آفتاب

ابراز نگرانی سازمان ملل از ترور فعالان سیاسی در عراق

ابراز نگرانی سازمان ملل از ترور فعالان سیاسی در عراق

هیات سازمان ملل در عراق با هشدار نسبت به خطرات گروه‌های مسلح ناشناس که تظاهرکنندگان عراقی و فعالان سیاسی این کشور را هدف قرار می‌دهند درباره عملیات ترور چند فعال سیاسی این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه العربی الجدید، یان کوبیس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق در واکنش به خبر حمله گروه‌های ناشناس به تظاهرکنندگان و روزنامه نگاران عراقی با هدف ترساندن آنها و تهدید به مرگ، از تمامی گروه‌های سیاسی و تظاهرکنندگان دعوت کرد با این گونه حملات مقابله کنند.

علاوه بر این طی 48 ساعت گذشته 9 فعال سیاسی و مسئول برگزاری تظاهرات در عراق از جمله حسین الحلفی، خالد العکیلی و ماجد سعد در بغداد، حیدر العلوانی در بابل و شیخ صبیح الکرمشی در بصره ترور شدند.

کوبیش در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به فعالیت گروههای ناشناس برای حمله به تظاهرکنندگان و روزنامه نگاران و تهدید آنان تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق حرفه‌ای عمل می‌کنند و مسئولیت مسالمت آمیز بودن تظاهرات، عدم تحریف روند مسالمت آمیز در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق، حفظ جان روزنامه نگاران و تظاهرکنندگان در مقابل اقدامات خشونت آمیز و ممانعت از ایجاد آشوب پذیرفته‌اند.

وی در ادامه از نیروهای امنیتی عراق خواست بر اساس قانون با این گروه‌های ناشناس و محاکمه کسانی که در راستای خارج کردن تظاهرات از مسیر مسالمت آمیزش تلاش می‌کنند مقابله کنند.

طبق گزارش منابع امنیتی چند فرد مسلح ناشناس در عملیات‌های جداگانه در بصره، الکوت، بابل و بغداد، پنج فعال عراقی را کشته و چند تن دیگر را زخمی کردند.

انجمن‌های جوانان و فعالان غیر نظامی عراق ضمن محکوم کردن ترور فعالان سیاسی و حامیان تظاهرات مذکور از جمله برخی شیوخ قبایل، حمایت لازم از این تظاهرات و فعالان آن را خواستار شدند.

انتهای پیام

کد N941774

وبگردی