آفتاب

کمرنگ شدن امیدهای کنگره در متوقف کردن توافق ایران

کمرنگ شدن امیدهای کنگره در متوقف کردن توافق ایران

مخالفان توافق‌نامه هسته‌ای در کنگره آمریکا پذیرفته‌اند که دیگر نمی‌توانند با این توافق‌نامه مخالفت کنند. تمرکز آن‌ها اکنون بر کسب آرای لازم برای تصویب نشدن توافق‌نامه تمرکز دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از نیویورک‌پست، قانون‌گذاران، اعضای کنگره و لابی‌گران مخالف توافق‌نامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند که اکنون برای کسب بیش از 60 رأی برای قطعنامه رد توافق و به منظور جلوگیری از فیلی‌باستر (اطاله بررسی) دموکرات‌های حامی رییس‌جمهور آمریکا در تلاش هستند که این از 67 رأی لازم در سنا بسیار فاصله دارد.

هم‌چنین مخالفان به رأی دو سوم اعضای مجلس نمایندگان نیاز دارند تا وتوی احتمالی رییس‌جمهور را ملغی کنند.

در همین زمینه باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا هفته گذشته اعلام کرد که بسیار نامحتمل است که 67 رأی علیه توافق‌نامه هسته‌ای وجود داشته باشد.

تاکنون تنها دو سناتور دموکرات و 14 دموکرات در مجلس نمایندگان علیه این توافق‌نامه هسته‌ای برآمده‌اند.

هری رید، رهبر اقلیت در سنا تهدید کرده است که این لایحه را فیلی‌باستر می‌کند و در صورتی که 4 دموکرات دیگر مخالف توافق‌نامه هسته‌ای باشند هری رید می‌تواند تهدید خود را عملی کند.

کاخ سفید نیز به دنبال فیلی‌باستر است تا اوباما رییس‌جمهور آمریکا مجبور به استفاده از حق وتوی خود درباره قطعنامه رد توافق نشود.

مخالفان توافق‌نامه هسته‌ای سعی در کسب منافع سیاسی از شکست احتمالی در رأی‌گیری دارند.

جمهوری‌خواهان از این مسأله برای تخریب رقبای دموکرات در تبلیغات انتخاباتی 2016 استفاده می‌کنند و توافق‌نامه هسته‌ای به عامل رقابتی در ایالات اوهایو و پنسیلوانیا بدل شده است. این دو ایالت در انتخابات ریاست جمهوری موضع خود را عوض می‌کنند و از این جهت برای نامزدهای انتخاباتی بسیار بااهمیت هستند.

بسیاری از جمهوری‌خواهان کاندیداهای ریاست جمهوری مخالفت با توافق‌نامه هسته‌ای ایران را به عنوان برنامه اصلی سیاست خارجی خود برگزیده‌اند.

جمهوری‌خواهان در کنگره در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدیدی علیه ایران در پاییز هستند. تلاشی برای زنده نگاه داشتن سیاسی این مسأله در بحبوحه نتایج ناخوشایند نظرسنجی‌ها درباره توافق‌نامه هسته‌ای.

از زاویه سیاسی همه آن کسانی که مخالف توافق‌نامه هسته‌ای هستند اعتقاد دارند که فیلی‌باستر قطعنامه رد توافق امری ناخوشایند نیست. برخی اعتقاد دارند که کاخ سفید دچار اشتباه محاسباتی شده است و مانع روند رأی‌گیری کنگره شدن باعث ضعیف‌تر شدن توافق‌نامه هسته‌ای خواهد شد.

حتی در صورتی‌ که کنگره در ابتدا نیز علیه توافق‌نامه هسته‌ای رأی صادر کند کابینه اوباما قادر خواهد بود تا توافق‌نامه را اجرایی کند و اگر نظارت کنگره‌ای نادیده گرفته شود تنها توانایی رییس‌جمهور آتی آمریکا برای به شکست کشاندن توافق‌نامه هسته‌ای تقویت می‌کند.

با این وجود بسیاری از جمهوری‌خواهان در خفا اذعان می‌دارند که در توافق‌نامه هسته‌ای در سیاست شکست خورده‌اند.

حامیان توافق‌نامه هسته‌ای آینده سیاسی دموکرات‌های مخالف رییس‌جمهور را مورد تهدید قرار داده‌اند.

هم‌چنین یک لابی‌گر طرفدار اسراییل اعلام کرد که جامعه اهدا کنندگان، تأمین کنندگان بودجه و فعالان مخالف توافق‌نامه هنوز تصمیمی مبنی بر حمایت از مخالفان اولیه دموکرات نگرفته‌اند.

طبق گفته یک ناظر پارلمانی (کسی که مأمور هماهنگ کردن آراء نمایندگان یکی حزب در مجلس است) در دفتر یک سناتور جمهوری‌خواه برجسته، به واقع فقط 12 نفر از دموکرات‌ها هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند. هر دموکراتی که هنوز تصمیمی نگرفته است باید خطر رأی رد کردن را در فشار درون حزبی در حمایت از رییس‌جمهور و موقعیت هیلاری کلینتون نامزد احتمالی ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار دهد.

انتهای پیام

کد N939260

وبگردی