آفتاب

ابلاغ طرح کاداستر اراضی استان کرمان تا دو هفته آینده

ابلاغ طرح کاداستر اراضی استان کرمان تا دو هفته آینده

رئیس سازمان امور اراضی کشور از ابلاغ طرح کاداستر اراضی استان کرمان تا دو هفته‌ی آینده خبر داد و گفت: طرح کاداستر اراضی کشاورزی از سال گذشته در کشور آغاز شده که باید طی برنامه‌ی هفت‌ساله به اتمام برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، دکتر «قباد افشار»، رئیس سازمان امور اراضی کشور در دیدار با استاندار کرمان با اشاره به این‌که کاداستر اراضی کشاورزی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که انجام می‌شود، چون برآوردهای ما از اراضی به شکل کلی است، افزود: طرح کاداستر اراضی در برخی از استان‌ها با عکسبرداری هوایی از 10 میلیون هکتار اراضی در سطح کشور در حال انجام است.

وی یادآور شد: به علت نداشتن سند اراضی نمی‌توان به مردم تسهیلات ارائه داد که در این راستا با اجرای طرح کاداستر باید عکسبرداری دقیق در زمینه آب، خاک، کیفیت تولید، شرایط کشت و بهره‌برداری انجام شود و خروجی کار هم باید برنامه‌ریزی آب و خاک، الگوی کشت، برطرف کردن مشکل حقوقی مردم و سنددار کردن اراضی باشد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با تأکید بر این‌که 800 هزار هکتار اراضی در کرمان وجود دارد که امسال اجرای کاداستر اراضی بخشی از این زمین‌ها آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: عکسبرداری از 800 هزار هکتار اراضی استان کرمان حدود 15 میلیارد تومان هزینه دارد، از این‌رو دو سوم این بودجه را وزارتخانه و یک سوم اعتبار از محل اعتبارات استانی تأمین می‌شود.

افشار خاطرنشان کرد: با داشتن اطلاعات کاداستر برنامه‌ریزی در استان‌ها به نحو احسن انجام می‌شود و موجب کاهش دعوای بین مردم با مردم و دعوای بین مردم با دولت می‌شود.

وی در ادامه به مشکلات زیست‌محیطی در منطقه خاتون‌آباد شهربابک اشاره کرد و گفت: زمانی که به دامداران دارای مرتع در یک گوشه‌ای زمین داده شود، می‌توانیم، بقیه مراتع را آزاد کنیم، چون تولید اقتصادی‌تر و مرتع برای فعالیت زیست محیطی آزاد می‌شود و فشار بر مرتع کاهش یافته و حتی اگر آب آن مناطق شور است، باید آب شیرین‌کن بگذاریم.

در ادامه این دیدار استاندار کرمان با اشاره به وضعیت نامناسب زیست‌محیطی منطقه‌ی خاتون‌آباد شهربابک به علت فعالیت کارخانه و متأثر شدن وزیر جهاد کشاورزی با مشاهده این وضعیت، افزود: پیشنهاداتی از جمله تعطیل کردن کارخانه مس خاتون‌آباد مطرح شده اما تعطیلی کارخانه به‌عللی امکانپذیر نیست، از این‌رو باید در خصوص جابه‌جایی مراتع اقدامات جدی انجام شود.

«علیرضا رزم‌حسینی» اجرای طرح دامداری صنعتی برای دامداران خاتون‌آباد شهربابک را خواستار شد و خاطرنشان کرد: طرح کاداستر یکی از راه‌های جلوگیری از زمین‌خواری است، چون مشخص می‌شود، زمین متعلق به دولت یا ملت است.

وی با تأکید بر این‌که اقدامات خوبی در دولت تدبیر و امید در زمینه‌ی تعیین‌تکلیف اسناد کشاورزی در کشور انجام شده است، یادآور شد: انجام سهل‌تر سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله دستاوردهای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی است.

انتهای پیام

کد N944400

وبگردی