آفتاب
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی:

علوم انسانی باید متناسب با زیست‌بوم فرهنگی جامعه باشد

علوم انسانی باید متناسب با زیست‌بوم فرهنگی جامعه باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه زیست‌بوم فرهنگی و شناخت آن برای ما بسیار حایز اهمیت است، گفت: اگر زیست‌بوم فرهنگی را شناختیم و بر اساس آن تدارک علم در زمینه‌های مختلف را داشته باشیم، می‌توانیم در جامعه تأثیرگذار باشیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه قم، محمدرضا مخبر دزفولی - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی - روز چهارشنبه در اولین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی، در تالار همایش‌‏های دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت این دوره گفت: همیشه در طول تاریخ مصلحانی بوده‌اند که مسیر تاریخ را تغییر داده و تمدن‎ها را دستخوش تغییر کرده‎اند.

وی افزود: لزوما این افراد همیشه هم افراد خوبی نبودند ولی افراد تاریخ ساز ظالم هم نشان نخبگی را بر خود داشتند و به همین خاطر هم بود که توان پیدا کردند اثری را بر یک جامعه مترتب کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر می‎خواهیم در راستای نظام تمدنی خویش حرکت کنیم قطعا بدون پشتوانه‌سازی و آموزش و پرورش نخبگان مثبت‌گرا و کسانی که به دنبال رسیدن به شعاع نورانی حقیقت هستند، این مسیر ممکن نخواهد بود.

او گفت: یکی از مسائلی که جوانان حاضر در این دوره باید به آن توجه کنند، این است که امروزه افراد بسیاری هستند که نشان نخبگی را با خود همراه دارند ولی باید بدانیم که نخبگی فقط به رتبه بالای کنکور نیست بلکه نخبه یک انسان چند بعدی است.

مخبردزفولی با اشاره به اهمیت یافتن زیست بوم فرهنگی در میان نخبگان تصریح کرد: نخبه باید بداند که زیست بومش کجاست و از چه آبشخوری تغذیه کرده است و باید در چه زمینه‎ای کار کند؛ مبنای تمدن سازی اسلامی این بود که دانشمندان مسلمان این مسیر را یافتند.

وی گفت: همین شناخت بود که باعث شد امروز در همه کشورهای اسلامی وقتی سخن از تاریخ تمدن اسلامی است مشاهده کنیم که چقدر آثار اسلامی در حوزه‎های علمی، معماری و.... شبیه به هم است؛ زیرا همه آنها این زیست بوم را به درستی فهمیدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نخبگان باید قدردان این زیست‌بوم باشند و همیشه ژست طلبکاری نداشته باشند؛ باید نخبگان و نظام همیشه به هم کمک کنند و از هم حمایت کنند و باید از نخبگان پرسید در میان توقعاتی که از نظام دارید چه کاری برای کشور کردید.

وی بیان کرد: یکی از مسایلی که نخبگان باید به آن توجه کنند این است که حتا اگر یک صدم نخبگان هم به ظرفیت خود برسند، تحولات عظیمی ایجاد خواهد شد؛ باید بدانیم که نباید خود را یک پیوست بیرونی به جامعه بدانیم، بلکه باید در متن فرو رفته و کار کنیم.

مخبر دزفولی حضور موفق کمیسیون حوزوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را یک تجربه عالی در کار فرهنگی متناظر با حوزه دانست و گفت: این تجربه موفق و استفاده به جا از پژوهشگاه‎های مختلف می‎تواند نقش بسیار مهمی در توسعه علمی کشور و استفاده به جا از اندیشه‎های حوزوی ایفا کند.

انتهای پیام

کد N943641

وبگردی