آفتاب

هیلاری کلینتون قوانین "حفظ اسرار " را نقض کرده است

هیلاری کلینتون قوانین "حفظ اسرار " را نقض کرده است

بررسی ایمیل‌های جدید وزیر امور خارجه سابق آمریکا نشان داده که وی در ایمیل شخصی خود اطلاعات حساسی از نخست وزیر پیشین انگلیس دریافت کرده و باعث نقض قوانین حفظ اسرار ایالات متحده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا ممکن است با دریافت اطلاعات محرمانه از تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس و دولت لندن در حساب ایمیل شخصی خود، قوانین حفظ اسرار آمریکا را نقض کرده باشد.

ایمیل‌های تازه افشا شده از زمانی که هیلاری کلینتون مقام وزارت امور خارجه آمریکا را برعهده داشت، نشان می دهد که وی به صورت منظم ایمیل‌های حساسی را از بلر و مقام‌های انگلیسی در ایمیل شخصی خود در منزلش در نیویورک دریافت می کرد. نخست وزیر پیشین انگلیس با استفاده از حساب شخصی خود مطالبی را درباره اقداماتش به عنوان فرستاده صلح خاورمیانه ارسال می کرد.

براساس قوانین رازداری آمریکا اطلاعات محرمانه نباید توسط ایمیل به اشتراک گذاشته شود چون این خطر وجو دارد که رهیگیری شده و توسط هکرهای خارجی هک شود. پلیس فدرال آمریکا در حال حاضر در حال بررسی امنیت سرور ایمیل خانم کیلینتون است.

این پیام های انگلیسی که هم اکنون محرمانه هستند، باعث به وجود آمدن این گمانه زنی‌ها میان جمهوری خواهان شده که این کاندیدای پست ریاست جمهوری در 2016، در ارسال این اطلاعات محرمانه درست عمل نکرده و نمی توان به وی اعتماد کرد.

درمیان 7000 ایمیلی که به تازگی منتشر شده، می توان به هشدار یکی از دوستان دیرینه خانم کلینتون نیز اشاره کرد؛ وی در این هشدار به وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده گفته بود که مراقب دولت جدید دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس باشد.

سیدنی بلومنتال، دوست دیرینه خانم کیلینتون و متحد وی از حزب کارگر شش هفته پس از انتخابات انگلیس برای وی نوشت: در زمینه سیاست اقتصادی،‌ انگلیس شریک مناسب و پلی به سمت اروپا نیست.

این متحد قدیمی به خانم کلینتون همچنین درباره ویلیام هیگ،‌ وزیر امور خارجه سابق انگلیس نیز هشدار داده و به وی گفته بود به این مرد اعتماد نکن ویلیام هیگ به شدت ضد اروپا و فردی دو رو است.

در پیام‌های دیگر به این شواهد اشاره شده که شری بلر، همسر تونی بلر، به صورت مستقیم با خانم کلینتون از جانب دولت قطر لابی کرده و ایمیل‌های رایزنی میان وزیر امور خارجه سابق آمریکا و دیوید میلیبند،‌ رهبر سابق حزب کارگر انگلیس رد و بدل شده است.

ایمیل های ارسال شده توسط نخست وزیر پیشین انگلیس با عنوان "aclb" است که حروف اول نام کامل وی محسوب می شود- آنتونی چارلز لینتون بلر – و حاوی اطلاعاتی درباره نشست سه ساعته وی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سپتامبر 2010 است.

مقام های آمریکایی در حال حاضر ایمیل‌های بلر را محرمانه می دانند چون شامل اطلاعات مربوط به یک دولت خارجی است و باید تا 2035 محرمانه بمانند.

کمپین انتخاباتی خانم کلینتون به بیان این مساله پرداخته که در آن زمان این ایمیل ها محرمانه نبودند و وی هیچ قانونی را نقض نکرده است. اگرچه، براساس قوانین آمریکا برخی از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با دولت های متحد به صورت خودکار محرمانه هستند و نباید به وسیله ایمیل ارسال شوند حتی اگر برچسب محرمانه بودن یا سری بودن روی آنها باشد یا نباشد.

رییس سابق قوانین محرمانه دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: این ایمیل ها از همان ابتدا محرمانه بودند.

در ژانویه 2010 یکی از معاونان خانم کلینتون ایمیلی درباره اطلاعاتی مربوط به مذاکرات حساس در ایرلند شمالی به دفتر نخست وزیر وقت ارسال کرده بود.

بخش هایی از این ایمیل ویرایش شدند چون حاوی اطلاعاتی بودند که با اطمینان به دولت انگلیس ارسال شدند.

انتهای پیام

کد N943642

وبگردی