آفتاب

ساخت سیستم دفاع هوایی ترکیه همچنان در ابهام است

ساخت سیستم دفاع هوایی ترکیه همچنان در ابهام است

در شرایطی که بی‌ثباتی سیاسی ترکیه همچنان ادامه دارد، طرح ساخت اولین سیستم ضد موشکی و سیستم هوایی دور برد حتی با روی کار آمدن دولت تک حزبی یا ائتلافی در سال جاری میلادی، باز هم تا اوایل 2020 به تاخیر می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، در شرایطی که انتخابات پارلمانی برای اول نوامبر برنامه‌ریزی شده و بروکراسی‌ دفاعی تقریبا متوقف شده است، برخی طراحان نظامی حکمت قرارداد دفاعی جنجالی ترکیه را برای تولید اولین سیستم هوایی دوربرد و سیستم دفاع ضد موشکی زیر سوال برده‌اند.

مقام‌های دفاعی بر این باورند که تکرار انتخابات هرچه بیشتر دولت را از تصمیم قرارداد چند میلیون دلاری دور می‌کند. یکی از مقام‌های دفاعی ارشد گفت: حتی اگر ما تصور کنیم که بی‌ثباتی سیاسی به تدریج پس از نوامبر رفع می‌شود و ما صاحب دولت می‌شویم و نهایت یک دولت تک حزبی و یا ائتلافی تشکیل می‌شود، قرار داد دفاع هوایی تا اواخر سال 2016 اولویت هیچ کس نخواهد بود.

یکی دیگر از مقام‌های دفاعی می‌گوید جناح نظامی در میان سایر تصمیم گیرندگان از تمایل کمتری نسبت به اجرای این برنامه برخوردارند.

این مقام گفت: ژنرال‌ها نارضایتی خود را نشان داده‌اند و گمان می‌کنم که آنها از هزینه کردن سهم عظیمی از بودجه برای طراحی دفاع هوایی مورد تردید چندان اطمینان ندارند. یک افسر نظامی در توضیح این مساله می‌گوید: ترکیه به لحاظ اراضی هم سایز هلند نیست. ما نمی‌توانیم با چند سامانه پاتریوت از خاک ترکیه محافظت کنیم و تامین حفاظت مناطق استراتژیک منتخب، ارزش هزینه چند میلیون دلاری ندارد آن هم برای مقابله با تهدیدی که ما از وجود آن اطمینانی نداریم.

یک کارشناس هوافضا می‌گوید: ترکیه از اوایل دهه 90 قصد دارد تا قابلیت‌های دفاع هوایی دوربرد خود را اتقا دهد. بیش از 20 سال می‌گذرد. اگر ترکیه بتواند سال آینده یک مناقصه انجام دهد، نزدیک‌ترین زمانی که می‌توان یک سیستم ساخته و آن را عملیاتی کرد اوایل دهه 2020 است. تا آن زمان تلاش ترکیه برای دستیابی به این سیستم 30 ساله شده است. ترکیه در حال مذاکره با سه مناقصه کننده است و مناقصه گر چهارم یک کارخانه روسی است که در سپتامبر 2013 حذف شد اما می‌تواند بار دیگر وارد این مذاکرات شود.

انتهای پیام

کد N942277

وبگردی