آفتاب
با تشریح برنامه‌های وزارت علوم درحمایت از شرکتهای دانش بنیان

احمدی خبر داد: صادرات 160 میلیون دلاری محصولات دانش بنیان پارک‌ها طی دو سال اخیر

احمدی خبر داد: صادرات 160 میلیون دلاری محصولات دانش بنیان پارک‌ها طی دو سال اخیر

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تأکید بر این که میزان صادرات محصولات دانش بنیان پارک‌های علم و فناوری از سال 92 تاکنون 160 میلیارد دلار بوده است، گفت: به منظور توسعه فناوری در کشور اقدام به ایجاد کنسرسیومی میان شرکتهای دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر وحید احمدی در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری هدف از برگزاری این نشست را پاسخ به تاکیدات جدی مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و نقش شرکتهای دانش بنیان و پارک‌ها ذکر کرد و افزود:‌ از این رو بنا داریم که برگزاری این نشست‌ها را گسترش دهیم تا بتوانیم نقش شرکتهای دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری را در توسعه فناوری گسترش دهیم.

وی با اشاره به برخی از چالش‌های توسعه فناوری در کشور اظهار داشت:‌ کم رنگ بودن نقش بخش خصوصی در نظام توسعه فناوری و نوآوری از جمله چالش‌های توسعه در کشور است. به گونه‌ای که بسیاری از ضعف‌هایی که در عرصه نوآوری و توسعه فناوری با آن مواجه هستیم در بسیاری از موارد ناشی از کمرنگ بودن حضور بخش خصوصی در بخش پژوهش و نوآوری است.

احمدی با تاکید بر این که ماهیت پارک‌های علم و فناوری در حضور شرکتهای بخش خصوصی است، ادامه داد: این در حالی است که در کشور ما بخش خصوصی جایگاه خود را پیدا نکرده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، ضعف همکاری‌های بین‌المللی فناورانه را از دیگر چالش‌های توسعه فناوری در کشور نام برد و خاطرنشان کرد:‌ عرصه محصولات دانش بنیان و تجاری‌سازی این محصولات نیازمند کسب بازارهای داخلی است و توسعه این بازار در گرو تعاملات با بازارهای بین‌المللی است که در این زمینه با ضعف‌هایی مواجه هستیم.

وی، نبود نگاه سیستمی به تدوین سیاست‌ها و تناقضات میان سیاست‌ها و ضعف در پیاده‌سازی در اجرای سیاست‌ها را از دیگر علل عدم توسعه فناوری در کشور عنوان و اضافه کرد: علاوه بر آن در این حوزه با چالش‌هایی چون فقدان فضای رقابتی محرک توسعه‌ی فناوری و نوآوری، شفاف نبودن جایگاه فناوری و نوآوری در سیاستهای کلان کشور فقدان مکانیزم‌های مربوط به طرف تقاضا مواجه هستیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، ناهماهنگی موازی کاری‌های نهادهای متولی، ضعف در سیاست‌گذاری‌ها، عدم یکپارچگی میان سیاست‌های توسعه فناوری با سایر سیاستها، ضعف نهادهای مالی در توسعه فناوری و کمبود نیروی انسانی متخصص را از دیگر دلایل عدم توسعه فناوری در کشور عنوان و بر ضرورت سرمایه‌گذاری بیشتر در پارک ها و مراکز رشد تاکید کرد.

وی در ادامه به اهداف و برنامه‌های آتی وزارت علوم در حوزه توسعه فناوری اشاره و خاطرنشان کرد: افزایش کارآفرینی‌های مبتنی بر فناوری و بهبود تجاری سازی فناوری، بهبود زیرساخت‌ها و حمایت از توسعه در بنگاه‌های تجاری، افزایش صادرات محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری و همچنین بهبود زیرساخت‌ها و انتقال دانش فناوری از جمله اهداف وزارت علوم در این زمینه است.

احمدی، افزایش جریان دانش و فناوری در درون مرزها و تعاملات بین‌المللی را از دیگر اهداف این وزارتخانه ذکر کرد و گفت: در این راستا درصدد توسعه بانک‌های اطلاعاتی توانمند از طریق پیمایش مستمر نوآوری در مراکز تحقیقاتی هستیم.

وی بهبود عملکرد در حوزه مدیریت و سیاست‌گذاری‌های فناوری، افزایش توان خلق فناوری، فرهنگسازی و توسعه سرمایه انسانی را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم عنوان کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم به بیان چالش‌های موجود در مسیر حرکت پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت:‌کمبود فضای فیزیکی، مشکلات اقتصادی کشور، وابستگی زیاد به نفت، رکود تورمی و کم بودن اعتبارات پارک‌ها از جمله چالش‌های موجود برای پارک‌ها است.

وی یادآور شد: افزایش سهم بودجه پارک‌ها در برنامه ششم و شبکه سازی بین پارک‌ها و شرکتهای دانش بنیان به عنوان راهکارهای حل معضلات پارک‌ها به شمار می‌رود.

احمدی با اشاره به برنامه‌های آتی وزارت علوم خاطرنشان کرد: ایجاد شش منطقه ویژه در تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، یزد و بوشهر از جمله برنامه‌های این وزارتخانه به شمار می‌رود.

وی یکی از مشکلات وزارت علوم را عدم دریافت گزارش‌های جدی از سوی پارک‌های علم و فناوری ذکر کرد و افزود: با تعاملاتی که صورت گرفته امیدواریم تا گزارش‌های دوره‌ای از سوی پارک‌ها به وزارتخانه ارائه شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد:‌ تا کنون از 28 پارک بازدید شده و گزارش 26 پارک فناوری نیز دریافت شده است. علاوه بر آن از 153 مرکز رشد نیز بازدید شده است.

احمدی همچنین با اشاره به برخی از موفقیت‌های پارک‌های علم و فناوری یادآور شد:‌ از سال 92 تا کنون 160 میلیارد دلار صادرات محصولات دانش بنیان از سوی پارک‌های علم و فناوری داشتیم که این امر نشان دهنده ظرفیت بالای پارک‌های علم و فناوری است.

به گفته وی با تعاملات بین‌المللی ایجاد شده از سوی پارک‌ها زمینه همکاری با کشورهایی چون آفریقای جنوبی، ایتالیا و قزاقستان برخی کشورها ایجاد شده است و امیدواریم از ظرفیت ایجاد شده سایر پارک‌ها استفاده کنند.

احمدی به ایجاد شرکتهای خارجی در پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت:‌ علاوه بر آن برای پارک‌های علم و فناوری تور مجازی ایجاد کردیم تا حتی از خارج از کشور بتوانند به فعالیتهای این پارک‌ها دسترسی داشته باشند ضمن آن که بتوانند با پارک‌ها تعامل برقرار کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، ایجاد کنسرسیوم میان شرکتهای دانش بنیان را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه عنوان و تصریح کرد: با گسترش تعاملات بین‌المللی اولویت ما در سال 94 ایجاد تعامل با کشور آفریقای جنوبی است که برای این منظور برنامه عملیاتی اجرا خواهد شد که بر اساس این برنامه زمینه‌های همکاری ما از سال 2016 در حوزه‌هایی چون بیوتکنولوژی، محیط زیست و علوم کشاورزی، انرژی‌های تجدید‌پذیر و اقیانوس شناسی خواهد بود.

وی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی با کشور ایتالیا خاطرنشان کرد: با کشور قزاقستان نیز همکاری‌هایی در زمینه استقرار شرکتها در خاک خراسان را در دستور کار داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به برنامه‌های پسا تحریم در حوزه علم و فناوری خاطرنشان کرد: انتقال فناوری با ایجاد همکاری مشترک پارک‌ها و دانشگاه‌های کشور با کشورهای دارای قرارداد همکاری، حمایت از حضور محصولات شرکتهای دانش بنیان و فن بازار داخلی و حمایت از حضور شرکتهای دانش بنیان در فن بازارهای خارجی با همکاری پارک‌های بین‌المللی از جمله برنامه‌های وزارتخانه در دوره پسا تحریم است.

انتهای پیام

کد N941797

وبگردی