آفتاب
معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیا وزارت خارجه خبرداد

برگزاری کمیته‌های امنیتی برای مقابله با داعش بین تهران و اسلام‌آباد

برگزاری کمیته‌های امنیتی برای مقابله با داعش بین تهران و اسلام‌آباد

با نزدیک شدن به موعد برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران رفت‌و آمدهای مقام‌ها و هیئت‌های تجاری و اقتصادی به ایران و همین طور سفرهای وزیرخاجه کشورمان و هیئت همراهش خبر از تلاش برای بهبود و گسترش روابط کشورمان چه در عرصه سیاسی و دیپلماتیک و چه در حوزه های اقتصادی و صنعتی می‌دهد.

پاکستان نیز یکی از کشورهایی بود که محمد جواد ظریف اخیرا در ادامه دور دوم سفرهای منطقه‌ای‌اش و پس از لبنان و سوریه به آن سفر کرد.

موضوع امنیت مرزهای دو کشور که همواره مورد تهدید گروه‌های خرابکار قرار دارد، انتقال انرژی به ویژه در زمینه خط لوله صلح که متوقف شده است ، مقابله با گروه‌های تروریستی و گروه‌های افراط‌گرا که سایه اقدامات تروریستی آنها بر منطقه افتاده و مسائل منطقه‌ای از جمله مباحثی است که بین تهران و اسلام آباد و در سفر مسئولان دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر مطرح شده و امید به حل آنها می‌رود.

عباس اسکندری، کارشناس ارشد و معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیا وزارت امور خارجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به بررسی روابط تهران _ اسلام آباد و مباحث مطرح شده در سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به پاکستان پرداخت و تاکید کرد: به واسطه اینکه پاکستان کشور بزگ و مهم اسلامی در همسایگی ما است، که بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک و اشتراک های فراوان مذهبی مردمی و موضوعات اقتصادی، امنیتی، مهاجرت، مسائل مرزی و منطقه ای بین دو کشور وجود دارد روابط با اسلام آباد برای سیاست خارجی ما اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: مسائل داخلی و مناسبات پاکستان با سایر کشورها هم به طور مستقیم یا غیر مستقیم مورد توجه است چراکه وضعیت استقرار صلح ، ثبات و آبادانی این کشور همواره مدنظر ایران بوده و از آن حمایت می کند. سفر وزیر خارجه کشورمان به اسلام آباد و علاوه بر آن سیر سیاست خارجه ایران در منطقه هم موید این امر است. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود به اندازه‌ای قاطع و فعال است که با دولت و ملت پاکستان برای استقرار صلح در منطقه بیشترین همکاری را داشته باشد. همچنین شرایط پساتحریم نیز ایجاب می کند که ایران سیاست منطقه ای و بین المللی خود را با جهت‌دهی اقتصادی تسهیل کند و بر همین اساس نیز با مسئولان پاکستان در مورد سیاست خارجی کشورمان و زمینه های اقتصادی و توسعه اقتصادی در ایران نیز گفت‌وگو شده است.

گروه‌های تروریستی معضلی برای تهران و اسلام‌آباد

به گزارش ایسنا، افزایش تروریسم و افراط گرایی در هر نقطه از جهان که باشد خطری برای همه کشورها محسوب می‌شود چرا که رواج اندیشه های افراطی و خشونت طلبی رابطه مستقمی با فقر، کم سوادی و سرخوردگی های اجتماعی دارد و مصادیق این عوامل را می توان در اکثر جوامع یافت.

پاکستان نیز از جمله مناطقی است که هر از چند گاهی آماج حملات مرگبار تروریستی از جانب مخالفان مسلح و گروه های افراطی مسلح قرار می گیرد و همسایگان این کشور نیز از گزند حملات تروریستی در امان نبوده و شاهد حملاتی سازمان دهی شده از سوی گروههای افراطی هستند.

به همین دلیل یکی از مهمترین نکاتی که مسئولان کشورمان به عنوان همسایه پاکستان که مرز گسترده ای با این کشور دارد در سفرها و دیدار های دوجانبه با دولتمردان این کشور مطرح می کنند بحث مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراط‌گرایی است که رسیدگی هرچه سریع تر به آن خواسته دو طرف است .

اسکندری بحث استقرار صلح در منطقه را یکی از مهمترین موضوعاتی دانست که در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با مسئولان پاکستان مورد تاکید قرار گرفته است گفت: آقای ظریف در این سفر پیشنهادهای بسیاری داشتند و موضوعات متعددی را مطرح کردند که به بحث استقرار صلح در منطقه کمک می‌کند. همچنین طرفین با تامل بر موضوعات مربوط تلاش می‌کنند تاهرچه سریع تر این موضوع را حل کنند و امید وار هستیم نتایج خوبی هم در بر داشته باشد.

وی همچنین در مورد افزایش امنیت مناطق مرزی بین ایران و پاکستان نیز توضیح داد: همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد باتوجه به مسائلی از جمله ناامنی و شیوع نوعی قوم گرایی و تروریسم در پاکستان و در حوزه مرزی دو کشور صورت گرفته در جریان است چرا که این ناامنی‌ها نه تنها موجب شده که بخشی از انرژی‌ این کشور صرف درگیری با این اقدامات تروریستی شود بلکه وجود ناامنی ها در مسائل مرزی موجب آزار ما نیز شده است.

برگزاری کمیته‌های امنیتی برای مبارزه با داعش بین تهران و اسلام آباد

معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیا وزارت امور خارجه از تشکیل کمیته مبارزه با داعش بین تهران و اسلام آباد خبر داد و گفت: از گذشته گفت‌و‌گوهای متعددی بین دوطرف جریان داشته و کمیته های امنیتی در آغاز سال جاری بین ایران و پاکستان برگزار شد. همچنین گفت و گو ها و همکاری و هماهنگی هایی بین مقام های امنیتی و مسئولان مرزی دو کشور صورت گرفته است که خدا را شکر نتایج مثبتی هم به دنبال داشته است و امید می رود این امر توسعه یافته و استمرار داشته باشد تا همکاری های مرزی دو کشور جدی تر پیش برود. همچنین در حوزه همکاری امنیتی نیز موافقت‌نامه‌ای بین دو کشور وجود دارد که در مراکز دولتی و قانونی دو کشور مدنظر است. بنابراین لازم است بند بند این توافقنامه مورد توجه قرار گیرد و بر سر موانع و مسیر های پیش روی این توافق گفت‌وگو شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این یکی از نکات جدی، پر اهمیت و مورد تاکید بین مسئولان ایران و پاکستان بحث مبارزه با داعش است که در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به اسلام آباد نیز مطرح شد و تهدید منطقه ای داعش، تاثیری که اسلام هراسی در امنیت همه کشورهای منطقه دارد و توسعه افراط گرایی و تفکر منحط تکفیری که توسط این گروه منتشر می شود نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این زمینه بررسی شد. در همین راستا نیز کمیته ها و زیر گروههای فنی و تخصصی در مورد مبارزه با داعش و افزاش امنیت بین دو کشور تشکیل و در مورد راههای مقابله با این گروه تروریستی گفت و گو خواهند کرد. علاوه براین همکاری کشورهای منطقه در چارچوبی مشخص نیز در دستور کار است.

به گزارش ایسنا،با توجه به هم مرز بودن کشورمان با افغانستان و پاکستان و تلاش های دولت برای افزایش تعاملات ایران با کشورهای هسایه خود به ویژه با کابل و اسلام آباد دود تنش، جنگ و درگیری بین افغانستان و پاکستان و قدرت گرفتن گروههای جهادی و افراطی در این کشورها قطعا به چشم ما می رود و تا توافق دو طرف برای نشستن بر سر میز مذاکره و رفع سوء تفاهم های بوجود آمده راه دیگری برای ایجاد آرامش در منطقه و ایجاد عزمی جدی برای مقابله با گروههای تروریستی وجود ندارد.

اسکندری نیز در مورد اینکه آیا ایران قصد میانجی‌گری بین افغانستان و پاکستان را جهت رفع اختلافات موجود دارد یا خیر، این طور توضیح داد که ایران همواره از توسعه روابط و رفع تنش های منطقه و به ویژه بین افغانستان و پاکستان که هردو همسایه ما هستند حمایت می کند چراکه روابط آنها بر امنیت ما در مرزها و تعاملات‌مان و حتی شرایط داخلی کشورمان اثر دارد. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران حاضر به هرگونه همکاری جهت بهبود هرچه بیشتر روابط این دو کشور است چرا که ایران همواره یادآور بوده و تذکر داده است و حتی در گذشته هم مطرح کرده است که مجددا در قالب گفت‌وگو های سه جانبه همانند گذشته نشست هایی داشته باشیم زیرا استمرار این نشست ها می تواند کمک کند دو کشور تفاهم و درک بیشتری از اقدامات هم داشته باشند و سوء تفاهم های میانشان حل شده و بخشی از همکاری هایی که تا امروز مغفول مانده و مورد توجه نبوده فعال شوند.

ایران خواستار تکمیل این پروژه خط لوله انتقال گاز به پاکستان شد

سفر ظریف به پاکستان و هند را می‌توان افزایش امیدها برای حل موانع چند ساله بر سر خط لوله انتقال گاز ایران - هند - پاکستان، موسوم به خط لوله صلح دانست؛ طرحی که می‌تواند منافع بسیاری را برای سه طرف به همراه داشته باشد، ولی موانعی چون نبود امنیت در منطقه و اختلافات اساسی برخی کشورها که در راس آن اختلاف هند و پاکستان قرار دارند اتمام این خط لوله را با مشکل مواجه کرده است. سفر اخیر ظریف به دهلی و اسلام آباد امید ها را برای به پایان رسیدن این خط لوله پررنگ تر کرده است چرا که بخشی از گفت‌وگوهای وی در هر دو کشور به مباحث توسعه تبادلات اقتصادی و انتقال انرژی مربوط بود.

اسکندری نیز با بیان اینکه انتقال انرژی یکی از مهمترین موضاعات مطرح شده بین تهران و اسلام آباد است، افزود: پروژه ناتمام خط انتقال گاز ایران به پاکستان از موضوعاتی است که در خصوص آن با طرف های پاکستانی گفت و گو شد و خواستار تکمیل این پروژه شدیم. البته جزئیاتی مطرح شد که کمیته های مربوطه باید روی آن کار کنند. علاوه بر انتقال انرژی افزایش و استمرار صادرات برق ایران به پاکستان و همچنین لزوم حل و فصل برخی مسائل بانکی و مالی نیز در دستور کار دو طرف قرار دارد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مواضع مثبت و مسئولانه اسلام آباد در قبال یمن زمینه‌ساز تفاهم بیشتر با تهران

معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیا وزارت امور خارجه گفت: در بین مباحث منطقه ای به ویژه بحث یمن باتوجه به مواضع مثبت و مسئولانه ای که مجلس پاکستان در مورد دخالات نکردن در حمله ائتلافی به یمن داشت این امر زمینه های گسترده ای را فراهم کرد تا تفاهم بیشتری را موضوع یمن داشته باشیم آقای ظریف شرایط فعلی منطقه بویژه اینکه دخالت برخی از کشورها باعث تشدید ناامنی در منطقه شده است را تشریح کردند همچنین وضعیت نابه سامان یمن به دلیل بمباران شدید و تحریم این کشور را توضیح داده و خواهان استمرار سیاست مسئولانه پاکستان در قبال این موضوع شدند، سوریه عراق و افغانستان هم از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدارها بودند و ایران بار دیگر تاکید کرد که این موضاعات باید توسط کشورهای داخل منطقه حل شوند.

انتهای پیام

کد N941568

وبگردی