آفتاب
جان کری :

واکنش ایران به رد توافق هسته ای قابل پیش بینی نیست

واکنش ایران به رد توافق هسته ای قابل پیش بینی نیست

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان امروز خود بار دیگر دلایل حمایت از توافق هسته ای را مورد تأکید قرار داد و به مخالفان آن گفت واکنش ایران به رد توافق هسته ای قابل پیش بینی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا امروز در سخنانی که به صورت زنده از شبکه تلویزیونی ان بی سی پخش شد، از توافق هسته ای ۱۴ جولای (۲۳ تیر ماه) موسوم به «برجام» میان کشورهای ۱+۵ با ایران دفاع کرد و مخالفان آن را به باد انتقاد گرفت.

کری در این سخنرانی که تنها یک هفته پیش از بازگشت سناتورهای کنگره از تعطیلات برای آغاز بررسی برجام انجام شد، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی بازرسان بیشتری را در ایران به کار خواهد گرفت تا ابعاد فعالیتهای هسته ای این کشورنظارت دقیق تری داشته باشد.

وی که به همراه تیم «باراک اوباما» رئیس جمهور کشورش چند هفته ایس برای جلب نظر مخالفان به سختی تلاش می کند، ادامه داد: توافق انجام شده نه تنها به تولید مواد لازم برای سلاح اتمی مربوط می شود، بلکه فن آوری دست یابی به سلاح هسته ای را نیز در خود جای داده است و لذا راه ایران را برای دست یابی به تسلیحات هسته ای خواهد بست. همچنین، راه های ایران برای فریبکاری در توافق و حرکت به سمت دست یابی به سلاح هسته ای هم با اجرایی شدن این توافق بسته می شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در توجیه ابعاد مختلف توافق مذکور افزود: با این توافق، دیگر ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای نمی تواند در زیرِ زمین نیز تأسیسات غنی سازی مخفی به راه بیاندازد، بلکه مجبور است معدن اورانیوم مخفی، فن آوری های مخفی و حتی تأسیسات مخفی داشته باشد؛ یعنی باید رشته ای از اقدامات مخفی را در اختیار داشته باشد که در این صورت سرویس های امنیتی ما و شرکایمان به راحتی از آن مطلع خواهند شد.

کری خاطر نشان کرد: بر اساس توافق مذکور، آژانس بین المللی انرژی اتمی به مدت ۲۰ سال بر غنی سازی اورانیوم در ایران نظارت خواهد داشت. برخی از مخالفان توافق بر این باورند که آمریکا به خاطر قدرت اقتصادی و توان نظامی خود، باید از پای میز مذاکرات کنار می کشید، اما این یک اعتقاد غیر واقعی و نادرست است؛ زیرا از یک سو شرکاء ما در این کار جزء آن هایی هستند که دارای قدرت وتو هستند و از سوی دیگر، پس اعتبار بین المللی آمریکا چه خواهد شد؟

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: فکر می کنید اگر ما اکنون توافق را رد کنیم و به ایرانی ها بگوییم که از ابتدا باید مذاکره کنیم، متحدانمان درباره ما چه خواهند گفت و چه قضاوتی درباره ما خواهند کرد؟ همچنین باید بگویم که واکنش ایران به رد توافق از سوی ما، قابل پیش بینی نخواهد بود.

وی در ادامه تأکید کرد: حتی تحریم ها و محدودیت های سنگین هم نمی توانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند. در صورت عقب کشیدن ما از این توافق، نظام تحریم های چندجانبه بین المللی فرو خواهد پاشید و از میزان فشارها بر ایران کاسته خواهد شد. از طرف دیگر، توجه کنید که شکست این توافق موجب قوت گرفتن گروه های تندرویی در داخل ایران خواهد شد که شعارشان مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل بوده است.

او مدعی شد: اگر ایران بخواهد توافق را نقض کند، آمریکا نه تنها کشف این نقض را تضمین می کند، بلکه کاری می کند که ایران پشیمان شود.

کری در توجیه برخی ابعاد این توافق گفت: بر اساس توافق مذکور، ایران باید پروتکل الحاقی را امضاء کند و برای همیشه از تلاش برای ساخت سلاح هسته ای خود داری نماید. در این توافق، حتی یک جمله را نمی توانید پیدا کنید که بر اساس اعتماد به ایران باشد، تمام  مطالب مندرج، مبتی بر راستی آزمایی است.

وی افزود: ما در صورت عقب نشینی از این توافق، باید به طور یکجانبه هزینه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و حتی اخلاقی آن را نیز بپردازیم. ما دیگر قادر نخواهیم بود تا شرکائمان را به اعمال تحریم های جدید علیه ایران متقاعد کنیم. ما از توافق با کره شمالی، درس گرفته ایم. توافق ما با کره شمالی فقط درباره پلوتونیوم بود. ما به ایران اعتماد نکردیم، حتی برای ۱ دقیقه.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سیاست های ایران هراسانه این کشور و حمایت از رژیم اشغالگر قدس نیز گفت: ما معتقدیم که اگر ایران اجازه دسترسی به تأسیسات هسته ی را داشته باشد، بزرگ ترین تهدیدات را متوجه ما، متحدانمان و اسراییل خواهد کرد. ما روزانه با اسرائیل در حال کار کردن برای مهار حزب الله و تهدیداتی که متوجه اسرائیل است، هستیم و بدین منظور کمک های گسترده مالی و نظامی به اسراییل داشته ایم. فقط اسراییل در خاور میانه است که ما نسل پنجم جنگنده هایمان را به آن فروخته ایم و امیدواریم که به زودی توافق امنیتی جدید خود را هم به امضاء برسانیم. حمایت های ما از اسرائیل همچنان استوار  باقی خواهد بود.

وی در تشریح میزان تعهد خود به امنیت رژیم اسرائیل تصریح کرد: من شخصاً از ۲۸ سال گذشته که در سنا بودم، به امینت اسراییل متعهد بوده و خواهم بود. توافق هسته ای اخیر که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود، امنیت اسراییل و دوستانمان در خلیج فارس را نیز بیشتر تضمین می کند.

کری ادامه داد: ما از یک سو از تعهد ایران به اجرای جزئیات توافق باید مطمئن شویم و از سوی دیگر به تقویت تعاملات خود در منطقه بپردازیم. با این روش ها ما خواهیم توانست تا فشارهای بین المللی بر ایران را افزایش داده تا در نتیجه موجب تغییر رفتار ایران در قبال حزب الله، انصارالله شویم.

وی ایران هراسی را با جملات پایانی خود به این شرح مورد تأکید مجدد قرار داد: اطمینان داشته باشید که آمریکا با هرگونه اقدام ایران برای بی ثبات کردن منطقه مخالفت خواهد کرد. اطمینان داشته باشید که توافق هسته ای کنونی با ایران براساس اعتماد به ایران نیست. به یاد داشته باشید که تأیید ما بر داشتن حق ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز با رسیدن این کشور به تسلیحات هسته ای متفاوت است. تأسیسات هسته ای ایران تا ابد تحت نظارت های بازرسان خواهد بود و ایران تا ابد باید اجازه بازرسی از هر مکان مشکوکی را بدهد.همچنین، با این توافق هیچ تأسیساتی در ایران از بازرسی های آژانس به دور نخواهد بود.

کد N943869

وبگردی