آفتاب
مهندس سید مصطفی خویی، مدیرعامل گروه انرژی دانا

اعتقادی به رتبه بندی پیمانکاران و مشاروان صنعت نفت ندارم

اعتقادی به رتبه بندی پیمانکاران و مشاروان صنعت نفت ندارم

توجه به شرایط تحریمی که برای ما شکل گرفته بود، این فرصت ایجاد شد که ظرفیت‌های خوبی در زمینه، پیمانکاری، مشاوره و ساخت تجهیزات و وسایل مربوط به صنعت نفت در فعالیت‌های بالادستی و پایین دستی، شکل بگیرد.

به گزارش ستادخبری همایش حقوق انرژی؛ مهندس سید مصطفی خویی، مدیرعامل گروه انرژی دانا و عضو کمیته پیمانکاران و مشاوران هماهیش حقوق انرژی معتقد است دوران تحریم، فرصتی را برای شرکت‌های داخلی فراهم کرد، تا توان و ظرفیت خود را بالا ببرند و قدرتمند شوند. وی امیدوار است، با توجه به صحبت‌های وزیر نفت، در آینده نزدیک شاهد حضور شرکت‌های داخلی در پروژه‌های خارجی باشیم.
مهندس سید مصطفی خویی، مدیرعامل گروه انرژی دانا با اشاره به توانمندی های شرکت های داخلی در حوزه نفت و انرژی گفت: توجه به شرایط تحریمی که برای ما شکل گرفته بود، این فرصت ایجاد شد که ظرفیت‌های خوبی در زمینه، پیمانکاری، مشاوره و ساخت تجهیزات و وسایل مربوط به صنعت نفت در فعالیت‌های بالادستی و پایین دستی، شکل بگیرد.
خویی افزود: در واقع وضعیت فعلی ما با ده سال گذشته از لحاظ توان و ظرفیت داخلی ایجاد شده در صنعت نفت قابل مقایسه نیست. شاید بتوان این را یکی از برکات تحریم بر صنعت دانست. این توان ایجاد شده قطعا نقش مهمی را در فعالیت‌ها و پروژه‌های توسعه صنعت بالادستی در آینده ایفا خواهد کرد.
طبعتا نه شرکت نفت و نه شرکت‌های خارجی این توانمندی‌ها را نادیده نخواهند گرفت و قطعا پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی نقش عمده‌ای را در فعالیت‌های بالادستی صنعت نفت برعهده خواهند داشت. برای دست یابی به این منظور، شرکت‌های داخلی باید توانایی‌های خود را به شرکت‌های خارجی نشان دهند تا اطمینان لازم در این خصوص ایجاد شود و به طور قطع نقش عمده و موثری را در فعالیت‌های آتی صنعت نفت بر عهده خواهند داشت.
مدیرعامل گروه انرژی دانا در واکنش به پیشنهاد رتبه بندی پیمانکاران و سازندگان تصریح کرد: من اعتقادی به رتبه بندی پیمانکاران و مشاروین صنعت نفت ندارم چرا که تا به حال مکانیزمی طراحی نشده است. ولی روش‌هایی برای تایید صلاحیت وجود دارد که می‌توان برای شرکت‌هایی که قصد ورود به فعالیت‌های بالادستی صنعت نفت را دارند، به کار گرفته شود و از مبانی و الگوهایی در این زمینه وجود دارد، استفاده کنند. اما شرکت نفت خود باید الگویی را طراحی و تدوین کند تا براساس مبانی و ارزش‌ها و معیارهای خودش، پیمانکاران دارای صلاحیت، فنی، عملیاتی، مالی یا سوابق ورود پیدا کنند. در واقع من این رتبه بندی‌های مطرح شده در سازمان‌های دولتی را قابل اجرا در صنعت نفت نمی‌بینم.
مدیرعامل گروه انرژی دانا با اشاره به موضع وزارت و وزیر نفت در خصوص نحوه حضور شرکت های داخلی در کنار شرکت های بزرگ خارجی در پروژه های صنعت نفت گفت: در فعالیت‌های جدید صنعت نفت نه تنها نقش شرکت‌های داخلی که در طول این چند سال تحریم  خودشان را نشان دادند، کم نخواهد شد، بلکه وزارت نفت صدد است کاری کند که شرکت‌های داخلی بتوانند در سایر کشورها فعالیت داشته باشند.
مصطفی خویی در پایان گفت: وزارت نفت بر این باور است که نه تنها نقش شرکت‌های داخلی در بازار داخلی کم نمی‌شود، بلکه فرصتی فراهم می‌شود تا در بازار کشورهای خارجی کار کنند. البته لازمه آن این است که در الگوی مدل جدید قرارداد IPC ، شرکت‌های خارجی ملزم باشند شریک داخلی داشته باشند و ابتدا از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند.
گفتنی است همایش ملی حقوق انرژی در روزهای بیستم و بیست و یکم مهرماه سال جاری با ریاست دکتر الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور و حضور جمعی از مدیران، اساتید و فعالان صنعت نفت، گاز و انرژی کشور، ضمن با هدف بررسی مبانی حقوقی و قراردادهای صنعت نفت، برگزار می شود. وبسایت همایش با آدرسhttp://iranenergylaw.com/fa/default    حاوی اطلاعات و جزئیات بیشتری در این زمینه است.

کد N941427

وبگردی