آفتاب

روزنامه طرف: اردوغان تعویق انتخابات را هم مد نظر دارد

روزنامه طرف: اردوغان تعویق انتخابات را هم مد نظر دارد

روزنامه "طرف" در گزارشی نوشت، اگر آرای حزب "عدالت و توسعه" از آرای لازم برای تشکیل یک دولت تک حزبی کمتر باشد، انتخابات زودهنگام که برای نوامبر سال جاری میلادی برنامه ریزی شده، به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه "طرف" ترکیه مدعی شد، گر آرای حزب عدالت و توسعه به کمتر از 43 درصد برسد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه قصد دارد با فرض اینکه این کشور در جنگ است، انتخابات را برای یک سال به تعویق اندازد. اگرچه اردوغان قدرت و اختیار به تعویق انداختن این انتخابات را ندارد اما ادعا شده که اردوغان حزب عدالت و توسعه در پارلمان را برای به تعویق انداختن این انتخابات تحت فشار خواهد گذاشت.

هم‌چنین اگر حزب اپوزیسیون "مردم جمهوری خواه" به اندازه کافی کرسی در پارلمان به دست آورد که بتواند ائتلاف خود را با حزب "جنبش ناسیونالیست" یا حزب "دموکراتیک خلق" تشکیل دهد، اردوغان انتخابات را به تعویق خواهد انداخت.

براساس ماده 78 قانون اساسی ترکیه اگر فرض شود که برگزاری انتخابات جدید به خاطر جنگ غیر ممکن است، مجمع بزرگ ملی ترکیه تصمیم خواهد گرفت تا انتخابات را برای یک سال به تعویق اندازد.

پس از آنکه حزب عدالت و توسعه اکثریت 13 ساله خود را ژوئن سال جاری میلادی در پارلمان از دست داد و داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه از تشکیل دولت ائتلافی باز مانده، قرار شد انتخابات زود هنگامی اول نوامبر (10 آبان) سالجاری میلادی در ترکیه برگزار شود. این نتیجه به حزب "دموکرایتک خلق" اجازه داد تا 80 نماینده در پارلمان داشته باشد و حزب عدالت و توسعه که تنها توانسته بود 41 درصد آرا راکسب کند 258 نماینده به پارلمان فرستاد و اکثریت قاطع خود را که از سال 2002 میلادی در پارلمان داشت، از دست داد.

براساس نتایج رسمی که پس از انتخابات در وب سایت هیات عالی انتخابات منتشر شد، حزب عدالت و توسعه 87 / 40 درصد آرا را کسب کرده بود. پس از آن حزب "مردم جمهوری خواه" با 95 / 24 درصد آراء قرار داشت که توانست 132 کرسی در پارلمان به دست آورد.

حزب "جنبش ناسیونالیست" با کسب 29 / 16 درصد آراء در جایگاه سوم قرار گرفت. در حالی که میزان حمایت از حزب "دموکراتیک خلق" 12 / 13 درصد برآورد شد. با این وجود هر دو حزب توانستند 80 کرسی در پارلمان به دست آورند.

از زمان انتخبات هفت ژوئن سال جاری میلادی، اردوغان بارها در بیانیه‌هایش صریحا اعلام کرد که خواستار برگزاری یک انتخابات زود هنگام است به این امید که حزبی که در قلبش جا دارد یعنی همان حزب عدالت و توسعه که یکی از بنیان گذاران آن محسوب می‌شود بار دیگر به حکومت تک حزبی خود باز گردد.

مراد گزیجی، رئیس کمپانی تحقیق و نظرسنجی گزیجی اخیرا گفت: انتخابات زودهنگام برای حزب عدالت و توسعه خودکشی است.

وی همچین ادعا کرد، احتمال بسیار قوی وجود دارد که حمایت از حزب عدالت و توسعه به کمتر از 30 درصد برسد.

گزیجی افزود: کاهش میزان حمایت از حزب عدالت و توسعه بدین دلیل است که 58 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی می‌گویند که پول داخل جیب‌هایشان در حال کاهش است. 47 درصد از آن‌ها نیز معتقدند دیگر نمی‌توانند زیر این فشار دوام بیاورند و زندگی بگذارنند. 22 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی نیز می‌گویند بیکار هستند.

انتهای پیام

کد N942643

وبگردی