آفتاب

طراحی نسل آینده سیستم پیشرانش فضایی کوانتومی توسط جوان مصری

طراحی نسل آینده سیستم پیشرانش فضایی کوانتومی توسط جوان مصری

‌یک جوان مصری موفق به طراحی نسل آینده سیستم پیشرانش فضایی شده که بدون مصرف حتی یک قطره سوخت قادر به ارسال فضاپیما به سایر سیستم‌های خورشیدی خواهد بود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، در حالی که این سیستم یک فناوری کاملا منطبق با سیستم‌های پیشرانش سریع‌السیر نیست، اما عایشه مصطفی، فیزیکدان 19 ساله مصری، بر اساس مفاهیم فیزیک کوانتوم توانست سیستم پیشرانشی طراحی کند که به کمک آن انسان قادر به مشاهده فضاهای دور دست، یعنی جایی که تاکنون هیچ بشری به آن دست نیافته، است.

سیستم پیشرانش وی از موشکهای سوخت‌رسان سنتی بی‌نیاز است. ایده مصطفی طبق قانون خلا نبودن فضا کار می‌کند. طبق این قانون، فضا دریایی مملو از ذرات ماده است که در یک چشم به هم‌زدن ایجاد و توسط خودشان نابود می‌شود.

مصطفی معتقد است که این اثر کوانتومی می‌تواند توسط اثر کاسیمیر دینامیک مهار شود. هنگامی که دو صفحه رسانای موازی بدون بار در خلا در فاصله نزدیکی از همدیگر واقع شوند، واکنش‌های کوانتومی ذرات حرکاتی را در این دو صفحه ایجاد می‌کند. حرکت این صفحات از هیچ، نیروی خالصی تولید می‌کند که فضاپیما را وادار به حرکت خواهد کرد.

به بیان دیگر، استفاده از این نیرو مانند بهره‌گیری از انرژی خورشیدی است و از سوخت‌های موشکی که در حال حاضر در فضاپیماها استفاده می‌شود بسیار به‌صرفه‌تر است.

کنترل موشک های موجود، مانند دراگون شرکت اسپیس‌ایکس، به دلیل نیاز به پیشرانش‌های پرانرژی بسیار دشوار است، حتی طراح‌های پیشنهاد شده آینده ناسا، مانند رانش یونی، باز هم به انرژی نیاز دارد. از این رو ایده مصطفی بسیار شگفت‌انگیز است، چرا که بدون نیاز به هیچ نوع سوختی کنترل فضاپیما را به شکلی عالی به فضانوردان خواهد داد.

همچنین از این طریق می‌توان ماهواره‌ها را در ماموریت‌های آسان‌تر، ارزان‌تر و قابل اعتمادتر کنترل کرد.

دانشگاه Sohag این جوان را در گسترش طرح حمایت کرده و به گفته خودش، تصمیم دارد پیش از آزمایش این طرح در فضای خارج آن را توسعه دهد.

انتهای پیام

کد N941786

وبگردی