آفتاب

احتمال توافق قضایی اکوادور و سوئد در مورد جولیان آسانژ

احتمال توافق قضایی اکوادور و سوئد در مورد جولیان آسانژ

مقامات سوئدی امیدوارند بتوانند با اکوادور تا پایان سال به توافقی قضایی دست یابند تا بتوانند راه را برای محاکمه بنیانگذار ویکی لیکس هموار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر دادگستری سوئد در این باره گفت: ما امیدواریم به زودی و پیش از کریسمس به این توافق برسیم.

مقامات اکوادور و سوئدی برای اولین بار جهت بررسی توافق کلی در همکاری قضایی بین دو کشور، با یکدیگر در استکهلم دیدار کردند.

وزیر خارجه سوئد تاکید کرد: این یک توافق کلی در همکاری‌های قضایی در پرونده‌های کیفری است که به مقامات دو کشور جهت همکاری با یکدیگر اجازه می‌دهد.

اکوادور درخواست کرده است که چنین توافقی پیش از مصاحبه دادستانان سوئد با جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس که از سال 2012 به سفارت اکوادور در لندن پناه برده است صورت گیرد.

دادستانان سوئدی پیشتر پیشنهاد داده بودند تا آسانژ را در لندن مورد سوال قرار دهند. این پیشهاد نشان دهنده پیشرفت‌هایی در پرونده آسانژ بود. پرونده‌ای حدود پنج سال است در بن بست به سر می‌برد.

آسانژ متهم به تجاوز است و در صورت خروج از سفارت بازداشت خواهد شد. وی همچنین نگران است با خروج از سفارت اکوادور به آمریکا بازگردانده شود و به دلیل افشای صدها هزار سند محرمانه نظامی و سیاسی این کشور در سال 2010 محاکمه شوند.

انتهای پیام

کد N942000

وبگردی