آفتاب

رئیس جمهوری گواتمالا در بحبوحه تحقیقات فساد استعفا داد

رئیس جمهوری گواتمالا در بحبوحه تحقیقات فساد استعفا داد

رئیس جمهوری گوآتمالا امروز (پنجشنبه) در مواجهه با رسوایی فساد که دولتش را به آستانه فروپاشی رسانده استعفا داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خورخه اورتگا یکی از سخنگویان دولت گوآتمالا گفت: اوتاپرز مولینا، رئیس جمهوری این کشور نیمه شب چهارشنبه به وقت محلی پس از آنکه یکی از قضات گوآتمالا دستور بازداشت وی را در خصوص پرونده فساد گمرک صادر کرد استعفا نامه خود را ارائه داد.

این پرونده فساد تاکنون منجر به زندانی شدن معاون رئیس جمهور و استعفای چندین تن از وزرای کابینه شده که حمایت خود را از پرز مولینا متوقف کردند.

استعفای وی تا زمانی که کنگره آن را قبول نکند و رئیس جمهوری جدید مشخص نشود تحقق نخواهد یافت.

همزمان با گسترش رسوایی فساد گمرکی رهبران معترضان و تجار و حتی مقامات کلیسای کاتولیک در هفته‌های اخیر خواستار استعفای پرز مولینا شدند.

اوتوپرز مولینا قصد داشت دوره ریاست جمهوری خود را تکمیل کند اما هنگامی که رای این قاضی برای صدور حکم بازداشت وی اعلام شد ضربه جدی به پرز مولینا وارد شد.

خورخه اورتگا به خبرنگاران گفت: رئیس جمهوری گوآتمالا استعفای خود را ارائه کرد تا ریاست جمهوری را حفظ کرده و مشکل حقوقی خود را حل کند.

این در حالی است که پرز مولینای 64 ساله همچنان اعلام می‌کند که مرتکب هیچ اشتباهی نشده است. گمان می‌رود براساس قانون اساسی در این شرایط آله خاندرو مالدونادو، معاون رئیس جمهوری گوآتمالا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود. احتمالا وی تا برگزاری انتخابات زود هنگام که برای 14 ژانویه سال 2016 میلادی تعیین شده زمام امور کشور را به دست خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N944381

وبگردی