آفتاب

حرص کرم خراط در خوردن میزبانش

حرص کرم خراط در خوردن میزبانش

"کرم خراط" در باغ‌های خراسان جنوبی جولان داده و با بی‌رحمی هرچه تمام‌تر، تنه درختان را مورد هجوم قرار داده و خساراتی را بر پیکر باغبانی استان وارد کرده است.

"کرم خراط" در باغ‌های خراسان جنوبی جولان داده و با بی‌رحمی هرچه تمام‌تر، تنه درختان را مورد هجوم قرار داده و خساراتی را بر پیکر باغبانی استان وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، کرم خراط جزو آفت‌های ثانویه گردو است و بهترین راه مبارزه با آن تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و کود حیوانی است. در این میان آن چه مهم است، درس گرفتن از این حادثه مترقبه برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت در سال‌های آینده است، زیرا آفات گیاهی عمدتا بومی ایران بوده و همیشه باید در انتظار طغیان آنها باشیم و پیش از طغیان باید شیوه‌های کنترل آفات را به کار گرفت.

کرم خراط دوست دارد، شاخه‌های خشکیده گردو را بخورد و اگر با آبیاری مناسب و کود حیوانی به آن رسیدگی شود، در نتیجه با زنده نگه داشتن بوته خیلی سریع می‌توان با این آفت مبارزه کرد. لارو این حشره به اغلب درختان میوه و غیرمثمر از جمله گردو، سیب، گلابی، به، فندق، زیتون ،زبان گنجشک، بید مشک و نارون حمله می‌کند. در حال حاضر کرم خراط مهم‌ترین آفت درختان گردو در کشور محسوب می‌شود.

جواد اصغری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: هم اکنون کرم خراط در مزارع کشاورزی خراسان‌جنوبی بیداد کرده و یکی از عوامل اساسی این آفت، خشکسالی است.

وی با توصیف این آفت گفت: کرم خراط، حشره کامل پروانه‌ای است که عرض آن با بال‌های باز حدود 7-4 سانتیمتر است. بال‏ها و بدن حشره سفید رنگ و همراه با لکه‌های متعدد آبی متمایل به سیاه‌رنگ است. لارو کامل در پایان رشد خود به 55 تا 60 میلیمتر می‌رسد. رنگ آن زرد روشن و بدن لارو پوشیده از تعداد زیادی نقطه‌های تیره است. زمستان‌گذرانی این آفت به صورت لارو در داخل دالان‌های لاروی ایجاد شده در تنه و شاخه است.

اصغری تصریح کرد: لاروهای این حشره چوب‌خوار بوده و در شاخه و تنه درخت دالان‏های طولی در عمق چوب ایجاد کرده و سبب ضعف شدید درخت می‌شود و در صورت شدت آلودگی درخت، میزبان را به‌راحتی می‌خشکاند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: دالان‌هایی که در تمام ماه‌های سال به وسیله لارو این آفت در داخل چوب به وجود می‌آید، مستقیم و در حدود 30 تا 40 سانتیمتر است. خسارت این آفت از رگبرگ‏‌ها و دمبرگ‌ها و شاخه‏‌های نازک، آغاز و به تدریج به شاخه‏‌های بزرگتر و تنه درخت انتقال می‌یابد. در واقع لاروهای سن اول از نازکترین عضو یعنی رگبرگ‌ها تا شاخه‌ها‌یی به قطر 8 میلیمتر را مورد حمله قرار می‌دهند. قسمتی که بیشتر از همه مورد حمله لاروهای سن اول قرار می گیرد محل اتصال دمبرگ به شاخه‌های نازک است. لاروها پس از مدتی تغذیه از همان سوراخ ورودی خارج شده و به قسمت‌های پایین‌تر و شاخه‌های قطورتر منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: تقویت درختان آلوده و آبیاری منظم باغ، کوددهی و رفع کمبودهای خاک، هرس شاخه‏‌های آلوده و سوزاندن آن‏ها، کشتن لاروها توسط مفتول‏های سیمی، تزریق سم به درون کانال لاروی فعال، استفاده از دشمنان طبیعی مانند مورچه‌‏ها برای از بین بردن تخم‌‏ها، استفاده از پرندگان برای نابودی لاروها، استفاده از تله نوری برای جمع‌آوری حشرات و استفاده از تله‏‌های فرمونی برای جمع‌آوری حشرات نر از جمله راه‌های مبارزه با این افت است.

هاشم ولی‌پورمطلق، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: این حشره به گونه‌های بسیاری از درختان مثمر و غیرمثمر حمله می‌کند. در حال حاضر 4810 هکتار از مزارع و باغات استان به آفت کرم خراط آلوده است.

وی افزود: از درختان مثمر سیب میزبان اصلی آن در ایران است ولی خسارت آن روی گلابی، به و گردو نیز دیده شده است. از گیاهان غیرمثمر می‌توان به افرا، بیدمشک، بید، نارون، بوط و زبان گنجشک اشاره کرد.

ولی‌پورمطلق، روش‌های پیشگیری را آبیاری مناسب و تقویت درختان عنوان کرد و گفت: پوشاندن مدخل دالان‌های فعال لاروی، استفاده از تله فرمونی، استفاده از روش شکار انبوه، سمپاشی و هرس برای کنترل بهترین راه‌های درمان است. امسال برای امداد رسانی و جلوگیری از طغیان این آفت، نصب تله‌های فرمونی، نصب تله‌های نوری در سطح باغات، استفاده از مفتول سیمی در دالان‌های فعال آفت، استفاده از خمیر سمی در دالان‌های فعال آفت، هرس شاخه‌های بسیار آلوده و خشکیده و جمع آوری و انهدام شاخه‌های قطع شده انجام شد.

ولی‌پورمطلق ادامه داد: میزان خسارت در مناطق مختلف استان بسته به شرایط اقلیمی، انجام عملیات بهداشت زراعی، آبیاری و مدیریت تغذیه متفاوت است و می‌توان آن را از 5 تا 70 درصد برآورد کرد. در سطح مزارع و باغات استان آفات زیادی خسارت‌زا هستند که با اعمال به موقع روش‌های مدیریت تلفیقی آفات کنترل می‌شوند.

گزارش از سپیده قلندری اسفدن، خبرنگار ایسنای منطقه خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

کد N940491

وبگردی