آفتاب

پیش‌لرزه‌های جنبش مردمی لبنان در مصر هم احساس شد

پیش‌لرزه‌های جنبش مردمی لبنان در مصر هم احساس شد

به نظر می‌رسد تاثیرات اعتراض‌های مردمی لبنان که قبل از این در عراق احساس شده بود به تازگی به مصر هم رسیده و باعث شده مقامات این کشور از ترس گسترش بحران، سریعا به فکر یافتن چاره‌ای برای حل مشکل زباله در قاهره و شهرهای بزرگ بیفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، جنش مردمی لبنان که با نام "طلعت و ریحتکم" (بویتان درآمد) و در اعتراض به انباشته شدن زباله در بیروت به وجود آمد، به تازگی به برخی از دیگر پایتخت‌های عربی نیز رسیده و پس از بغداد، زمزمه‌هایی در قاهره نیز شنیده می‌شود که خواهان تظاهرات گسترده در اعتراض به وضعیت نابسامان جمع‌آوری زباله در پایتخت مصر هستند.

مقامات مصر اما با درس گرفتن از تجربه "بهار عربی" و تاثیر دومینو وار آن در کشورهای عربی و با توجه به اینکه مصر فاصله چندانی با لبنان ندارد، وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه را ملزم کرده‌اند طرحی گسترده برای حل بحران زباله در قاهره و دیگر شهرهای بزرگ برنامه‌ریزی و اجرا کنند که از چند سال قبل با مشکل جمع‌آوری زباله دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

طبق گزارش اخیر وزارت محیط زیست مصر، روزانه 47 تن زباله در مصر تولید می‌شود که قاهره با 19 هزار تن در روز بیشترین سهم را دارد.

در سال‌های گذشه نیز تعدادی از جوانان مصری در اعتراض به این مساله به خیابان‌ها آمده و جنبش پرتاب زباله به سمت شهرداری‌ها را به راه انداختند اما هیچ پاسخی از سوی دولت به این درخواست‌ها داده نشد.

ابراهیم محلب، نخست وزیر مصر در نشستی با هدف حل این بحران و با حضور وزرای توسعه، برنامه‌ریزی، بهداشت و محیط زیست و استانداران قاهره، جیزه، قلیوبیه، بحیره و اسکندریه، بر لزوم حل ریشه‌ای این مشکل تاکید کرد و گفت: خیابان‌ها باید از زباله پاک شوند و این کلام آخر من است.

محلب در ادامه وزرای مربوطه را به ارائه گزارش هفتگی از وضعیت جمع‌آوری زباله در تمامی استان‌ها مکلف کرد.

در همین راستا وزارت اوقاف مصر قصد دارد روز چهارشنبه پس از نماز ظهر در تمامی مساجد همایشی در مورد این بحران و ضرورت مشارکت مردم در حل آن برگزار کند.

دانشگاه الازهر نیز اعلام کرده که با مشارکت 1500 دانشجو به این طرح پیوسته است.

انتهای پیام

کد N940414

وبگردی