آفتاب

آرزوی وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

آرزوی وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی آرزو کرد که نام و نشانی تماشاخانه‌های تئاتر کشور در راهنمای گردشگری مسافران نوروزی سال 95 درج شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، آیین اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شامگاه گذشته (10 شهریور ماه) در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد که البته قرار بود این مراسم در محوطه تالار وحدت برپا شود، اما به دلیل شرایط جوی به تئاتر شهر منتقل شد.

این مراسم که محل برگزاری آن در مدت کوتاهی منتقل شده بود، دکور ساده و چشم‌نوازی را با استفاده از برخی المان‌های زندگی سنتی ایرانی از جمله سماور‌، فرش و گلدان‌های شمعدانی و نیز شهر فرنگ در صحنه تئاتر داشت.

اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

اجرای این برنامه را رضا رفیع برعهده داشت که در مدت بیش از دو ساعت برگزاری آیین اختتامیه با شعرهای طنز خود لبخند را بر لبان حاضران در سالن نشاند.

مهدی شفیعی‌، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنان خود در این مراسم با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از فرایند تولید و اجرای تئاتر گفت: گسترش تئاتر به غیر از رویکرد مدون حمایتی دولت ممکن نخواهد بود؛‌ رویکردی که اجرای هوشمندانه آن می‌تواند به ارتقاء جایگاه اقتصاد تئاتر و هنرمندان آن منجر شود.

او با بیان اینکه در این راه پیشنهاد می‌شود گروه‌های تئاتری با ابتکاراتی زمینه ترغیب تماشاگران به دیدن تئاتر را فراهم کنند،‌ ادامه داد: جامعه امروز به واسطه رشد تحصیلی و فراگیری علوم‌، جامعه‌ای آگاه است که ضرورت دارد با ارتقای کیفیت آثار و پرهیز از ساده انگاری زمینه افزایش مخاطبان فراهم شود.

وی در پایان سخنان خود همچنین گفت: آرزو می‌کنم نام و نشان تماشاخانه‌های تئاتری کشور همراه با معرفی برنامه‌های اجرایی در راهنمای گردشگری مسافران نوروزی سال آینده در هر شهر کشور درج شود.

اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

همچنین علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره نماش‌های آیینی و سنتی از این پس با رونق بیشتری برگزار شود‌، بیان کرد: امسال یکی از ویژگی‌های این جشنواره این بود که بیشتر هزینه‌ها صرف تولید آثار شد و این شاید راه آغازی باشد تا از این پس جشنواره‌ها بیشترین هزینه خود را برای تولید صرف کنند.

وی گفت: یک جشنواره خوب باید خروجی‌های خود را در اجرای عمومی ببیند و امیدوارم برای این جشنواره هم این اتفاق بیفتد.

مرادخانی با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ امسال را سال تئاتر نامیده است افزود: در این سال در نظر داریم در کارهای زیرساختی متمرکز باشیم که در این راستا خوشبختانه خانه تئاتر عروسک راه‌اندازی شد و امیدوارم نمایش‌های آیینی نیز جای خود را پیدا کند. چون این گونه‌ی نمایشی برای ما حکم مباحث هویتی را دارد.

او همچنین با ابراز امیدواری از اینکه بتوان محلی را برای نمایش‌های آیینی درنظر گرفت تا به طور دائم نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا شود، به راه‌اندازی چند بلک باکس در شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: اولین مورد این برنامه در بجنورد افتتاح شد و قصد داریم آن را در چند شهر دیگر ادامه دهیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر در دنیا به حوزه معلولان هم توجه می‌شود و افتتاح جشنواره در موسسه محک کار خوبی بود که امیدوارم بتوانیم نمایش‌هایی را با حضور افراد ناتوان تولید کنیم که در این راستا کمیسیونی در وزارت بهداشت وجود دارد که با آن همکاری می‌کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم الهام انصاری، مدیر روابط عمومی موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) با حضور در سالن اصلی تئاتر شهر پیام قدردانی موسسه محک را از متولیان جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برای برگزاری مراسم افتتاحیه در این موسسه ابلاغ کرد.

او با اشاره به اینکه محک از بدو تاسیس، حضور هنرمندان را همراه خود داشته است‌، ادامه داد: اما این‌بار در جایی که مراسم افتتاحیه جشنواره اجرا شد‌، ما شاهد لبخند کودکانی بودیم که خنداندن آنها زمان و انرژی زیادی از ما می‌گیرد. به همین دلیل با آنچه که رخ داد معتقدیم هیچ جشنواره و هیچ داوری نمی‌تواند لبخندی را که بر لبان این کودکان نقش بست ارزش‌گذاری کند.

اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

به گزارش ایسنا‌، یکی از بخش‌های ویژه آیین اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به جز اهدای جایزه برگزیدگان بخش نمایشنامه‌نویسی که اسامی آنها پیش از این اعلام شده بود‌، برپایی بزرگداشتی برای سه نفر از پیشکسوتان این حوزه بود.

به این ترتیب با حضور علی مرادخانی، داود فتحعلی بیگی‌، هادی مرزبان‌، اصغر همت‌ و حسین مسافر آستانه‌ از حسین مداح نیا‌ (پیشکسوت مداح خوانی و شمایل‌گردان از شیروان)، عباس جلینی (پیشکسوت تعزیه از سبزوار) و داود داداشی (پیشکسوت سیاه بازی از تهران) تقدیر شد.

در این بخش مداح‌نیا و جلینی هر کدام خیلی کوتاه قطعه ادبی را خواندند و داود دادشی هم که در بخش دیگری از مراسم به همراه علی فتحعلی برنامه نمایشی «سیاه» را اجرا کرده بود خطاب به کسانی که می‌خواهند سیاه‌بازی یاد بگیرند گفت: من 40 سال رفتم دیدم گوش دادم تا یاد بگیرم، با این حال هنوز احساس مسئولیت می‌کنم که باید بیشتر یاد بگیرم.

پخش کلیپی از هنرمندان درگذشته حوزه تئاتر یکی دیگر از بخش‌های این مراسم بود که در آن به هنرمندانی همچون مرتضی احمدی‌، غلامعلی پورعطایی‌، علی اکبر رزم‌آرا،‌ انوشیروان ارجمند، نورمحمد درپور، ماشاءالله اسدی‌نژاد، حسن لوئیان، احمد علامه دهر‌، رضا رضامندی‌، رضا علی جعفری‌، تقی عزیزی‌، مهدی سنایی‌، ایوب بصیری‌، یوسف اشنویی و محمدرضا رضایی منفرد(مینایی) اشاره شد.

در این بخش صحبت‌هایی از این هنرمندان نشان داده شد که احمد علامه دهر با اشاره به چوب‌های مخصوص غذاخوری ژاپنی‌ها و مقایسه آن با نمایش‌های آیینی و سنتی ایرانیان گفت: امیدوارم همانطور که در عصر اتم کسی نتوانسته آن دو چوب را از ژاپنی‌ها بگیرد، نمایش‌های آیینی و سنتی ما هم به چنین جایی برسد.

یکی دیگر از بخش‌های ویژه اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تقدیر از سه پیشکسوت حوزه تئاتر توسط موسسه پیشکسوتان هنرمند بود که در آن از عزت‌الله مهرآوران و ملکه رنجبر و داود فتحعلی بیگی تقدیر شد.

البته بهانه این تقدیر ابتدا به اشتباه سالروز تولد مهرآوران و رنجبر اعلام شد که با حضور سید عباس عظیمی (مدیر موسسه پیشکسوتان هنرمند) این اشتباه تصحیح شد.

فتحعلی بیگی پس از دریافت هدیه در پایان تقدیر گفت: این سنتی که از هنرمندان قبل از مرگ‌شان تشییع می‌شود هم چیزی است که در جشنواره تئاتر سنتی برقرار است.

اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

فتحعلی بیگی، دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در اولین دوره برپایی این جشنواره در سال 68 فقط 11 نمایش شرکت کرده بودند گفت: از دوره دوم مجلس تعزیه از دوره پنجم نقالی و از دوره نهم خیمه‌شب‌بازی به جشنواره اضافه شد و بعد از آن، آن را دو سالانه برگزار کردیم.

او همچنین در ادامه گزارش خود از نحوه سپری شدن این جشنواره تا کنون گفت: امسال بخشی را هم اضافه کردیم که در کاشان اجرا شد و امیدوارم از این پس همزمان این جشنواره را در شهرهای دیگر هم بتوانیم برگزار کنیم.

اجرای موسیقی نواحی مربوط خراسان که توسط فرزند غلامعلی پورعطایی و گروهش اجرا شد‌ و نیز رقص آذری چند کودک از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

به گزارش ایسنا، سعید اسدی،‌ محمدرضا خاکی‌،‌ فرزانه کابلی‌، سیاوش چراغی‌پور‌، علیرضا ناصحی‌، رضا فیاضی‌، منوچهر آذری‌، قاسم زارع‌، اسماعیل خلج،‌ محمد ساربان‌، محسن حسینی‌، قادر آشنا‌، جعفر والی‌، مجید جعفری‌، هنگامه مفید‌، بهزاد فراهانی‌ و داریوش اسدزاده از جمله هنرمندانی بودند که در اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N942917

وبگردی