آفتاب

درخواست آمریکا از سودان برای انجام مذاکرات جامع‌ با شورشیان

درخواست آمریکا از سودان برای انجام مذاکرات جامع‌ با شورشیان

کاخ سفید که مدتی است از احتمال لغو یا کاهش تحریم‌های سودان سخن می‌گوید از خارطوم خواست به منظور توقف درگیری‌های داخلی در این کشور مذاکرات سیاسی جامعی را با حضور همه طرف‌ها برگزار کند و از این راه به ساختاری جامع‌تر برای صلح دست یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، دونالد بوث، فرستاده ویژه آمریکا به سودان و سودان جنوبی در بیانیه‌ای که پس از سفر چهار روزه به سودان منتشر کرد، با اشاره به اینکه دولت واشنگتن از مقاصد اعلام شده خارطوم در راستای توقف درگیری‌ها با جنبش‌های مسلح به مدت دو ماه استقبال می‌کند، از دولت خواست مهلت زمانی خود را تمدید کرده و آن را با "راهکار مورد قبول مذاکره" همراه سازد.

بوث گفت که هیات همراه وی مسائل اقتصادی از جمله بدهی‌های سودان، تحریم‌ها علیه این کشور و راه‌های استفاده از معافیت‌های مربوط به تحریم‌ها در راستای منافع ملی سودان را بررسی کرده است.

فرستاده ویژه آمریکا به سودان افزود: با مقامات سودان درباره مشکلات امنیتی، حمایت از شهروندان و بهبود امدادرسانی به مردمی که در درگیری‌ها خسارت دیده‌اند، به تبادل‌نظر پرداختیم.

وی مذاکرات خود در خارطوم را سازنده دانست و گفت در این مذاکرات مسائل کشورهای همسایه این سودان به ویژه سودان جنوبی و لیبی بررسی شد.

طارق فهمی، از مسئولان آمریکایی ناظر برتحریم‌های سودان چندی پیش اعلام کرد که یک هیات آمریکایی به خارطوم می‌رود تا صراحتا درباره تحریم‌های ایالات متحده علیه سودان با مسئولان این کشور سخن بگوید.

فهمی افزود: مهم است که مردم سودان بدانند که ما همیشه نهایتی را برای تحریم‌های اعمال شده تعیین می‌کنیم و زمانی که سیستم تحریم‌ها را علیه کشوری پیاده می‌کنیم نمی‌خواهیم که آن تا ابد ادامه یابد.

وی ادامه داد: سیستم تحریم‌ها علیه سودان یک سیستم طولانی مدت است و آمریکا این تحریم را اعمال کرد تا تغییرات مورد نظر به دست آید و در صورتی که هدف ما محقق شود، ما این تحریم‌ها را براساس شرایط تغییر خواهیم داد.

هیات آمریکایی که سه‌شنبه گذشته وارد خارطوم شد مذاکرات خود را با مقامات سودانی درباره کلیه تحریم‌هایی که از سال 1997 به بهانه حمایت سودان از تروریسم علیه این کشور وضع شده بود، آغاز کرد.

خارطوم از سال 1992 با تحریم اقتصادی آمریکا مواجه شد و واشنگتن از سال 1997 این تحریم‌ها را به شکل کامل اجرا کرد که باعث خسارت‌های اقتصادی شدیدی به سودان و ساختار دولتی آن شد. مقامات این کشور فقیر شمال آفریقا خسارت‌ها را بیش از 300 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N940045

وبگردی