آفتاب

طلاق منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

طلاق منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

یک کارشناس اجتماعی گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته وضعیت طلاق در جامعه روند رو به رشدی داشته واین موضوع به یک معضل جدی واساسی برای جامعه و خانواده‌ها تبدیل شده و نگرانی‌هایی را برای صاحب نظران و کارشناسان اجتماعی وفرهنگی وتعلیم وتربیت ایجاد کرده است.

"مهرداد هوشمند" درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_ منطقه همدان اظهار کرد: طلاق به‌عنوان یک پدیده اجتماعی متاثر از عوامل و شرایط گوناگون اقتصادی واجتماعی طلاق یک پدیده چند بعدی است و عوامل گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روانی و حقوقی و...در آن تاثیرگذار است و نمی‌توان آن را با یک عامل خاص توجیه و تبیین کرد.

وی افزود: طلاق ریشه در عوامل و شرایط اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی و ارزش‌های حاکم در جامعه دارد.

هوشمند تصریح کرد: طلاق به کلیت جامعه برمی‌گردد و همه ابعاد و اوضاع گوناگون جامعه و روابط اجتماعی را در برمی‌گیرد ومنشا بسیاری از آسیب‌ها وانحرافات اجتماعی است.

وی بیان کرد: بخش عمده‌ای از آسیب‌های حاکم بر جامعه با طلاق رابطه دارد، بنابراین موضوع و معضل بسیار جدی است و جامعه وخانواده‌ها نمی‌توانند نسبت به این پدیده بی‌تفاوت باشند.

این کارشناس اجتماعی همچنین تصریح کرد: متاسفانه قبح طلاق در بین خانواده‌ها شکسته شده است و همین امر باعث شیوع و گسترش و فزونی طلاق در جامعه شده است، جدایی زوجین در خانواده‌ها امری عادی شده و همین موضوع باعث تسری طلاق بین اطرافیان گردیده و قبح طلاق را از بین برده است که باید در این زمینه چاره‌ اندیشی شود.

هوشمند در رابطه باعوامل ودلایل درخواست طلاق از سوی زوجین افزود: دلایل و عوامل گوناگونی از سوی زوجین در رابطه با درخواست طلاق مطرح می‌شود که عمدتا متاثر از عوامل وشرایط اقتصادی، فرهنگی واجتماعی در جامعه است.

وی افزود: به طور کلی می‌توان به عواملی نظیر دخالت‌ها و توقعات بی‌جا و نامعقول زوجین واطرافیان، اعتیاد، افزایش خشونت و پرخاشگری در خانواده‌ها، عدم شناخت کافی زوجین از یکدیگر، اختلالات و مشکلات جنسی، سوء ظن وبدبینی زوجین نسبت به هم، بهانه جویی‌های نابجا و غیرمنطقی، عدم تفاهم اخلاقی، عدم آموزش مهارت‌های زندگی، ضعف باورهای دینی و مذهبی در بین خانواده‌ها و....در افزایش روند طلاق در جامعه موثر است.

انتهای پیام

کد N943497

وبگردی