است و همان طور که آقای طیب نیا وزیر اقتصاد نیز گفته‌اند، واقعا عذاب آور است.

وزیر نفت تصریح کرد: برهمین اساس، بسیاری از شب‌ها از نگرانی اینکه چطور باید پول هدفمندی یارانه‌ها را تامین کنیم، خوابم نمی‌برد.

زنگنه ادامه داد: آنچه در طول سال‌های گذشته درباره هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، خلاف قانون بود و پرداخت یارانه‌ها اصلا طبق قانون اجرا نشد، ضمن اینکه اگر هدفمندی یارانه‌ها براساس قانون اجرا می‌شد، دیگر مشکلی نداشتیم؛ منتها آنچه که اجرا شد، اصلا با نص قانون  متفاوت بود.

هزینه ۳۰ میلیارد دلاری برای خودکفایی گازی

وزیر نفت با بیان اینکه تا سال آینده ظرفیت برداشت نفت ایران از میادین غرب کارون به ۲۶۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد، بیان کرد: قصد داریم با اجرای یک برنامه سه ساله در مجموع ۷۰۰ هزار بشکه نفت از میادین غرب کارون برداشت کنیم.

زنگنه با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در طرح توسعه میادین غرب کارون، تاکید کرد: هم اکنون طرح توسعه اکثر میادین نفتی غرب کارون فعال است به طوری که تنها در میدان آزادگان جنوبی به طور همزمان ۱۶ دستگاه دکل حفاری فعالیت می کنند.

وی همچنین با بیان اینکه قصد داریم تا پایان فعالیت دولت یازدهم در مجموع ۲۵ فاز پارس جنوبی را در مدار بهره برداری داشته باشیم، اظهار داشت: در این صورت، ظرفیت تولید روزانه گاز ایران به یک میلیارد متر مکعب در روز افزایش می یابد و تولید گاز ایران با قطر برابر خواهد شد.

به گفته این عضو کابینه دولت، به منظور توسعه کامل فازهای پارس جنوبی، احداث خطوط لوله جدید و تاسیسات تقویت فشار گاز در مجموع به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز است.

وزیر نفت درباره اجرای بند ق قانون بودجه و پروژه های جدید بهینه سازی مصرف سوخت انرژی در کشور، توضیح داد: حدود ۲۳ میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های مختلف بهینه سازی مصرف سوخت انرژی سرمایه گذاری خواهد شد.

به گفته وزیر نفت، ۴.۵ میلیارد دلار برای اجرای طرح های گازرسانی، ۷ میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های توسعه شبکه ریلی، ۵ تا ۶ میلیارد دلار به منظور توسعه مترو و چندین میلیارد دلار دیگر به منظور ورود کامیون، اتوبوس و تاکسی های کم مصرف سوخت، برق دار کردن چاه ها و ورود ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی سرمایه گذاری خواهد شد.

کد N944868

وبگردی