آفتاب
سفیر ایران در ریاض:

حج بستری جدید برای همکاری ایران و عربستان ایجاد می‌کند

حج بستری جدید برای همکاری ایران و عربستان ایجاد می‌کند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض گفت: بدون تردید ایران و عربستان، به عنوان دو کشور بزرگ و تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام می‌توانند در شرایط امروز نقش بزرگی در هدایت امور و رفع کاستی‌های موجود ایفا کنند و حج به عنوان سمبل و مظهر وحدت و عنصر وحدت‌بخش به دور از حساسیت‌های موجود می‌تواند زمینه و بستر جدیدی برای هماهنگی و همکاری دو کشور ایجاد کند و به عنوان یک عنصر مثبت و سازنده مبتنی بر همکاری، به سایر حوزه‌های روابط دو جانبه تعمیم یابد.

به گزارش ایسنا، حسین صادقی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض در دیدار با سرپرست حجاج ایرانی و رییس سازمان حج و زیارت در مدینه منوره با اشاره به شرایط امروز منطقه، اظهار کرد: همانگونه که استحضار دارید منطقه و جهان اسلام با شرایط جدیدی مواجه است. بخشی از این بحران‌ها به دلیل سوء تدبیر و بخش دیگر نتیجه مستقیم عملکرد بدخواهان جهان اسلام است که با طراحی انواع توطئه‌ها، قاطبه جهان اسلام را از طریق دامن زدن به اختلافات هدف قرار می‌دهند.

او ادامه داد: در این میان نباید از گروه سومی غافل شد که به دلیل سوء فهم و برداشت‌های نادرست از دین اسلام با دست زدن به فعالیت‌های افراطی و تروریستی از طریق کشتار و نفوذ بیگانه درصدد مخدوش کردن چهره رحمانی دین اسلام هستند، این افراد با برداشت غلط خود از دین اسلام و شیوه نادرست خود و با انجام اقدامات شنیع و ضد انسانی و نیز با دامن زدن به اختلافات مذهبی به دنبال ایجاد تشنج و جنگ‌های مذهبی در قالب تقابل شیعه و سنی هستند که این امر وحدت جهان اسلام را تضعیف و زمینه را برای فعالیت رژیم صهیونیستی و سایر دشمنان برای بهره‌برداری سوء و دامن زدن به اختلافات، هموار می‌سازند.

صادقی اضافه کرد: بدون تردید بر این امر مهم واقف هستید که ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ و تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام می‌توانند در شرایط امروز منطقه نقش بزرگی در هدایت امور و رفع کاستی‌های موجود ایفا کنند، کما این‌که تقارب و نزدیکی این دو کشور در دوره‌های گذشته در چارچوب هماهنگی، منجر به تقویت یکپارچگی در جهان اسلام و نیز مانع سوء استفاده بدخواهان شد.

وی بیان کرد: مزایای ناشی از توسعه و تقویت روابط ایران و عربستان در دوران گذشته نتایج و دستاوردهای قابل توجهی داشته است که به حوزه‌های مختلف تعمیم یافته است و نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد و بهبود مناسبات ایران و عربستان در پرتو همکاری‌های همه جانبه در قالب به رسمیت شناختن اختلافات و تکیه بر اشتراکات که به مراتب بیشتر از اختلافات است، در چارچوب گفت‌وگوهای جدی، سازنده و جهت‌دار می‌تواند به عبور از موانع و حساسیت‌های موجود منجر شود و با تجدید خاطرات خوب روابط گذشته در قالب بهره‌گیری از تجربیات سبب انتفاع دو کشور و نیز جهان اسلام شود.

سفیر ایران در عربستان در ادامه به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران حج امسال اشاره کرد و افزود: رهنمودهای معظم له به عنوان منشور اصلی و راهگشای مشکلات و دشواری‌ها می‌تواند در این زمینه نقش بسزایی ایفا کند. معظم له در این دیدار تأکید داشتند که حج مظهر وحدت اسلامی است. رنگ‌ها، پوست‌ها، ملیت‌ها، شناسنامه‌ها و مذاهب مختلف در کنار هم و مثل هم طواف می‌کنند. "سعی" می‌کنند. با هم در عرفات و مشعر وقوف می‌کنند. این وحدت خیلی مهم است، همدلی اسلامی مظهر واقعی همدلی و همزبانی در حج است، نه فقط برای ملت ایران بلکه برای همه ملت‌های مسلمان جهان و برای همه امت اسلامی است و لعنت خدا بر آن کسانی که سعی کردند حقیقت امت اسلامی را از ذهن‌ها دور کنند و مسلمان‌ها را به اصناف گوناگون تقسیم کنند و ملیت‌ها را در مقابل عظمت امت اسلامی بزرگ کنند و ملت‌ها را از هم جدا کنند، در‌حالی که امت اسلامی مهم است.

وی ادامه داد: عظمت متعلق به امت اسلامی است و خدای متعال رحمتش را بر امت اسلامی نازل می‌کند و حج مظهر تشکیل امت اسلامی و مشتی نمونه خروار است. از همه جا و همه راه‌های دور مسلمان‌ها در کنار هم جمع می‌شوند و چه فرصت بزرگی است که با هم حرف بزنند با هم همدلی کنند و دردهای یکدیگر را بشنوند و با یکدیگر اظهار همدردی کنند و این موقعیت در کجا غیر از حج پیش می‌آید؟!

صادقی یکی از مصادیق اجتماعی حج را وحدت دانست و افزود: امیدوارم با توجه به رهنمودهای الهام‌بخش مقام معظم رهبری، تدابیر ریاست محترم جمهوری، مدیریت هوشمندانه نماینده رهبر معظم انقلاب در امور حج و زیارت و تلاش‌های بی‌شائبه ریاست محترم سازمان حج و زیارت، حج امسال همانند سال‌های گذشته با تعاون و همکاری همه دست‌اندرکاران بویژه روحانیون و مدیران محترم کاروان‌ها، موفق و با کمترین حاشیه برگزار شود تا بتواند نقش مؤثری در برقراری وحدت و همدلی در جهان اسلام ایفا کرده و نیز زمینه همکاری سازنده ایران و عربستان را در سایر حوزه‌های روابط فراهم سازد.

سفیر ایران در ریاض گفت: بدون تردید خدمت‌رسانی به زائران بیت‌الله الحرام در این سرزمین مبارک، شرف عظیمی است که همگی به آن مفتخریم و از خداوند مسألت داریم این توفیق را به ما عطا کند تا خدمتگزاران صادق و امینی برای حجاج عزیز و محترم باشیم.

انتهای پیام

کد N939323

وبگردی