آفتاب
با حضور معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران ؛

اولین دهکده آرتمیا خاورمیانه در رفسنجان افتتاح شد

اولین دهکده آرتمیا خاورمیانه در رفسنجان افتتاح شد

کرمان - با حضور معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران تنها سایت پرورش و تولید آرتمیا در زمین به مساحت ۷۵ هکتار در بخش نوق رفسنجان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح پرورش و تولید آرتمیا از نظر وسعت و برنامه تولید و توسعه بزرگترین پروژه تولید کننده صنعتی سیست و بیوماس آرتمیا در خاورمیانه است. در این طرح که توسط توسط شرکت گوار کویر آریا اجرا شده است؛ انواع فرآورده های آرتمیا برای مصرف در مراکز و پرورش و تکثیر میگو، ماهیان زینتی، ماهیان دریایی و ماهیان خاویاری تولید می شود.

استاندار کرمان در آیین افتتاح این طرح گفت: این طرح اقدامی دانش بنیان، کارآفرین و براساس اقتصاد مقاومتی است که ارزش افزوده فوق العاده بالایی دارد.

علیرضا رزم حسینی با اشاره به اینکه ایده این طرح از سوی آیت الله هاشمی بوده است، افزود: قول همکاری برای رفع مشکلات این طرح می دهیم.

وی یادآور شد: این طرح شرایط گردشگری را نیز دارا بوده و می توان طرح های توسعه گردشگری را در این محل اجرا کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز در ادامه این آیین با اشاره به اینکه آرتمیا در شرایط آب های شور پرورش پیدا می کند، گفت: نمک آب مناسب برای جاندار حدود ۸۰ تا ۱۶۰ گرم است.

عباس سعیدی از ایجاد ۴۰ هکتار دریاچه برای اجرای این طرح خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آورده شخصی صرف شده است.

وی یاداور شد: با اجرای برای ۲۵ نفر به صورت مستقیم  و برای ۵۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی صورت گرفته است.

سعیدی ادامه داد: این مجموعه بزرگترین مجموعه پرورش دهنده آرتمیا در خاورمیانه و تنها سایت فعال آرتمیا در ایران است که دارای سردخانه، آزمایشگاه و لوازم تولید و تکثیر آرتمیا است.

وی ادامه داد: در صدد هستیم این طرح را در شهرهای دیگر استان مانند سیرجان، انار، زرند و راور نیز اجرا کنیم.

کد N939479

وبگردی