آفتاب

کره شمالی به همسایه جنوبی خود هشدار داد

کره شمالی به همسایه جنوبی خود هشدار داد

کره شمالی امروز به همسایه جنوبی خود در رابطه با ادعای پیروزی در جریان مناقشه اخیر میان دو کره هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کمیسیون دفاع ملی کره شمالی امروز با انتشار بیانیه ای نسبت به ادعای کره جنوبی درخصوص پیروزی این کشور بر همسایه شمالی خود در تنش های اخیر میان دو کره هشدار داد.

کره شمالی همسایه جنوبی خود را متهم کرده است که در توافق اخیر دو کره، اظهاراتی مبنی بر پیروزی بر کره شمالی را مورد تبلیغ قرار داده است.

در بیانیه صادره توسط کمیسیون دفاع ملی کره شمالی، این اقدام کره جنوبی «بزدلانه» توصیف شده و از این کشور خواسته شده است تا در «الفاظ و رفتارهای خود جوانب احتیاط را رعایت کند».

گفتنی است، رسانه های زیادی در کره جنوبی پس از توافق هفته گذشته میان دو کره، این امر را پیروزی بزرگی برای رئیس جمهور کره جنوبی اعلام و آن را نتیجه مواضع سرسختانه وی در قبال کره شمالی اعلام کردند.

گفتنی است، تنش ها بین پیونگ یانگ – سئول در روز های اخیر در پی یک سلسله حوادث که تقریبا از پنج هفته پیش و با انفجار مین در منطقه غیر نظامی حائل بین دو کره  آغاز شد، بالا گرفت. به دنبال آن سئول  با نشانه گرفتن انگشت اتهام خود به سوی کره شمالی، پیونگ یانگ را مسئول این حادثه دانسته و با توسل به بلندگوهای مرزی تبلیغات منفی را علیه همسایه شمالی خود آغاز کرد.

در نهایت، صبح روز پنج شنبه ۲۹ مرداد، وزارت دفاع کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور یکی از موشک های کره شمالی را که احتمالاً از نوع راکت بوده شناسایی و در پاسخ با ده ها گلوله توپ ۱۵۵ میلیمتری نقطه ای را که از آن کره شمالی به شلیک موشک اقدام کرده بود، گلوله باران کردند.

در واکنش به این اقدام نیز کره شمالی تهدید کرد در صورتی که کره جنوبی تا ۴۸ ساعت تبلیغات علیه این کشور را متوقف نکند با اقدام نظامی مواجه خواهد شد. به این ترتیب، طبق دستور «کیم یونگ اون» رهبر کره شمالی، این کشور از ساعت ۵ بعد از ظهر ۳۰ شهریور به وقت محلی رسماً وارد وضعیت جنگی شد.

سرانجام، مذاکرات مقامات کره جنوبی و کره شمالی صبح روز سه شنبه سوم شهریور ماه به پایان رسید و دو کشور برای پایان دادن به تنش ها به توافق رسیدند.

بر این اساس کره شمالی از اقدامات تهدیدآمیز و شلیک به سربازان کشور کره جنوبی به طور رسمی عذرخواهی کرد و سئول نیز متعهد شد که تبلیغات رسانه های خود علیه پیونگ یانگ را متوقف کند. دو طرف همچنین بعد از این مذاکرات طبق قراردادی متعهد شدند که روابط حسنه را تقویت کنند. سئول و پیونگ یانگ در عین حال متعهد شدند که مانع حوادث تنش زای مشابه شوند.

به گفته «کیم کوان-جین» مشاور امنیت ملی کره جنوبی قرار است دو کشور برای جلوگیری از حوادث مشابه اقدامات مشترکی در راستای برقراری روابط و  همکاری دو جانبه، انجام دهند. پیش از این پیونگ یانگ حادثه حمله به نظامیان کره جنوبی را انکار کرده بود.

 

کد N943657

وبگردی