آفتاب

چنی: ما با حمله به عراق کار درستی انجام دادیم

چنی: ما با حمله به عراق کار درستی انجام دادیم

معاون سابق رئیس جمهور آمریکا در دولت جورج دبلیو بوش در کتاب جدیدی که مشترکا با دخترش تالیف کرده است سیاست‌ خارجه باراک اوباما را به باد انتقاد گرفت و اظهار کرد که این سیاست خارجی به دلیل عقب نشینی آمریکا از موضع رهبری جهانی به امنیت این کشور آسیب وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه سی ان ان، دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا همچنین در این کتاب انتقادآمیز خود از هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق این کشور به دلیل حمله به هیات دیپلماتیک آمریکایی در شهر بنغازی لیبی انتقاد کرد.

با این حال چنی در این کتاب بیشتر نگران دفاع از تصمیم‌های فاجعه بار سیاست خارجه دولت جورج دبلیو بوش از حمله به عراق گرفته تا استفاده از شکنجه است.

چنی در این کتاب با عنوان "استثنایی: چرا جهان به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارد" به همراه دخترش لیز چنی، یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در دولت بوش تاکید می‌کنند که حمله آمریکا به عراق کار درستی بود و در عین حال مدعی می‌شوند که زمانی که اوباما به ریاست جمهوری رسید همه چیز در عراق در وضعیت خوبی بود.

از طرف دیگر آنها همچنین ادعا می‌کنند که ادوارد اسنودن مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا احتمالا جاسوس روسیه است.

چنی به همراه دخترش در جایی از این کتاب نوشته‌ است: تاریخ قضاوت‌گر نهایی تصمیم ما برای آزاد کردن عراق خواهد بود با این حال آنها دو صفحه بعد در همین کتاب بار دیگر به این موضوع اشاره کرده و صدام دیکتاتور سابق عراق را تهدیدی جدی علیه آمریکا مطرح کرده و عنوان می‌کنند: ما کار بزرگی در حمله به عراق و خارج کردن او از قدرت انجام داده‌ایم.

آنها مدعی می‌شوند: از سربازان آمریکایی به عنوان آزادکنندگان در عراق استقبال شد.

آنها همچنین حمله به عراق را بار دیگر به حملات 11 سپتامبر مرتبط ساخته و مدعی شده‌اند: بعد از حملات 11 سپتامبر ما وظیفه داشتیم هر کار ممکن را برای جلوگیری از دسترسی تروریست‌ها به سلاح‌های بدتر انجام دهیم. عراق در دوران صدام جایی بود که در آن تروریست‌ها با بیشترین احتمال می‌توانستند به چنین سلاح‌هایی برای دانش ساختن آنها دسترسی پیدا کنند.

دیک چنی همچنین مدعی می‌شود: برنامه بازجویی‌های همراه با شکنجه دولت بوش برنامه موثری بوده است و تاکید می‌کند در حالی که ما اطلاعات لازم درباره القاعده را در سال‌های پس از حملات 11 سپتامبر کنار هم قرار می‌دادیم برنامه بازجویی‌های پیشرفته یکی از موثرترین ابزارهایی بود که ما در اختیار داشتیم. این برنامه جان افراد زیادی را نجات داد و جلوی حملات را گرفت.

آنها همچنین مدعی می‌شوند که در زندان ابوغریب عراق شکنجه به عنوان یک سیاست رسمی استفاده می‌شده و یا در ارتباط با برنامه بازجویی‌های همراه با شکنجه آمریکا بوده یک دروغ است.

دیک چنی و دخترش درباره زندان گوآنتانامو می‌گویند که این زندان یک زندان ضروری، ایمن، انسانی و برخوردار از امنیت بوده و هنوز نیز هست.

آنها همچنین افرادی را که با برنامه شنودهای غیرقانونی دولت بوش مخالفت کردند متهم می‌کنند به اینکه باید به مردم آمریکا توضیح دهند چرا کار را برای دولت آمریکا به منظور ردیابی موثر ارتباطات تروریست‌ها در داخل آمریکا و ردیابی طرح‌های آنها دشوار کردند.

معاون سابق جورج دبلیو بوش در انتقاد از اوباما می‌گوید: باراک اوباما از سنت دو حزبی آمریکا در حفظ رهبری و برتری جوامع آمریکا که عمر 75 ساله دارد عقب نشینی کرد.

وی اظهار کرد: معیار ایدئولوژی اوباما این است که آمریکا مقصر همه اتفاقات بوده و باید قدرتش مهار شود.

وی همچنین مدعی شد: اوباما با توافق هسته‌ای ایران بر سر امنیت آمریکا با مقام‌های ایران قمار کرده است.

وی این مساله را که توافق هسته‌ای ایران جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌گیرد دروغ دانسته و مدعی می‌شود حقیقت عکس این است این توافق زرادخانه هسته‌ای ایران را تضمین خواهد کرد.

دیک چنی توافق هسته‌ای ایران را به توافق سال 1938 مونیخ تشبیه می‌کند.

وی تصریح می‌کند با توافق سال 1938 هیلتر توانست چکوسلواکی را بگیرد.

این در حالی است که در حقیقت هیتلر در مونیخ تنها منطقه سودتنلند واقع در غرب چکوسلواکی را که ساکنان آلمانی زبان داشت به دست آورد.

چنی و دخترش همچنین هیلاری کلینتون را متهم به دروغگویی درباره حادثه حمله به هیات دیپلماتیک آمریکا در بنغازی لیبی به دلیل اهداف سیاسی کردند.

چنی همچنین برنامه چرخش محوری آمریکا به سمت آسیا را به دلیل کمبودهای بودجه‌ای دانست و گفت: یک مقام پنتاگون در تماسی تلفنی به او گفته است که عامل چرخش آمریکا به آسیا مسائل بودجه‌ای بوده است.

وی در این مورد گفت: اوباما مدعی شده ک جنگ با تروریسم به پایان رسیده تا مجبور نشود منابع نظامی چشمگیری را به خاورمیانه اختصاص دهد.

عجیب ترین ادعایی که چنی و دخترش در کتابشان مطرح کرده‌اند مربوط به ادوارد اسنودن است.

آنها می‌گویند: اینکه اسنودن در زمان دزدیدن اسرار آمریکا مامور روسیه بوده باید مورد بحث قرار گیرد زیرا به سختی می‌توان باور کرد که فرار کردن او به مسکو بر حسب اتفاق بوده است.

دیک چنی همچنین در مقاله‌ای که همراه با دخترش در روزنامه وال استریت ژورنال چاپ کردند، بار دیگر مدعی شدند که توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران به نظام عدم اشاعه تسلیحات بین‌المللی در معاهده ان پی تی لطمه جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

دیک چنی در عین حال در ادعایی تعجب برانگیز گفت که توافق هسته‌ای اوباما با ایران منجر به نخستین استفاده از سلاح هسته‌ای در جهان بعد از انفجارهای هیروشیما و ناکازاکی خواهد شد.

آنها در مقاله خود ادعا کرده‌اند: توافق اوباما با ایران منجر به یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای خواهد شد و پس از آن در خاورمیانه رقابت تسلیحات هسته‌ای راه افتاده و به احتمال زیاد ما شاهد نخستین استفاده از سلاح هسته‌ای بعد از انفجارهای هیروشیما و ناکازاکی خواهیم بود.

چنی همچنین به شبکه سی ان ان مدعی شد: با توافق هسته‌ای ایران، آمریکا ممکن است هدف یک حمله دیگر به سبک 11 سپتامبر با سلاح‌های بسیار مرگبارتر قرار بگیرد.

وی مدعی شد: من نگران هستم که این بار آنها در حمله به آمریکا از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای استفاده کنند.

وی در ادامه این مصاحبه اعلام کرد که در صورتی که دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری شود از او حمایت خواهد کرد اما در حال حاضر حامی او نیست.

انتهای پیام

کد N943033

وبگردی