آفتاب
وزیر نیرو:

اقتصاد مقاومتی موضوعی راهبردی برای تضمین موفقیت های کشور است

اقتصاد مقاومتی موضوعی راهبردی برای تضمین موفقیت های کشور است

کاشمر- وزیر نیرو با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی موضوعی راهبردی برای تضمین موفقیتهای کشور است برلزوم توجه جدی به این موضوع تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان روز پنج شنبه در سومین همایش اقتصاد مقاومتی با رویکرد بررسی مشکلات مربوط به حوزه آب و برق در محل مجتمع سرو  کاشمر با اشاره به این که باید به رهنمودهای رهبری در زمینه سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی توجه کرد گفت: با توجه به این سیاستها بر اساس شاخص ها می توان میزان پیشرفت کشور را کنترل کرد.

وی با تأکید براین که اقتصاد مقاومتی، مولد و برمبنای توانمندی های ملی و درونی کشور است ادامه داد: این موضوع بدان معنا نیست که بخواهیم حلقه محاصره ای در دور کشور بکشیم و آن را محصور کنیم بلکه باید نگاهمان به صادرات و بازار دنیا باشد.

چیت چیان خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر مشارکت مردم، فعال کردن تمام سرمایه انسانی و تمامی منابع مادی و طبیعی است که خداوند به سرزمین ما عطا کرده  است و لذا برای پیشرفت حداکثری و پیشبرد اقتصاد کشور باید از تمام ظرفیت های موجود و بازارهای دنیااستفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقا جایگاه ایران در صحنه بین المللی طی دوسال اخیر اقداماتی از سوی دیپلمات های ایران در عرصه سیاست خارجی انجام شد و موفقیت هایی در زمینه مذاکرات هسته ای  به دست آمد و ایران را در جایگاه رفیعی در دنیا قرار داد گفت: تا دوسال قبل دشمنان قصد تغییر نظام ایران را داشتند اما آنان دریافتند این ایده پوچ شان امکان پذیر نیست لذا امروزبر اساس منطق و در سایه ایستادگی مردم و راهنمایی های رهبری و تلاش سیاستمداران، ایران در جایگاه والایی قرار گرفته است.

وزیر نیرو اعلام کرد: آنچه در خصوص تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب  بوده می تواند جایگاه ما را در صحنه روابط بین الملل رفیع تر کند.

اقتصاد مقاومتی بر بستر بهره وری استوار است

وی با تأکید براین که اقتصاد مقاومتی بر ارتقا بهره وری استوار است گفت: در این راستا برای انجام هر کار ارزشمندی منابع کمتری صرف می شود اما نتایج بهتری حاصل می گردد.  

چیت چیان اثربخشی و کارآیی بیشتر را نتیجه بهره وری مطلوب دانست و گفت: کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک  قرار دارد متوسط بارندگی دنیا ۷۵۰ میلیمتر است اما این میزان در کشور ما در سالهای قبل از خشکسالی  ۲۵۰ میلیمتر بوده به طوری که یک سوم بارش دنیا را داشته ایم.

وی ادامه داد: اما طی ۱۵ سال اخیر کشور گرفتار خشکسالی شده و در حال حاضر میران بارش ها در کشور به ۲۰۵ میلیمتر رسیده است.

وی با بیان این که زمانی قناتهای کشور نیاز مردم را برطرف میکرد، اما با افزایش جمعیت و مصرف آب بیشتر و توسعه بخش کشاورزی و صنعت و خدمات نیاز به آب در کشور افزایش یافته  است گفت: در سالهای پر آبی ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آبهای تجدید شونده داشته ایم و سرانه مصرف در کشور در سال ۱۳۰۰ به میزان  ۱۳ هزار مترمکعب بوده اما در حال حاضر با وجود ۸۰ میلیون جمعیت و کاهش بارندگی میزان آب تجدید شونده به ۱۱۰ میلیارد مترمکعب رسیده و سرانه به ازای هر نفر هزار و ۶۰۰ متر مکعب  است  لذا با مشکلاتی در این حوزه مواجهیم.

وی تصریح کرد: آنچه ما از آموزه های اسلام و دانش دنیا و راهبردهای اقتصاد مقاومتی داریم به ما کمک می کند که بهره وری را بالا ببریم تا بتوانیم با همین میزان منابع آبی، امور کشور را به پیش ببریم.

وی گفت: در برخی استانهای کشور که آب و باغ فراوان داشته اند در حال حاضر با برداشت زیاد به عمق ۴۰۰ متری  چاهها رسیده اند و حفاری  فایده ای ندارد و به منابع آبی اضافه نمی شود حتی در برخی مناطق همچون کرمان آب شور  شده و به خاک هم نفوذ کرده و هفت هزار باغات پسته این استان خشک شده است.

چیت چیان اظهار داشت: یک دیگاه وجود دارد که ما تا وقتی منابع آبی داریم از آن استفاده کنیم که این به معنای تباه کردن ظرفیت های کشاورزی است اما دیدگاه دیگر این است که از زمین ها به قدری استفاده کنیم که ظرفیت چاهها و منابع آبی اجازه می دهد و در این راستا چاههای غیر مجاز بسته شود و از چاهها دارای پروانه برداشت به اندازه برداشت گردد.

باید به دنبال تعادل منابع مصرف بود

وی با اظهار تأ سف از این که در دو سال قبل قرار بر اجرای طرحی به نام فدک بود که به موجب آن  دو میلیون هکتار به مساحت باغات و اراضی زراعی اضافه می شد که خوشبختانه اجرا نشد و الان مسئولان به این نتیجه رسیده ا ند که باید تعادل در منابع آبی کشور ایجاد شود؛ افزود : این به معنای محدود کردن استفاده ازآبهای زیرزمینی و کاهش میزان باغات و مزارع نیست بلکه قرار است با همکاری کشاورزان محصولاتی کشت شود که به آب کمتری احتیاج دارند  به عنوان مثال در این منطقه کشت زعفران پیشنهاد می شود که به آب کمتری احتیاج داد.  

وی گفت: علاوه براین باید روشهای کشت اصلاح شود و به سمت کشتهای گلخانه ای برویم که با اجرای این روش ۹۴ درصد مصرف آب کاهش می یابد، همچنین اصلاح شیوه های آبیاری هم مدنظر است که در این صورت مصرف آب به یک سوم کاهش پیدا می کندلذا نیاز با درک و تحلیل درست از وضعیت منابع آبی داریم.

وی یادآورشد: باید با استفاده از علم روز با توجه به اینکه تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز در کشور وجود دارد در شرایط فعلی کم آبی تولیدات را بدون افزایش سطح زیر کشت افزایش دهیم.  

کاشمر در مسدود کردن چاه های غیر مجاز پیشتاز است

وی با ابراز خرسندی از این که کاشمر در صف مقدم برای هدفمندی کنتورها و بسته شدن چاههای غیر مجاز است و میزان برداشت از منابع آبی در این شهرستان کاهش یافته گفت: خراسان رضوی در زمینه برق  و زیرساختهای مورد نیاز نیز قوی ترین استان است و در این استان روستای بدون برق وجود نداردو توان پاسخگویی به همه مصرف کنندگان در بخشهای تجاری، خانگی و صنعتی را دارد  به طوری که در این استان ظرفیت تولید نیروگاهها سه هزار و ۶۱۷ مگابایت است و حداکثر میزان مصرف برق دوهزا رو۹۱۷ مگابایت می باشد علاوه براین از نظر امکان انتقال و توزیع شبکه برق نیز بیشترین امکانات را دارد.  

وی گفت: در زمینه شبکه های فاضلاب هم حرکت های خوبی صورت گرفته است و با انتقال آب از طریق سد دوستی با خط انتقالی به طول ۱۸۰ کیلومتر با انجام شش مرحله پمپاژ جمعیت میلونی را تحت پوشش قرار داده ایم با این حال کسانی که از سیستم های فتوولتائیک و با استفاده از انرژی خورشیدی  برق مورد نیاز خود را تأ مین کنند ۵۰ درصد هزینه آن را وزارت نیرو تأمین می کند و از افرادی که برق مازاد داشته باشند می توانند آن را به ازای هر کیلو وات  به مبلغ ۹۷۷ ریال  به وزارت نیروبفروشند  که چنین حماتی از انرژِی در هیچ کشوری در نیا صورت نگرفته است.

وی گفت: اصلاح موتور پمپها و کاهش مصرف انرژِی و اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و در صورت ارائه مجوز قانونی بخشودگی جریمه دیرکرد چاههای کشاورزی  در اولویت کارهای ما قرار دارد

 

 

کد N944531

وبگردی