آفتاب

سفیر آمریکا در ترکیه: تا زمانی که لازم باشد در اینجرلیک می‌مانیم

سفیر آمریکا در ترکیه: تا زمانی که لازم باشد در اینجرلیک می‌مانیم

سفیر آمریکا در آنکارا گفت: مادامی که نیاز باشد تا نیروهای آمریکایی به مقابله با داعش در عراق و سوریه بپردازند هواپیماهای جنگی ایالات متحده در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه باقی می‌مانند و به کار خود ادامه می‌دهند.

سفیر آمریکا در آنکارا گفت: مادامی که نیاز باشد تا نیروهای آمریکایی به مقابله با داعش در عراق و سوریه بپردازند هواپیماهای جنگی ایالات متحده در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه باقی می‌مانند و به کار خود ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، جان باس، سفیر آمریکا در ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی ان ان ترک گفت: آنچه که نیروهای آمریکایی در حال حاضر انجام می‌دهند به چگونگی کمپین نظامی علیه داعش و ضرورت‌های خاص برای مقابله موثر با این گروه تروریستی بستگی دارد و مادام که لازم باشد این نیروها در پایگاه اینجرلیک ترکیه باقی می‌مانند تا داعش را کاملا شکست دهند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که این نیروها چه زمان از ترکیه خارج می‌شوند.

این سفیر ادامه داد: با احترام به تلاش‌های ائتلاف ضد داعش و حضور گسترده ترکیه در مقابله با این گروه تروریستی باید به این مسئله اشاره کنیم که تحولات گسترده و همچنین همکاری بیشتر برای کاهش فعالیت داعش و شکست دائمی این سازمان تروریستی وحشتناک ضرورت ویژه دارد. ما در گذشته نیز به مسئله اهمیت حضور فعالانه ترکیه و استفاده از پایگاه هوایی مذکور برای انجام حملات ضدداعش از داخل خاک ترکیه اشاره کرده‌ایم.

سفیر آمریکا در آنکارا در پاسخ به سوالی در این باره که آیا آمریکا یا ائتلاف ضد داعش پیش از انجام عملیات نظامی به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اطلاع می‌دهد یا خیر، گفت: تمامی فعالیت ما برای مقابله با داعش است و برای این منظور اقداماتی را برای تضمین دولت سوریه انجام داده‌ایم و به آنها اطلاع می‌دهیم که این عملیات در حریم هوایی سوریه برای رویارویی با مشکلات به وجود آمده توسط تروریست‌های داعش است و از این حریم هوایی برای انجام پروازهای عملیاتی علیه تروریست‌های داعش استفاده می‌شود.

سفیر آمریکا در ترکیه با اشاره به "منطقه عاری از داعش" که ترکیه می‌خواهد آن را در مرز بین سوریه و خود ایجاد کند، گفت: موفقیت این اقدام در طول زمان و با کاهش اثرگذاری داعش و شکست آن نشان داده می‌شود و بستگی به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ائتلاف برای پاکسازی منطقه و کوتاه کردن دست داعش برای دستیابی و حضور در منطقه مشخص می‌شود.

این دیپلمات ارشد دولت واشنگتن در آنکارا همچنین گفت:‌ ایالات متحده تمایلی به ایجاد یک کریدور کرد که متعلق به حزب اتحاد دموکراتیک در شمال سوریه است، ندارد و از تمامیت ارضی سوریه، ترکیه و عراق حمایت می‌کند. ما به دنبال حمایت از احزاب در بحبوحه بحران سوریه و مقابله با داعش نیستیم.

این مقام مسئول دولت آمریکا به نگرانی‌های موجود درباره از سرگیری درگیری‌ها میان ارتش ترکیه و شبه نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک اشاره کرد و گفت:‌ این مسئله ما را به شدت نگران کرده است و ما شاهد از سرگیری مجدد درگیری‌ها میان دو طرف هستیم در حالی که این مسئله باید به صورت صلح آمیز حل شود.

این دیپلمات ارشد آمریکایی با اشاره به حملات اخیر پلیس ترکیه به گروه رسانه‌ای آیپک که متعلق به فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت آنکارا مستقر در آمریکاست نیز گفت: آنچه که دولت علیه این شرکت رسانه‌ای و تمامی متعلقات آن انجام داده غیر قابل قبول است و دولت آنکارا باید مسئولیت آنرا بپذیرد. آنچه که کشوری نظیر ترکیه به آن نیاز دارد این است که شرایطی را برای تمامی شهروندانش ایجاد کند که آنها نسبت به دولت خود این اطمینان را داشته باشند که قوانین برای تمامی شهروندان و تمامی شرکت‌ها به صورت آزاد و عادلانه اجرا می‌شود.

انتهای پیام

کد N944773

وبگردی