آفتاب
در دیدار با رئیس مؤسسه سنت گابریل اتریش

ابراهیمی‌ترکمان: مباحث کاربردی را در گفت‌وگوهای دینی مطرح می‌کنیم

ابراهیمی‌ترکمان: مباحث کاربردی را در گفت‌وگوهای دینی مطرح می‌کنیم

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با آندریاس بشته، رئیس مؤسسه سنت گابریل اتریش گفت: در گفت‌وگوهای دینی خود با دیگر کشورها، مباحث کاربردی‌ مانند عدالت و حقوق را مطرح خواهیم کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با آندریاس بشته، رئیس مؤسسه سنت گابریل اتریش گفت: در گفت‌وگوهای دینی خود با دیگر کشورها، مباحث کاربردی‌ مانند عدالت و حقوق را مطرح خواهیم کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان که به منظور شرکت در کنفرانس بین‌المللی «علم، دین و فرهنگ» به اتریش سفر کرده است، با رئیس مؤسسه سنت گابریل اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد.

آندریاس بشته در ابتدای این دیدار که در مرکز سنت گابریل وین صورت گرفت، گفت: از حدود 20 سال پیش که گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش شکل گرفت، موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است که حاصل آن دست یافتن به منابع علمی مناسب است که منتشر شده و مورد توجه علاقمندان و صاحب‌نظران قرار گرفته‌ است.

بشته همچنین با اشاره به سفر پیشین خود به ایران برای شرکت در گفت‌وگوهای دینی بین ایران و اتریش، گفت: امروز گفت‌وگوهای دینی اتریش و ایران با مشارکت دانشگاه الهیات کاتولیک وین و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام می‌شود و البته ما آکادمی علوم اتریش را نیز با خود در پیش‌بردن این گفت‌وگوها همراه کرده‌ایم.

رئیس مؤسسه سنت گابریل اتریش در ادامه سخنان خود پیشنهاد داد که کنفرانس‌های گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش همچنان به دو زبان آلمانی و فارسی برگزار و مقالات آلمانی به فارسی و مقالات فارسی نیز به آلمانی ترجمه شوند.

وی همچنین خواستار برگزاری این گفت‌وگوها در هر دو کشور به صورت متناوب شد و گفت: از هم‌اکنون باید به فکر مباحث قابل طرح در دور بعدی گفت‌وگوهای خود در سال 2016 باشیم.

وی درباره چگونگی گرایش به دین در جهان کنونی، اظهار کرد: جوانان امروز دنیا متدین هستند؛ با این حال تلاش دارند که ارزش‌های دینی خود را بازتعریف کنند.

جهان و مسأله آزادی

در ادامه این دیدار ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: آنچه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و در سال‌های قبل با عنوان گفت‌وگوهای دینی آغاز کردیم، توسعه یافته است؛ بطوری که در حال حاضر با اندیشمندان بسیاری از کشورها و پیروان دینی گفت‌وگوهای سودمندی را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که در گفت‌وگوهای دینی خود با دیگر کشورها از مباحث کلی و تکراری عبور کرده و مباحث کاربردی‌تری مانند عدالت، حقوق و ... را مطرح کنیم.

ابراهیمی‌ترکمان با بیان این‌که «روزگاری سخن از جهان چندبینی در میان بود؛ اما امروزه سخن از جهان چندخدایی است» گفت: اگر برای آینده فکری نکنیم، جهان با یک چالش جدی روبرو خواهد شد.

وی ادامه داد: از جمله موضوعات جدید مورد بحث جهان، مسأله آزادی است که هم جوامع و اندیشمندان دینی در خصوص آن دغدغه دارند و هم جوامعی که در آن تفکر دینی وجود ندارد. بنابراین آزادی هم می‌تواند مفهوم سکولار داشته باشد و هم مفهوم دینی.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنان خود گفت: جهان متمدن امروز، آزادی بدون قید و شرط را نمی‌پذیرد و قانون، نظم عمومی و اخلاق را نیز از جمله عناصر مهمی می‌داند که باید در دایره این مباحث گنجانده شود تا از قرائت‌های متعدد از آزادی کاسته شود و این مقوله از دایره منسجم‌تری برخوردار شود.

انتهای پیام

کد N939927

وبگردی