آفتاب

رویای رقابت با چین، توکیو را به فکر افزایش بودجه نظامی انداخت

رویای رقابت با چین، توکیو را به فکر افزایش بودجه نظامی انداخت

ژاپن با هدف تقویت توان نظامی خود در دریای چین شرقی و به امید دست یافتن به برتری تاکتیکی بر ناوگان دریایی چین، بودجه نظامی خود را برای چهارمین سال متوالی افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایمز ژاپن، دولت توکیو تصمیم گرفته تا برای چهارمین سال متوالی بودجه نظامی خود را افزایش دهد اما اینبار این افزایش با هدف تقویت تدابیر دفاعی در مجموعه جزایر ژاپن که در مجاورت منطقه مورد مناقشه با پکن در دریای چین شرقی قرار دارد، انجام می شود. دو کشور بر سر مالکیت جزایر غیر مسکونی «سنکاکو» با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

در سند تهیه شده از سوی وزارت دفاع ژاپن که دیروز دوشنبه به دولت ارائه شد، افزایشی ۲.۲ درصدی برای بودجه ۴۲.۳۸ میلیارد دلاری کشور برای سال مالی که از آوریل سال آینده آغاز می شود، پیشنهاد شده است. چنانچه این پیشنهاد پذیرفته شود، بودجه نظامی ژاپن به بالاترین حد خود طی ۱۴ سال گذشته خواهد رسید که البته در مقایسه با بودجه نظامی ۱۳۸.۳۷ میلیارد دلاری چین، رقم چشمگیری نیست.

این افزایش بودجه علاوه بر خرید تجهیزات جدید صرف ساخت پایگاهی نظامی در طول مجموعه جزایر ژاپن می شود. به این ترتیب، همزمان با قدرت گرفتن توان نظامی چین، دولت توکیو تمرکز خود را از مرزهای شمالی مجاور با روسیه دور کرده و به حفاظت از حریم آبی دریای چین شرقی و پاسیفیک غربی روی می آورد.

رویکرد توکیو آن است که با حضور نظامی در مجموعه جزایر نام برده و استقرار ایستگاه های رادار و پرتاب گرهای موشک، مزیت تکنیکی نسبت به چین پیدا کند که در مقایسه با ژاپن مالکیت تعداد کمتری از جزایر دریای چین شرقی را بر عهده دارد و مجبور است این ضعف را با تکیه به ناوهای جنگی و یا استفاده از سکوهای دریایی رفع کند.

ناگفته نماند که ژاپن در حال حاضر مشغول ساخت یک ایستگاه راداری در جزیره «یوناگونی» است که ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

علاوه بر این، مقامهای ژاپنی در درخواست بودجه خود اختصاص مبلغی معادل ۹۰ میلیون دلار را برای توسعه یک پایگاه نظامی در جزیره «میاکوجیما» در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق جزیره یوناگونی خواستار شده و ۷۲ میلیون دلار دیگر را نیز برای ساخت پایگاهی در جزیره «آمامی اوشیما» واقع در حد فاصل خاک ژاپن تا جزیره «اوکیناوا» طلب کرده اند.

کد N941619

وبگردی