آفتاب
بعیدی نژاد:

برای اظهار نظر در مورد آینده برجام زود است

برای اظهار نظر در مورد آینده برجام زود است

یک مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: با توجه به این که در حال حاضر قرار است برجام در مجالس کشورها بررسی شود، هنوز زود است که در مورد نتیجه آن اظهارنظر کنیم.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان عصر یک‌شنبه در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و روند بررسی برجام پاسخ داد.

او در پاسخ به این سوال که تعریف شما از برد - برد در مذاکرات چیست؟ گفت: هر توافقی که به دست می‌آید اگر در شرایط تحمیلی یا جنگ نباشد برد دو طرف محسوب خواهد شد چرا که هر یک از دو طرف امتیازی به دست می‌آورند. این امر را حتی در زندگی روزمره و حتی خرید و فروش‌هایی که انجام می‌دهیم هم می‌توانیم ببینیم.

بعیدی نژاد با اشاره به توافق صورت گرفته ایران و اعضای گروه 1+5، گفت: این توافق نیز از موضوع برد - برد مستثنی نیست چرا که در آن کشور ما حفظ حقوق هسته‌ای خود را به دست آورد و این که صنعت هسته‌ای خود را داشته باشد. علاوه بر این می‌تواند در آینده زمینه‌های شکوفایی هرچه بیش‌تر این صنعت را نیز تأمین کند. از سوی دیگر غربی‌ها نیز ادبیاتی را به کار می‌برند که خواست خودشان و جامعه آن‌هاست. آن‌ها نیز دستاوردشان از مذاکرات هسته‌ای با ایران را اطمینان پیدا کردن از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مطمئن شدن از این می‌دانند که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را به سمت برنامه‌های نظامی پیش نبرد. هرچند ما بارها اعلام کرده‌ایم که برنامه‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز هستند ولی آن‌ها این بخش از توافق را برد خود می‌دانند.

مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با این که اگر کنگره آمریکا برجام را تصویب نکند ما صرفاً توافق را با اعضای گروه 1+5 و اروپاییان ادامه خواهیم داد یا خیر؟ تأکید کرد: آمریکایی‌ها تا زمانی که برایشان مهلت تعیین شده می‌توانند متن برجام را تأیید کنند و پس از تصویب این سند است که باید به آینده آن فکر کرد. در حال حاضر زمان آن هست که برجام در داخل کشورها و درون مجالس آن‌ها بررسی شود. چرا که باید بگویم از همان ابتدای مذاکرات نیز برخی از اعضای کنگره که مخالف این مذاکرات بودند بارها اعلام کرده بودند که مخالف این روند هستند. حتی یکی از سناتورهای آمریکایی نامه‌هایی را به نمایندگان کنگره فرستاد و اعلام کرد دولت اوباما شایستگی مذاکره با ایران را ندارد بنابراین موضع‌گیری‌های اعضای کنگره آمریکا برای ما جدید نبود.

وی ادامه داد: علاوه بر این ما قبلاً هم تأکید کردیم که تصویب متن برجام در سیستم آمریکا مربوط به خود این کشور می‌شود و ما در پروسه‌های مربوط به آمریکا داخل نمی‌شویم و آن‌ها هم بر اساس زمان‌بندی که مقرر شده است می‌توانند تصمیم خود را بگیرند و با دولت‌شان به جمع‌بندی برسند.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: بعد از آن آمریکا تفاهم را تصویب نهایی می‌کند و پس از آن باید از سناریوهای بعدی صحبت کرد. اگر هم به هر دلیلی کنگره رأی ندهد اوباما آن را وتو کرده و اگر وتوی رییس‌جمهور آمریکا نیز رد شود باید بدانیم که در شرایط جدیدی قرار گرفته‌ایم.

او افزود: این سوال که چقدر این سناریو محتمل است و در حال حاضر باید عکس‌العملی به ‌آن نشان داد یا خیر جوابش این است که فعلاً زود است و این سناریویی نیست که بخواهیم به آن عکس‌العملی نشان دهیم و به نظرم سناریو محتملی هم نیست.

یکی دیگر از سوال‌هایی که از بعیدی‌نژاد پرسیده شد مربوط به اعلام کشورهای اروپایی و گروه 1+5 مبنی بر همراهی نکردن با کنگره آمریکا در صورت مخالفت کردن اعضای کنگره آمریکا با متن برجام بود که وی در پاسخ به آن گفت: دولت آمریکا هم همین موضع را اعلام کرده است و این امر را در مواضع رسمی رییس‌جمهور و برخی دیگر از اعضای دولت می‌بینیم. باز هم می‌گویم این سناریو (رأی نیاوردن برجام در کنگره آمریکا) محتمل نبوده و هنوز زود است درباره آن صحبت کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمرکز بر روی تصویب برجام در سطوح ملی ایران و آمریکا و مجالس دو کشور است.

هم‌چنین بعیدی‌نژاد در رابطه با این موضوع که گفته می‌شود رییس‌جمهور آتی آمریکا می‌تواند برخلاف توافق‌های صورت گرفته و مذاکرات هسته‌ای عمل کند، تأکید کرد: همان‌طور که بارها در سطوح عالی سیاسی اعلام شده است به هیچ وجه نباید به عبارت‌پردازی‌های سیاسی که توسط لابی‌های صهیونیستی و برخی متنفذین در آمریکا جهت اقناع جامعه خودشان صورت می‌گیرد توجه کنیم.

او ادامه داد‌: با توجه به اظهارات خصمانه آن‌ها بهتر است به توضیحات مسوولان سیاسی کشور خودم توجه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع روند بررسی برجام در مجلس اشاره کرد و گفت: در مجلس شورای اسلامی موضوع برجام در حال بررسی است و تمام اقداماتی که برای بررسی همه جانبه برجام لازم است پیگیری می‌شود و گزارش‌های مربوطه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و روند بررسی برجام در مسیر مناسبی قرار دارد که در نهایت هم به صورت رسمی در گزارش کمیسیون به مجلس داده می‌شود.

بعیدی‌نژاد در رابطه با این که پس از مذاکرات هسته‌ای مسأله اصلی در سیاست خارجی کشور چیست؟ توضیح داد: با توجه به تحولات هر روز عرصه بین‌الملل به ویژه کشورهای همسایه و منطقه خیلی سخت است که به این سوال جواب بدهیم. طی دو سال گذشته هم من و آقای ظریف تأکید داشتیم که هیچ یک از موضوعات بین‌المللی مورد بی‌توجهی قرار نگیرد و شاهد مواضع ما در رابطه با یمن، عراق، افغانستان،‌ بحث مواد مخدر، خلع سلاح هسته‌ای و تغییرات آب و هوا که از موضوعات مهم بین‌المللی هستند بوده‌اید.

موضوع بازخورد توافق هسته‌ای ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بحث دیگری بود که در این نشست خبری مطرح شد و بعیدی نژاد این‌طور به آن پاسخ داد که ما توجه زیادی به روابط‌مان با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم و سفرهای آقای ظریف به منطقه نیز موید همین امر است. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم از طریق تعامل در سطوح مختلف و از طریق نمایندگی‌های بین‌المللی خود با کشورهای منطقه روابط خوبی داشته باشیم و آن‌ها را در جریان روند مذاکرات قرار دهیم و بر اساس همین تلاش‌های کشورهای منطقه به درک بیش‌تر و عمیق‌تری از موضوع هسته‌ای رسیده‌اند. البته همچنان لازم است برخی از کشورهای منطقه در موضع خود تغییر ایجاد کنند.

بعیدی نژاد ادامه داد: عمیقا معتقدیم اجرای این توافق باعث می‌شود به پیشبرد صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد و انتظار داریم تمام کشورهای منطقه با دیدی مثبت به این موضوع نگاه کنند چرا که با اجرای این توافق کشورهای منطقه بیش از پیش به سمت اتحاد و همکاری سوق می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او رقم دقیق کل دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای مختلف را پرسید، گفت: با این تصور به وجود آمده مخالف هستم که گمان می‌کند ما بر سر مبالغ و رقم‌ها صحبت کرده‌ایم. چرا که ما روی اصول توافق مذاکره کردیم و معتقدیم پس از برجام تحریم‌های مربوط به نقل و انتقال و داریی‌های ما برداشته می‌شود و ما مجاز هستیم مبالغی که از خرید و فروش نفت‌مان در کشورهای مختلف مسدود شده است را به کشور انتقال داده و یا آن‌ها را به بانک‌های خود منتقل کنیم. هم‌چنین ما دون شأن خودمان می‌دانیم که در رابطه با رقم با آن‌ها وارد مذاکره شویم بلکه ما در رابطه با مباحث کلی‌تری از جمله برداشته شدن تحریم‌های مربوط به درآمدهای نفتی ایران و انتقال آزاد پول‌های حاصل از آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

در ادامه این نشست خبری بعیدی نژاد در رابطه با اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های کشورمان در طول مذاکرات هسته‌ای، گفت: نکته قابل توجه این بود که تا قبل از این مذاکرات همواره رسانه‌های داخلی از خبرگزاری‌های خارجی به عنوان منبع استفاده می‌کردند ولی خوشبختانه در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 این روند معکوس شد و شاهد بودیم که حتی خبرگزاری‌های معتبر جهان هم خبرگزاری‌های ایران را منبع قرار داده و در اخبارشان از آن‌ها استفاده می‌کردند. به عقیده من هم‌چنان خبرگزاری‌های کشورمان این ظرفیت را دارند که به عنوان منبع خبرگزاری‌های جهان استفاده شوند ولی لازم است تا آن‌ها دقت بیش‌تری در اخبار منتشره خود داشته باشند تا جلب اعتماد کنند.

مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان در رابطه با صفحه شخصی خود در اینستاگرام، گفت: اغلب پست‌ها را خودم می‌گذارم و با وجود وقت‌گیر بودن سعی می‌کنم تا جایی که زمان دارم به کامنت‌ها جواب دهم و در رابطه با این که در فضای مجازی صفحه دیگری هم دارم یا خیر باید بگویم هرچند تلاش کردم که این کار را انجام بدهم ولی در حال حاضر تنها صفحه شخصی من که فعال است در همان اینستاگرام است.

انتهای پیام

کد N939568

وبگردی